جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.04.2018, 8:25

پایان عصر کاستروها


چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷

روند تاریخی انتقال قدرت در کوبا در حالی قرار است امروز به‌طور رسمی در مجمع ملی این کشور انجام شود که به نظر می‌رسد این کشور آمریکای لاتین دوران جدیدی را تجربه می‌کند و برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر کسی خارج از خانواده کاسترو زمام امور آن را به دست خواهد گرفت‌.

مجمع ملی کوبا امروز تشکیل جلسه خواهد داد اگرچه رای‌گیری اصلی فردا صورت خواهد گرفت، فردا هنگامی که مجمع ملی رییس جدید هیات دولت کوبا را انتخاب کند این فصل از تاریخ بسته خواهد شد و این اقدام باعث می‌شود تا کوبا به عصر پس از کاسترو قدم بگذارد‌.

به‌طور کلی فیدل و رائول کاسترو نزدیک به ۶۰ سال بر کوبا حکومت کردند و باعث شدند که کوبا یکی از بازیکنان اصلی در جنگ سرد باشد و همچنین کمک کردند تا باوجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جریان کمونیسم ادامه داشته باشد‌. رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا ماه گذشته در یکی از آخرین سخنرانی‌هایش به عنوان رهبر این کشور گفته بود: ما راه طولانی‌ای را طی کردیم‌. در نتیجه فرزندان ما، چه آنهایی که در حال حاضر حضور دارند و چه آنهایی که در آینده به دنیا می‌آیند، خوشحال خواهند بود‌.
رائول کاسترو رییس‌جمهور فعلی کوبا در حالی قرار است قدرت را واگذار کند که با توجه به انتقال قدرت به فردی بیرون از خانواده کاسترو، گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد آینده سیاسی این کشور و همچنین چشم‌انداز روابطش با دولت‌های دیگر مطرح است‌. رائول کاسترو در سال ۲۰۰۸ زمام امور را از فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا به دست گرفت و در این چند سال اصلاحاتی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داد و در حالی توانست برخی سیاست‌های مد نظرش را اجرا کند که اداره این کشور را با یکسری چالش‌ها به فرد دیگری واگذار می‌کند‌.

شماری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که تصمیم خانواده کاسترو برای واگذاری قدرت می‌تواند سرآغاز دوران جدیدی در این کشور باشد اما برخی دیگر بر این باورند که این فقط یک جابه‌جایی ساده در راس هرم قدرت در کوباست و سیاست‌های اساسی این کشور تغییر نخواهد کرد‌.

رویترز در گزارشی در مورد روند انتقال قدرت در کوبا نوشت: اقدامات رائول کاسترو برای مدرن کردن اقتصاد به سبک شوروی سابق نتایج مختلفی به همراه داشته، به‌طوری که برخی از ابتکارعمل‌های وی رو به جلو حرکت کرده و برخی متوقف شده‌اند و یکسری طرح‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند‌.

رائول کاسترو در حالی دست به اجرای سیاست‌هایی جدید در کوبا زد که معتقد بود این طرح‌ها بخش ضروری و لازم آینده این کشور محسوب می‌شود‌. این در حالی است که حزب کمونیست کوبا بر این باور است که اجرای فرآیند مد نظر رائول کاسترو سخت‌تر از انتظار است و تدابیر بیشتری برای اجرایی شدن این اصلاحات لازم است‌. یکسری از تغییرات بنیادین در کوبا از جمله توسعه بخش خصوصی همچنان در جریان است‌.
‏NBC در مطلبی تصریح کرد: انتقال قدرت در حالی این هفته در کوبا انجام می‌شود که همه نگاه‌ها به میگل دیاز کانل، معاون فعلی رییس‌جمهور و جانشین احتمالی رائول کاسترو خواهد بود‌. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رهبر آینده کوبا همان مسیر انقلاب این کشور را دنبال خواهد کرد و وی به دلیل باورش به سیاست‌های قبلی فیدل و رائول کاسترو، به دنبال تغییرات در سیاست‌های کلی این کشور نخواهد بود‌.

میگوئل دیاز کیست
میگوئل دیاز-کانل فعالیت سیاسی خود را به عنوان عضو لیگ جوانان کمونیست در شهر سانتا کلارا شروع کرد‌. در ماه فوریه سال‌جاری، او ارتقای مقام یافت و به سمت یکی از پنج معاون ریاست‌جمهوری در شورای دولتی منصوب شد‌. اکنون او مرد شماره دو در دولت رائول کاسترو است‌.

دو سال قبل قاطعیت ایدئولوژیکی میگوئل دیاز-کانل سبب شد که او به عضویت دفتر سیاسی (پولیت بورو) که کمیته اجرایی حزب کمونیست است، منصوب شود‌. تازه‌ترین ارتقای مقام او، بخشی از روندی است که رائول کاسترو آن را انتقال تدریجی و با نظم نقش‌های مهم به نسل جوان‌تر می‌خواند و می‌گوید انقلابی‌هایی که اکنون سالخورده شده‌اند، باید سعی کنند نظام کمونیستی را برای آینده حفظ کنند‌.

دیاز کانل ۵۷ ساله که سابقه طولانی در عرصه سیاست کوبا دارد پیش از حضور در سمت معاون رییس‌جمهور به عنوان وزیر آموزش عالی کوبا فعالیت می‌کرد‌. برخی بر این باورند که وی دیدگاه‌هایی مدرن در ذهن دارد، اما سابقه فعالیت‌های وی در گذشته نشان می‌دهد که دیاز کانل فردی به شدت تندرو است و بر ادامه سیستم تک‌حزبی در کوبا تاکید دارد‌.

پیشتر ویدئویی از رهبر آینده کوبا منتشر شده بود که نشان می‌داد وی از رسانه‌های مستقل انتقاد و به اعضای حزب کمونیست اعلام کرده که سفارتخانه‌های آمریکا، نروژ، اسپانیا، آلمان و انگلیس از فعالیت‌های خرابکارانه در کوبا حمایت می‌کنند‌. دیاز کانل حتی بر این باور بوده که طرح تاریخی بهبود روابط ‌هاوانا - واشنگتن که در سال ۲۰۱۵ اجرا شد، یک مسیر متفاوت آمریکا در راستای تلاش برای دستیابی به هدف نهایی‌اش یعنی از بین بردن انقلاب کوبا بوده است‌.

روند انتقال قدرت در کوبا در حالی انجام می‌شود که کوبایی‌ها درباره روند کند اصلاحات به سبک بازار آزاد که در سال ۲۰۱۱ با دستور رائول کاسترو آغاز شد، نارضایتی دارند‌. در این بحبوحه روابط کوبا با آمریکا نیز با سیاست‌های دولت دونالد ترامپ با تنش‌های جدی روبه‌رو شده که چشم‌انداز آینده آن را مبهم می‌کند‌.

دیاز کانل در حالی قرار است زمام امور را در کوبا برعهده بگیرد که با چالش‌های اقتصادی از جمله رکود روبه‌رو خواهد بود‌. کوبایی‌ها همچنان از مقامات ارشد این کشور انتظار دارند تا سطح استانداردهای زندگی را بهبود بخشند‌.

میریام لیوا، دیپلمات سابق کوبا می‌گوید: هر کس که قدرت را در این کشور به دست بگیرد باید کوبا را از بحران اقتصادی خارج کند و کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد‌. چالش دیگر روابط پیچیده کوبا و آمریکاست که در دوران دولت ترامپ پیچیده‌تر شده است‌.
معاون رییس‌جمهور کوبا در حالی قدرت را به دست می‌گیرد که اقتصاد این کشور در بحبوحه کاهش حمایت‌ها از سوی ونزوئلا و کاهش روابط با آمریکا با مشکلاتی روبه‌رو شده است‌. مردم کوبا به‌طور فزاینده‌ای نسبت به مساله خدمات درمانی، آموزش و شرایط اولیه زندگی نارضایتی دارند‌.

این در حالی است که برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا گفت: نوعی حس تمدید و حس ادامه راه کاستروها وجود دارد‌. در همین حال برخی از مردم نیز معتقدند اگرچه تغییر دولت صورت می‌گیرد، اما همچنان همانند گذشته است و کاستروها بر مسایل کشور نفوذ دارند‌. برخی از مردم می‌گویند حتی اگر فرد دیگری به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود، دولت کوبا همواره دولت کاسترو خواهد بود‌.

رائول کاسترو تا سال ۲۰۲۱ که کنگره بعدی تشکیل می‌شود به عنوان رهبر حزب کمونیست باقی خواهد ماند و تا آن زمان وقت کافی دارد تا از یک گذار کنترل‌شده مطمئن شود و شاگردش را که قطعا اصلاحاتش از سوی کمونیست‌ها به چالش کشیده می‌شود تحت حمایت خواهد داشت‌.

مردم کوبا ماه گذشته مجمع ملی جدید این کشور را انتخاب کردند که ۶۰۵ عضوش موظفند تا رییس‌جمهور جدید را انتخاب کنند‌. این نخستین بار است که در شش دهه گذشته نام فامیلی رییس‌جمهور کوبا کاسترو نخواهد بود و وی عضوی از نسل تاریخی کاستروها نیست و یونیفورم نظامی به تن نخواهد داشت و رهبر حزب کمونیست نخواهد بود‌.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024