جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2018, 14:45

اعلامیه تعدادی از گروه‌های سیاسی


بیانیه نهضت آزادی ایران پیرامون محکومیت خشونت و تروریسم در اهواز

بسمه تعالی
محکومیت خشونت و تروریسم در اهواز

حمله مرگبار به مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز ظاهرا توسط گروه تروریستی «الاحوازیه» در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ که منجر به شهادت و مجروحیت تعدادی از سربازان، پرسنل نظامی و جمعی از هم‌وطنان غیرنظامی اهوازی شد، فاجعه‌ای تروریستی و از مصادیق بارز خشونت سازمان‌یافته در جامعه بحران‌زده ماست که وجدان تمامی ایرانیان و دوستداران صلح و بشریت در سراسر جهان را متاثر ساخت.

ضمن محکومیت این رخداد غیرانسانی و اعلام همدردی با ملت بزرگ ایران، خانواده‌ها و بازماندگان این مصیبت، بدیهی است که ارزیابی این فاجعه، بدون تحلیل شرایط ایران و منطقه، نمی‌تواند ابعاد اصلی ماجرا را روشن کند و در یافتن راه‌حل اساسی برای گذار به امنیت پایدار و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور موثر افتد.

مجموعه بحران‌های کلان موجود در کشور ایران و عدم پاسخ‌گویی مسئولان و نهادهای حکومتی در مواجهه با این مشکلات، در کنار تهدیدات عریان ایالات متحده امریکا و حمایت‌های گسترده مالی و نظامی بنیادگرایان جهادی/تکفیری که در سایه تصمیم‌سازی‌های سیاسی و امنیتی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همکاری‌های راهبردی با رژیم نژادپرست اسراییل، ابعادی مضاعف یافته است، از جمله عواملی به شمار می‌روند که می‌توانند در ایجاد زمینه‌های ناامنی و فراگیر شدن شعله‌های خشونت سازمان‌یافته نقش‌آفرین باشند.

نهضت آزادی ایران، ضمن تسلیت به بازماندگان این فاجعه، خانواده‌های داغدیده، ملت ایران و مردم شریف اهواز که در پی این مصیبت ناجوانمردانه، دیگر بار تجربه زندگی در وحشت و ناامنی را متحمل شده‌اند، خاطرنشان می‌کند که هر نوع خشونت و تروریسم به لحاظ انسانی، اخلاقی و سیاسی محکوم است و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران باید در چارچوب دکترین امنیت ملی مبتنی بر رعایت حقوق اساسی و حاکمیت ملت و فارغ از هرگونه رویکرد تقابلی و شیوه‌های سرکوبگرانه در صدد چاره‌جویی و پیشگیری از تکرار فجایع مشابه برآمده و به مهار زمینه‌های خشونت در ایران توجه کنند و در همین راستا هشدار می‌دهد که مبادا آتش انتقام و رفتارهای واکنشی به بازتولید فراگیر خشونت، تضعیف نهاد دولت مرکزی، افزایش شاخص‌های بی‌اعتمادی عمومی و واگرایی اجتماعی و گسترش اختلافات و تعارضات قومی و عقیدتی در ایران منجر شود.

کوچک‌سازی ابعاد این فاجعه و بهره‌‌برداری از تشدید فضای سرکوب و ارعاب از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، آزمودن ِ آزموده‌های بی‌ثمر است و نه تنها کارساز نخواهد بود که گرهی کور در مسیر یافتن راه‌حل اساسی محسوب می‌شود. امید است که تجربه‌های تلخ تاریخی را مایه عبرت ساخته و باور کنیم که ملت و حاکمیت ایران بیش از هر زمانی به شکیبایی و توجه به ارزش‌های صلح و امنیت پایدار در چارچوب احترام به آزادی‌های اساسی، دموکراسی، همبستگی ملی و تمرکز بر منافع و امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور نیازمندند. تلاش در راستای توسعه همه‌جانبه ایران در پرتو رفع تبعیض‌های اجتماعی و پاسخ به کمبودها و ضرورت‌هایاقتصادی و به رسمیت شناختن هویت و حقوق اقوام ایرانی و از جمله شهروندان عرب‌تبار خوزستانی، تنها راهی است که می‌تواند اهداف تجزیه‌طلبانه و پایگاه اجتماعی معارضان را تحت تاثیر قرار داده و به ارتقای ثبات و ایجاد نظم عمومی مدد رساند.

محمد توسلی
دبیر کل نهضت آزادی ایران
اول مهر ۱۳۹۷

***

اتحاد برای دموکراسی در ایران
اقدام تروریستی و جنایتکارانه در اهواز

براساس گزارش‌ها صبح امروز در جریان یک رژه نظامی در اهواز، حمله ای تروریستی صورت گرفته است. هنوز آمار دقیقی از تعداد قربانیان این حادثه منتشر نشده است اما برخی گزارش ها حاکی از کشته شدن ۲۶ تن از ارتشیان و نیز تماشاگران مراسم رژه است.

هنوز شواهد کافی برای شناخت عاملین این ترور در دست نیست و هریک از تروریست های وابسته به داعش، عوامل سازمانیافته برخی دولت های منطقه، گروه های ناسیونالیست افراطی عرب و یا باندهای وابسته به جمهوری اسلامی می‌توانند از عوامل این اقدام تروریستی باشند.

این اقدام توسط هر نیرو و با هر انگیزه ای صورت گرفته باشد، اقدامی جنایبتکارانه و بشدت مخرب است که می بایست توسط همه نیروهای خواهان برقراری دموکراسی در ایران محکوم شود. قطعا جمهوری اسلامی خواهد کوشید از این اقدام تروریستی در راستای تشدید سرکوب ها و گسترش فضای رعب و وجشت در ایران استفاده کند.

حادثه تروریستی امروز در اهواز برای جمهوری اسلامی همچنین مفری خواهد بود که افکار عمومی را از نابسامانی های بیشمار کشور منحرف کند و در سفر روحانی به نیویورک نیز دستاویزی باشد برای گریز از پاسخگویی به ترورهای دولتی و اعدام های اخیر در کردستان. ما ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی و ضد انسانی، نسبت به سوءاستفاده رژیم ایران از حادثه اهواز در جهت خواست ها سرکوبگرانه حکومتگران هشدار می دهیم.

اتحاد برای دموکراسی در ایران
شنبه ٣۱ شهريور ۱٣۹۷ - ۲۲ سپتامبر ۲۰۱٨

***

شیرین عبادی: حمله تروریستی اهواز را شدیدا محکوم می کنم

شیرین عبادی٫ برنده جایزه صلح نوبل با انتشار پیام تسلیتی به مردم ایران، حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن پیام شیرین عبادی به شرح زیر است:

ترور شهروندان خصوصا کودکان در هر شکل و تحت هر عنوانی مغایر با حقوق بشر است و حکومت ها موظف به تامین و حفظ امنیت مردم کشور می باشند. کشتار بیرحمانه ۳۱ شهریور ماه در شهر اهواز توسط هر فرد یا گروهی که صورت گرفته باشد عملی است که جز «تروریسم کور» نام دیگری نمی توان بر آن نهاد. عملیاتی از این قبیل باعث توجیه خشونت حکومتی شده و منجر به دستگیری مخالفان بسیاری به بهانه مبارزه با تروریسم خواهد شد. در این دوران طاقت فرسا که مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم شده و خفقان و عدم آزادی های مدنی و سیاسی طاقت آنها را طاق کرده، کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش دارد.

تفرقه افکندن، انگ زدن و محکوم کردن دیگری چاره کار نیست. اخیرا سایت «امن نیوز» که مشخص نیست توسط چه افراد و به دستور کدام مقامات اداره می شود، عکسی از من در کنار دو تن از افرادی که گفته می شود وابسته به گروه «الاهواز» هستند چاپ کرده و صراحتا اینجانب را طرفدار تروریسم نامیده است- این در حالی است که هرگز کلمه ای بر زبان یا قلم من در حمایت از عقاید سیاسی این گروه یا هر گروه دیگری جاری نشده است.

این فاجعه تلخ را به خانواده قربانیان و به مردم عزیز اهواز و ملت داغدار ایران تسلیت می گویم.


***

هیات سیاسی و اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران
حمله تروریستی به رژۀ‌ نیروهای مسلح در سالروز جنگ با عراق در اهواز را محکوم می‌کنیم!

حملۀ‌ مسلحانه به رژه نیروهای مسلح ( سپاه وارتش) در روز چهارشنبه ۳۱ شهريور در شهر اهواز که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن دیگر شد، وجدان مردم ایران را شدیدا جریحه دار ساخت. گروه “مقاومت ملی الاحواز” ضمن دفاع از این حرکت تروریستی آن را به گروه ناشناخته “جوانان مقاومت اهواز” نسبت داد. همچنین «داعش» نیز مسئولیت انجام این حمله را بر عهده گرفت.

بی شک این رویداد را باید واکنشی در برابر زنجیره ای از اقدامات و سیاست های نادرست جمهوری اسلامی در استان خوزستان و در برخورد با اعراب ایرانی در چهار دهه گذشته دانست که در کنار تشدید توسعه طلبی در منطقه و مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه فضا را برای واکنش های خشونت بار مساعد ساخته است. در کانون این اقدامات غلط ،سیاست های سرکوبگرانه و اعمال تبعیض های ناروا در مناطق اتنیکی-قومی و بخصوص محرومیت های متعدد هموطنان عرب ایرانی قرار دارد که منجر به رشد گرایشات افراطی شده است. اما ظلم ها و سلب حقوق های صورت گرفته کاربست خشونت ناموجه و کشتاری این چنین بیرحمانه را توجیه نمی کند. تروریسم و خشونت ناموجه در هر شکل محکوم است و خشونت خشونت می آورد. نیروهایی که آماج حمله قرار گرفتند همه نظامی نبودند و در بین نظامیان نیز نیروهای کادر وظیفه حضور داشتند.از سوی دیگر فقدان عدالت در نهادهای قضائی مجوزی برای مجازات فراقضائی از طریق انتقام گیری فردی و جمعی نمی شود .مروری بر تاریخ معاصر ایران نشانگر این واقعیت است که در نهایت این اقدام ها بر خلاف اهداف اعلام شده باعث استمرار حیات چرخه خشونت و نقض حقوق اساسی انسان ها شده است.

همبستگی جمهوری خواهان ایران حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز و جان باختن و زخمی شدن ده ها تن از نظامیان و مردم عادی را شدیدا محکوم می کند و ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان پیامد های این اقدام تروریستی را مضر به حال امنیت مردم خوزستان، شرایط زندگی عرب های ایرانی و مبارزات مسالمت آمیز برای گسترش آزادی ها و بهبود حقوق بشر بشمار می آورد. این اقدام زیان بار باعث سوء استفاده حکومت برای توجیه سرکوب و اعمال خشونت بیشتر در مواجهه با اعتراضات خواهد شد. به باور ما اهتمام به توسعه پایدار، گشایش های سیاسی و رعایت حقوق اتنیکی- قومیتی مردم عرب خوزستان و تلاش برای مداوای درد کهن اعراب ایرانی باعث خشک شدن ریشه تروریسم و تجزیه طلبی در استان خوزستان می شود.

مقامات نظام به جای درس گرفتن از اشتباهات فاجعه بار گذشته و مشاهده آسیب پذیری نسبت به تروریسم به گونه ای که مراسم سالانه رژه نیروهای مسلح به راحتی هدف حمله نظامی قرار می گیرد، باز به شیوه های اقتدار گرایانه دل بسته اند. متن پیام تسلیت علی خامنه ای و حسن روحانی نشان از برخورد انتقام جویانه دارد که با توجه به عملکرد جمهوری اسلامی در مناطق قومیت نشین همیشه از عوامل اصل تنش و درگیری های زیان بار بوده است ازاینرو به جمهوری اسلامی هشدار می دهیم از تحرکات افراطی و تروریستی رخ داده و مواضع گروه ” مقاومت الاحواز ” برای سخت گیری بیشتر به اعراب ایرانی و شتاب دادن به تحرک ماشین اعدام سوء استفاده نکند. همچنین پایان دادن به مداخله های مخرب در خاورمیانه در حفظ امنیت ملی ایران بیش از گذشته اهمیت یافته و از این طریق می توان به مقابله با مداخله ها و سیاست های خصمانه برخی از کشور های خارجی پرداخت و افراطی های خارجی را خلع سلاح کرد. این اتفاق که چهره سیاه تروریسم را نشان داد آئینه عبرتی برای حکومت است تا به شکل عینی متوجه پیامد های ویرانگر حمایت از گروه های تروریست و مشی ترویستی شود.

هیات سیاسی و اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران
۳۱ شهریور ۱۳۹۷

***

هیت سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران
اطلاعیه در محکومیت حمله تروریستی به رژۀ‌ نظامی در اهواز

حملۀ‌ تروریستی روز شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ (۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸) به رژۀ‌ نظامی در اهواز، طبق آمار رسمی حدود ۲۵ کشته و بیش از ۶۰ زخمی برجای گذاشته است. مسئولیت این حمله را «جنبش عربی آزادی بخش الاحواز» به عهده گرفته است. بنا به گزارشات منتشر شده، در این حمله علاوه بر نظامیان، تعدادی از افراد غیر نظامی نیز که برای تماشای رژه در محل حضور داشتند، جان باخته اند.

این حمله با هر انگیزه ای صورت گرفته باشد، اقدامی است مخرب که می تواند موجبی برای افزایش سرعت و شدت چرخۀ خشونت در منطقه شود و جان انسان های بی گناه بیشتری را در معرض خطر قرار دهد. شکی نیست که سیاست سرکوب جمهوری اسلامی طی چهار دهۀ گذشته به ویژه در مناطق اتنیک و اعمال تبعیض و خشونت دولتی علیه هموطنان عرب در خوزستان نقش زیادی در رشد گرایشات رادیکال داشته است، اما هیچ کدام از این ها، نمی تواند توجیهی برای تروریسم و کشتار باشد.

اتحاد جمهوریخواهان ایران حملۀ‌ تروریستی به رژۀ‌ نظامی در اهواز و کشتار و زخمی نمودن ده ها تن از نظامیان و افراد غیر نظامی را شدیدا محکوم می کند. ما در عین حال به هر گونه سوء استفاده از این حمله، به عنوان یک دستاویز برای تشدید سیاست سرکوب حکومتی علیه هموطنان عرب در خوزستان هشدار می دهیم.

هیت سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸

***

نهضت مقاومت ملی ایران
ما عملیات تروریستی اهواز و هرگونه تروریسم را  محکوم می کنیم

نهضت مقاومت ملی ایران، حمله ی تروریستی روز سی ویکم شهریور به مردم اهواز و نیرهای مسلح در حال رژه در این شهر را قاطعانه محکوم می کند.

نهضت مقاومت ملی ایران، اولین سازمان سیاسی مقاومت در برابر جمهوری اسلامی، سازمانی که از همان آغاز سلطه ی خمینی بر اریکه ی قدرت، به ابتکار شاپور بختیار آخرین نخست وزیر نظام مشروطه ی ایران، برای مبارزه ی قاطع با رژیم غیرمشروع، فاسد و خونخوار او تأسیس شد، با هیچ عمل تروریستی، به هر عنوان و دستاویزی که باشد، موافق نیست، و مبارزه با موجودیت جمهوری اسلامی را تنها در صلاحیت و وظیفه ی نیروهای آزادیخواهی شناخته شده ی ایران می داند که به پشتیبانی توده های وسیع رنجدیده و اسیر ملت ایران متکی باشند و در این مهم جایی برای تروریسم و تروریست ها که ماهیتاً با رژیم تروریست حاکم تفاوتی ندارند، نمی بیند.

تروریسم، وسیله ای است که بنیانگذاران جمهوری اسلامی سالها پیش از تأسیس آن برای مرعوب کردن مخالفان خود از آن استفاده کرده بودند و این نظام نیز از همان آغاز تأسیس خود برای از میان برداشتن مخالفان خود بطور مستمر از آن استفاده کرده است، و گروه های توتالیتر به اصطلاح اسلامی مانند داعش و القاعده، با الهام از این رژیم بدان متوسل می شوند.
شک نیست که مداخلات ماجراجویانه ی رژیم اسلامی در منطقه، به خرج ملت ایران و در راه صدور «انقلاب شکوهمند» نیز برای دخالت های ضدایرانی برخی از رژیم های عقب مانده همسایه و سیاست تجاوزکارانه و توسعه طلبانه ی اسرائیل دستاویز لازم را فراهم می سازد.

قدرت های خارجی محرک و پشتیبان تروریسم نیز با دامن زدن به چنین اعمالی تنها وسیله ای برای مظلوم نمایی جمهوری اسلامی در عرصه ی بینالمللی و بهانه ای دیگر برای فشارهای سخت تر بر آزادیخواهان واقعی که بسیاری از آنان در زندان های رژیم و برخی حتی در انتظار اجرای احکام ظالمانه ی اعدام به سر می برند، در اختیار حاکمان فاسد کشور قرار می دهند، و از این راه به نوبه ی خود به گل آلودکردن آب در عرصه ی مبارزات ملت ما در راه دموکراسی کمک می رسانند؛ چنین قدرت هایی ماهیتاً تفاوت چندانی با جمهوری اسلامی ندارند؛ اینگونه قدرت ها، تا زمانی که با استخدام و تحریک عناصری بیگانه با آزادی و استقلال و تمامیت ارضی ایران برای تلاشی کشور ما توطئه می کنند، نمی توانند در زمره ی دوستان ایران به شمارآیند.
ملت ایران دوستان واقعی خود را می شناسد و رفتار قدرت هایی را که با پشتیبانی مالی و اسلحه همراه با فریبکاری های تبلیغاتی، مانند شوروی سابق، از راه ترویج ایدئولوژی های قبیلهگرا و با توسل به ملیتتراشی برای کشور ما علیه تمامیت ارضی ایران دسیسه می کنند محکوم می کند. ما از همه ی دموکرات های واقعی و ایراندوست نیز انتظار داریم که برای مبارزه با این دسیسه های شناخته شده ی بیگانه، در افشاءِ اینگونه ادعاهای وارداتی و بیپایه کوشش کنند.

ملت ایران، با تکیه بر نیروی ملی خود و با توسل به اشکال گوناگون مقاومت مسالمت آمیز و نافرمانی مدنی که هر روز بیشتر شکل می گیرد و توسعه می یابد، و همراه با ورشکستگی همه جانبه ی رژیمی که هر روز در سیاهچال عدم مشروعیت، ناکارآمدی و فساد خویش بیشتر فرومی رود، قادر است رژیم حاکم را از سر راه آزادی و سعادت خود بردارد، و تنها وظیفه ی دوستان واقعی آن افشاءِ ماهیت این نظام و معرفی مبارزات این ملت به مردم جهان است، بدون کمترین مداخله در چگونگی پیشبرد این کار.

ما از همه ی نیروها و سازمان های سیاسی دموکرات کشور دعوت می کنیم تا برای گرفتن هرگونه دستاویز سرکوب بیشتر مردم از رژیم و بستن راه اینگونه روش های گمراه کننده، یکصدا عملیاتی نظیر آنچه را که در اهواز رخ داد محکوم نمایند.

یکشنبه، اول مهرماه ۱۳۹۷
ایران هرگز نخواهد مرد
نهضت مقاومت ملی ایران

***

شـورای مـرکزی جـبهه ملی ایـران
تروریسم و کشتن انسان ها را در هرجا و توسط هر کس یا هر سازمان و تحت هر عنوانی محکوم می کنیم

تیراندازی کور به سوی سربازان غیر مسلح و در حال رژه و شهروندان زن و مرد و کودک در اهواز قلب ایرانیان را در سراسر کشور  جریحه دار کرده است.

این حمله ددمنشانه که در سالگرد حمله عراق به ایران ساماندهی شده بود  توسط هر سازمان و نهادی که انجام شده باشد اقدامی جنایتکارانه و غیر انسانی وناجوانمردانه بوده است . آنگونه که در رسانه ها اعلام شده گروه تروریستی و تجزیه طلب الاهواز که حدود ۱۹ سال پیش در لندن اعلام موجودیت کرده ، مسئول این حرکت جنایت بار بوده است این گروه  تاکنون دهها حمله تروریستی و انفجار در تاسیسات و لوله های نفتی را در خوزستان انجام داده و مسئول کشتن و زخمی کردن دهها نفر از مردم میهن دوست اهواز می باشد.

جبهه ملی ایران این فاجعه انسانی دردناک را که در آن بسیاری از هموطنان عزیز ما شهید و مجروح شده اند به ملت بزرگ ایران و مردم خوب و عزیز و ایران دوست خوزستان به ویژه به خانواده هایی که عزیزان خود را در این حادثه نفرت انگیز از دست داده اند صمیمانه تسلیت می گوید و نهادهای امنیتی و نظامی را به علت ناتوانی در حفظ امنیت فرزندان سرباز و سایر هم میهنان ، مقصر و مسئول می شناسد . نهادهایی که فقط میتوانند قدرت خود را در برخورد با زنان و دانشجویان و کارگران و مال باختگان و اعتراضات قانونی و مدنی ملت ایران به نمایش بگذارند .  جبهه ملی ایران در ضمن به هیئت حاکمه جمهوری اسلامی نیز هشدار می دهد که هزینه کردن منابع مالی کشور در مواردی که با منافع ملی ایران سازگاری ندارد و عدم توجه به توسعه اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم در استان های مرزی و رفع نکردن فقر و بیکاری در این مناطق ، بهترین بستر را برای رشد افکار شوم تجزیه طلبی و تمسک به تحرکات ضد ایرانی و غیر انسانی فراهم می نماید.

دوم مهرماه ۱۳۹۷ خورشیدی
تهـران – شـورای مـرکزی جـبهه ملی ایـران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024