جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.12.2017, 9:55


حسین فرزند شیخ زین‌العابدین نوری شاه‌‌حسینی، در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. او تحصیلات دوره متوسطه را در مدرسه یگانه در سرچشمه تهران و زیر نظر معلمانی سیاسی مانند محمد نخشب، سرفراز، شکیب و رضایی، صفاپور گذراند.

بعد از آن به دلیل فعالیت‌های سیاسی از دبیرستان‌های علمیه و دارالفنون اخراج شد و به هنرستان رفت و بعد از فارغ‌التحصیلی در هنرستان هنرسرای عالی در رشته شیمی مشغول به تحصیل می‌گردد.

در همراهی با پدرش با سیاست آشنا می‌شود و با تشکیل «سازمان نظارت بر آزادی انتخابات» توسط دکتر مصدق و نمایندگانی از مجلس پانزدهم مثل حسین مکی، مظفر بقایی و حائری‌زاده به جرگه هواداران مصدق در می‌آید. با تشکیل جبهه ملی شاه حسینی نیز فعالیت‌های خود را در صفوف جبهه ملی ادامه می‌دهد.

پس از کودتای ۲۸ مرداد او به همراه صدرالحفاضی، آیت الله زنجانی، عطایی، محمد نخشب از نخستین فعالان و بنیانگذاران نهضت مقاومت ملی بودند. همین فعالیت‌ها باعث شد که پس از چند بار دستگیری از دانشگاه اخراج گردد.

او در شورای جبهه ملی دوم جزو اعضا موسس و مسول كمیته محلات جبهه ملی دوم می‌شود و تا عضویت شورای هم پیش می‌رود. او در دولت موقت بعد از انقلاب ریاست سازمان تربیت بدنی را عهده‌دار بود.

بعد از استعفای دولت موقت بازرگان و حذف نیروهای ملی از صحه سیاست ایران، شاه حسینی به عنوان یکی از چهره‌های مهم جریان منتقد نظام سیاسی نسبت به نقض حقوق شهروندان و فعالان سیاسی اعتراض کرد. در واپسین انتخابات شورای مرکزی عضویت هیئت رهبری جبهه ملی را برعهده گرفت.

کتاب‌های آن سوی خاطره‌ها، نشر صمدیه سال ۱۳۸۸ و هفتاد سال پایداری، نشر چاپخش به کوشش امیر طیرانی سال ۱۳۹۴ درباره زندگی او نوشته شده است.

شاه حسینی ورزشكار و ورزش دوست بود او در دو رشته والیبال و بستكتبال كار می‌كرد و صاحب باشگاه بود. به گفته طیرانی، شاه حسینی از نزدیكان مرحوم تختی بود.


****

پیام داوود هرمیداس باوند سخنگوی جبهه‌ی ملی ایران و عضو هیات رهبری

به نام خداوند جان و خرد

دریغا كه حسین شاه حسینی عضو ارشد هیات رهبری جبهه ی ملی ایران و راد مرد تاریخ معاصر ایران كه هفتاد سال بر بنیاد آرمان های نهضت ملی ایران و دكتر محمد مصدق برای آزادی و منافع ملی ایران با جان و دل كوشید و جز اخلاق مدارانه و میهن دوستانه در راه اعتلای ایران در عرصه ی سیاست نپویید . أو در راه اهداف ملی خود إز تحمل زندان و شكنجه در حكومت های مختلف نهراسید و إز آن چه بدان باور داشت پاوامكشید و برای ملتش تمام این رنج ها را كه آثارش تا پایان عمر پربارش با أو بود به جان خرید و ابرو در هم نكشید. هرچند در دل فردی باورمند بود اما هرگز إز دین و ایمان نردبان نام و نان نساخت. نام و یاد أو در تاریخ معاصر ایران با نام رَاه مصدق پیوندی درخشان و ناگسستنی دارد.
یادش و راهش پایا و پویا بادا.

***

یادداشت احمد زیدآبادی درباره حسین شاه‌حسینی

برای حسین شاه‌حسینی

مردی از میان ما رفت که نه فقط حافظه اش، تاریخ شفاهیِ ایران معاصر بود؛ بلکه رفتارش نیز تمام فضیلت های بزرگان این دوره از تاریخ را به طور عینی متبلور می کرد.

این یار با وفای دکتر محمد مصدق، در تمام عمر خود از یادآوری آنچه بر جنبش ملی شدن نفت و رهبران آن گذشت؛ لحظه ای غافل نشد و در عین حال، با سلوک خویش، منش آن رهبران را نزد نسل های بعد از خود، زنده نگه داشت.

بدون هیچگونه تردیدی، حسین شاه حسینی در پاسداشتِ صادقانۀ تاریخ معاصر این کشور و نقل ماجراها و جزئیاتی که از چشم دیگران دور مانده و یا از خاطرشان رفته بود؛ نقشی بی مانند و حقی عظیم بر گردن ما دارد.

من نیز به نوبۀ خود بارها و بارها در پای سخنان او نشستم و به سهم خود از تجربیات و خاطرات منحصر به فرد او بسیار بهره بردم.

آنچه مرگ شاه حسینی را در این سن برای ما غم انگیز می کند؛ خاموشی نفس گرم و صدای پرفروغ و پر دردی است که گویی دیگر در جامعۀ ما تکرار نخواهد شد.

خداوند او را غریق رحمت بی منتهای خود گرداند و به دوستان و بازماندگانش جزای خیر دهد

***

مراسم تشییع پیکر زنده یاد شاه‌حسینی در روز سه‌شنبه، ساعت ۸:۳۰ صبح، از منزل‌ ایشان در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، كوچه كاكوتی برگزار می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024