جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.06.2018, 10:00


اظهارنظر شگفتی‌آفرین جناب مستطاب «حسن عباسی»، یار روزهای تنهایی و بی‌حوصلگی حسین شریعتمداری را شاید بتوان برای جماعتی از تمامیت‌خواهان و اقتدارگرایان، «ختم پروژه انقلاب و مقاومت» ارزیابی کرد.

این تئوریسین جریان راست افراطی با توجه به شرایط حاکم در جامعه، به ویژه اتفاق‌هایی که در دوران برگزاری جام جهانی مسکو در زیر پوست اجتماع جریان دارد و هر از چندگاه یک بار به مناسبتی به بیرون نیز نشت پیدا می‌کند، تصریح کرده است: «جامعه‌ای که اسیر فوتبال و کیروش باشد از توش مقاومت درنمی‌آد. فوتبالیست، لمپنی است که بود و نبودش در دنیا و آخرت هیچ تاثیری ندارد!»

فارغ از توهین مستقیمی که به اعضای تیم ملی فوتبال، کل فوتبالیست‌ها، طرفداران فوتبال و در حقیقت اکثر قریب به اتفاق ایرانیان شده است، اگر به این حرف و نکته از منظری دیگر نگاه شود، سخنان حسن عباسی در واقع به معنای «بالا بردن دست‌ها» و «تسلیم» شدن اقتدارگرایان در برابر نسل برآمده از انقلاب بهمن ٥٧ است.

آن هم  در جامعه‌ای که چهار دهه پس از انقلاب نه تنها حسابی پوست انداخته، بلکه شهروندان آن به هیچ وجه حاضر نیستند به راحتی  زیر بار حرف زور و بی‌منطق بروند، چه رسد به اقدام‌های غیرقانونی.

شاید «مقاومت مدنی» جمعه شب فوتبال دوستان، به‌خصوص بانوان ایران، در برابر اقدام جریان‌های افراطی برای بسته نگاه داشتن درهای استادیوم آزادی و دیگر مکان هایی که برای پخش تلویزیونی مسابقه فوتبال ایران و اسپانیا در نظر گرفته شده بود، میخ آخر را بر تابوت تفکر پیشین این جماعت زده باشد.

شاید هم آن جا که جناب علم‌الهدی امام جمعه مشهد، «مقاومت» از دست داد و در یک عقب نشینی آشکار پیروزی تیم ملی فوتبال ایران و راه یافتن به جام جهانی و پیامدهای أن را «پیروزی اسلام و نظام» خواند، اما هم زنان ورزش دوستان و طرفداران تیم ملی را که برای شادی به خیابان ها ریخته بودند به باد ناسزا گرفت، چرخش جدیدی در تاریخ انقلاب ارزیابی شد و به عبارت دیگر ختم دوران انقلابی‌گری!

تیم ما شاید دوشنبه شب با شکست در برابر تیم فوتبال پرتقال نتواند به مرحله بعدی صعود کند (که امیدوارم این گونه نباشد)، اما برگزاری مسابقات جام جهانی ٢٠١٨ و حضور تیم ملی فوتبال ایران در آن، برگی دیگر از کتاب انقلاب اسلامی را ورق زد، برگی که درس‌های فراوانی برای حاکمان جمهوری اسلامی، به ویژه اقتدارگرایان دربرداشته و دارد؛ درس‌هایی که می‌تواند پیروزی شیرین دیگری برای ملت آزادیخواه و سرافراز ایران باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024