جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.08.2018, 16:10


روزنامه «گاردین» در سرمقاله خود به نقد آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت:

نابود کردن توافق هسته‌ای پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت. آمریکا باید از کودتای علیه مصدق درس بیاموزد و تقویت‌کننده تندروها در ایران نشود.

برجام یک توافق کامل نبود، اما عزم دولت ترامپ برای نابود کردن آن، ممکن است تبعات وحشتناکی به بار بیاورد.

سه سال پیش، گاردین از توافق هسته‌ای ایران بعنوان پیروزی دیپلماسی استقبال کرد. با وجود اینکه برخی منتقدان درباره ارزش این توافق ابراز تردید کرده بودند، اما ایران به مفاد آن پایبند بود.

اکنون، توافق هسته‌ای در وضعیت اورژانسی قرار گرفته است. کینه نهادینه دونالد ترامپ از هرگونه موفقیت مرتبط با نام باراک اوباما، و تندروی اطرافیان او، خروج آمریکا (از برجام) در این بهار را کاملا غیرقابل اجتناب کرده بود.

اکنون، دولت آمریکا تحریم‌های فراگیری اعمال کرده و در نوامبر با اعمال محدودیت‌های نفتی و بانکی فشار‌ها را بیشتر خواهد کرد.

مقاومت اتحادیه اروپا بخصوص سه امضاکننده اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) مورد استقبال است. پرسش این است آیا می‌توانند توافق را نجات دهند؟

هیچکس نمی‌گوید این توافق کامل است، اما دست‌یافتنی‌ترین توافق بود.

شریط اکنون بدتر شده است. ایران در منطقه، قوی‌تر شده و حسن روحانی، رییس‌جمهور معتدل، در داخل کشور، اعتبارش را از دست داده است؛ زیرا تقریبا توافق زنده نخواهد ماند.

عده کمی معتقدند که یک توافق بهبودیافته، قابل حصول است. اگرچه دولت آمریکا انکار می‌کند که هدف واقعی آن مهندسی کردن تغییر رژیم است، اما هم اظهارات و هم اقدامات آن چیز دیگری را نشان می‌دهد.

رژیم ایران متهم به نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از بشار اسد در سوریه است. اما  تحریم، راه مناسبی برای حمایت از مطالبات مشروع مردم ایران که در حال مبارزه هستند نیست.

ارزش ریال به نصف کاهش یافته است. قیمت کالاهای اساسی، از جمله داروها، افزایش یافته است. مردم از مشکلات اقتصادی خشمگین هستند.

دیگر معترضان - مانند مقاومت زنان در برابر قوانین اجباری حجاب - از عدم وجود آزادی‌های اجتماعی و سیاسی ناراضی‌اند، اما (بلوک اصلی قدرت) در برابر مطالبات مقاومت می‌کند.

درس‌های کودتای  آمریکا و بریتانیا در سال ۱۹۵۳ [علیه دولت مصدق]، که راه را برای انقلاب ۱۹۷۹ هموار کرد، باید خطرات مداخله در امور سیاسی داخلی ایران به خاطر منافع ملی آمریکا را قویا یادآوری کند.

ایرانی‌ها از «تغییر رژیم‌های» خاورمیانه اطلاع دارند. سیاست‌های لفاظانه و تهدیدآمیز دولت ترامپ، به جای تقویت اصلاحات، موجب تقویت ناسیونالیسم و جناح‌های تندرو در داخل ایران خواهد شد.

رهبران اروپایی به‌خوبی آگاه هستند که آنها در موقعیت دشواری قرار گرفته‌اند. تردید‌های جدی درباره اثرات زیاد قانون مسدودساز اتحادیه اروپا وجود دارد. این قانون اثر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر شرکت‌های اروپایی که با ایران دادوستد می‌کنند، را تقلیل دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024