جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.07.2018, 17:58


سپنتا نیکنام پس از اعلام موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با عضویت اقلیت‌ها در شوراها، در جلسه شورای شهر یزد حضور یافت.

سپنتا نیکنام در این جلسه گفت: خوشحالم پس از ۹ ماه دوری فرصت حضور در شورای شهر و خدمت به مردم  را پیدا کردم.

عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد اظهار داشت: این ۹ ماه پیش از هر چیز به لطف و مهربانی مردم ایران پی بردم که از هر دین و آیینی با اینجانب همراهی داشتند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این موضوع نشان داد اگر مردم موضوعی را بخواهند و متحدانه برای آن تلاش کنند، حتما محقق خواهد شد و این درسی است برای عبور از بحران‌ها.

نیکنام بیان کرد: برای من موضوع فقط شخص خودم نبود بلکه موضوع حقوق اقلیت‌ها مطرح بود چراکه همه ایران باید در ساختن کشور سهیم باشند. امیدوارم در آینده همه ایرانیان بتوانند برای ساختن کشور تلاش کنند.

وی اظهار داشت: در این مدت خداوند به من صبر داد تا فراتر از قانون نروم و حاشیه‌ای ایجاد نکنم. امروز هم مخالفان حقوق اقلیت‌ها را به احترام به قانون و اتحاد مردم دعوت می‌کنم.

نیکنام افزود: از امروز هر اقدامی در این موضوع انجام شود حاشیه‌سازی و ضربه به اتحاد کشور است. تقاضا می‌کنم در شرایط کنونی که حواشی زیادی برای کشور ایجاد شده، در راستای اتحاد مردم و تلاش برای حل مشکلات حرکت کنند.


جلسه مجمع تشخیص مصلحت درباره سپنتا نیکنام


عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد به دنبال شکایت نامزد اصولگرای شکست خورده این شورا به حالت تعلیق در آمده بود. پس از آن، شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت وارده، رای به توقف فعالیت آقای نیکنام داد.

نیکنام در دوره قبل نیز عضو شورای شهر یزد بود که بدون مشکل مشابهی فعالیت خود را انجام داد.

رای دیوان عدالت اداری بر اساس نظر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خصوص عضویت اقلیت‌ها در شوراهای شهری صادر شده بود.

احمد جنتی سال پیش در زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها در ابلاغیه‌ای خواهان جلوگیری از تائید صلاحیت نامزدهای غیرمسلمان در انتخابات این شوراها شده و گفته بود «غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان حاکم شود».

قانون انتخابات شوراها در ایران یکی از شرایط نامزدی را اعتقاد به اسلام می‌داند اما در تبصره‌ای پذیرفته که پیروان ادیان پذیرفته‌شده قانون اساسی از جمله زرتشتی‌ها اجازه نامزدی در این انتخابات را دارند.

پس از آن که فقیهان شورای نگهبان رای به لغو عضویت آقای نیکنام دادند، نمایندگان مجلس ایران، آذر سال پیش تصویب کردند که اقلیت‌های دینی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای محل اقامت خود شوند اما شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکرد و با پافشاری مجلس بر این مصوبه‌، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

این پرونده از زمستان سال گذشته در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت بوده اما تا رای امروز، توافقی بر سر آن وجود نداشت.



استقبال شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام

حضور نیکنام در جلسه شورای شهر

غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد، عصر شنبه در جلسه علنی شورا که با حضور نیکنام عضو زرتشتی این شورا برگزار شد، گفت: با تصمیم و رای قاطع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، شاهد حضور مجدد نیکنام در جمع 11 نفره شورای اسلامی شهر یزد هستیم که این مهم تحقق مطالبه کسانی است که به این عضو شورا رای دادند.

وی ادامه داد: نیکنام رییس کمیسیون بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر یزد است و حضور وی باعث تقویت هرچه بیشتر فعالیتهای شورا خواهد بود.

رییس شورای شهر یزد  همچنین از اصحاب رسانه که اخبار مربوط به بازگشت عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد را با جدیت دنبال می کردند نیز قدردانی کرد.

در جلسه علنی روز شنبه شورای شهر یزد، نیکنام پس از حدود هشت ماه غیب که به دلیل رای دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت یکی از داوطلبان انتخابات حضور وی متوقف شده بود، در این شورا حضور یافت.

از حاشیه های جلسه عمومی شورای شهر یزد، حضور تعدادی از شهروندان یزدی بود که با کیکی که شمع های آن عدد ۲۱۷۱۷ تعداد آراء نیکنام در انتخابات شوراها را نشان می داد و شاخه های گل به استقبال این عضور شورای شهر یزد رفتند.

شهردار و رییس شورای شهر یزد نیز هنگام ورود نیکنام به ساختمان شورای اسلامی شهر یزد به استقبال او رفتند.

حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه های سراسری که از تهران برای پوشش خبری بازگشت این عضو زرتشتی شورا به شهر یزد عزیمت کرده بودند، در این نشست چشمگیر بود.


منابع: ایلنا،‌ بی بی سی، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024