پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.11.2017, 19:18


وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در پایان نشست اضطراری خود در قاهره که به خواست عربستان سعودی برگزار شد، از دولت‌های عضو خواستند که برای مطرح کردن پرونده ایران در شورای امنیت تلاش کنند.

در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب آن را خواند، ایران به دخالت و نا امن‌سازی در منطقه متهم شد.

به گزارش شبکه العربیه، ابو الغیط در این بیانیه گفت: سخنان خصمانه و تنش‌آفرین ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های ایران موجب بی‌ثباتی در یمن شده است و ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتماد‌سازی در جهان عرب را از دست داده است.

ابوالعیط گفت: «موشکی که توسط حوثی‌ها به سوی سعودی شلیک شد خطرناک‌ترین سلسله از تهدیدها، تعدی‌ها، نشر فتنه و خرابکاری علیه کشورهای عربی توسط ایران است.

دبیر کل اتحادیه عرب گفت:«ما چاره‌ای نداریم جز اینکه اعمال و رفتار خرابکارانه ایران را با مفهوم و معنای واقعی‌اشان نام ببریم و به آنها بگوییم، موشک شما که به سوی پادشاهی سعودی پرتاب شد دقیقا یک پیام برای خرابکاری، فتنه، نفرت افکنی و دشمنی آشکار با پادشاهی سعودی و همه کشورهای عربی است.

البوالعیط گفت: «وقت آن رسیده که منطقه خاورمیانه را از فرقه‌گرایی، خشونت و نفرت‌افکنی که توسط ایران در منطقه گسترش یافته است، رها کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود:«ایران برای گسترش خرابکاری، فتنه، نفرت‌افکنی، خشونت و فرقه گرایی در منطقه سخت تلاش می‌کند».

ابوالعیط گفت:«حوثی‌ها تاکنون ۷۶ موشک بالستیک به عربستان شلیک کردند که همه آنها ساخت ایران بودند». «ائتلاف سعودی یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد ساخت ایران بود.»

ابوالعیط گفت: «ما بر همبستگی و حمایت کامل از کشور، دولت و ملت سعودی تاکید می‌کنیم و از هر اقدامی که پادشاهی سعودی در برابر تهدیدهای ایران بر می‌دارد از آن پشتیبانی می‌کنیم».

دبیر کل اتحادیه عرب از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از نابودی کامل منطقه توسط ایران جلوگیری کند. وی گفت ایران سیاست گسترش جنگ فرقه‌ای را دنبال کرده و با استفاده از شرایط بوجود آمده از توافق هسته‌ای به جنگ افروزی در منطقه ادامه داد.

ابوالعیط نسبت به پیامدهای منفی ناشی از ادامه مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه به این کشور هشدار داد و تاکید کرد :«دخالت‌های ایران به مقابله جامعه جهانی مواجه خواهد شد و در نهایت پیامدهای این سیاست خود ایران را تهدید خواهد کرد.»

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه زمان خلاصی منطقه از خشونت و فرقه‌گرایی فرا رسیده و اضافه کرد تهدیدات ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و ایران تلاش دارد تا خنجری بر پهلوی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس باشد.

اظهاراتوزیر خارجه عربستان

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در سخنان خود در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب گفت: دلیل حضور در این نشست این است که ما خطر موشک‌های ایران را درک کرده‌ایم. موشک بالستیکی که به ریاض شلیک شد، بیانگر تجاوزهای ایران از طریق حوثی‌ها است.

الجبیر افزود: ما باید برای جلوگیری از سیاست‌های خصمانه ایران، مسئولیت‌پذیر باشیم.

وزیر خارجه سعودی گفت: رفتارهای خصمانه ایران باعث شده است که جامعه بین‌الملل ایران را اولین کشور حامی تروریسم در جهان اعلام کند.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: ایران سیاست ترور دیپلمات‌ها و روی کار آوردن مزدوران خود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را در پیش گرفته است.

الجبیر گفت: باید تصمیم قاطعانه‌ای برای مقابله با تجاوزهای ایران به امنیت ملی عربی گرفته شود.

اظهارات وزیر خارجه بحرین

وزیر خارجه بحرین ضمن تروریست خواندن حزب‌الله، خواستار تلاش عربی مشترک علیه ایران شد.

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین طی سخنانی در نشست اتحادیه عرب گفت لبنان تحت سیطره حزبی تروریست یعنی حزب‌الله است که امنیت عربی را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: ما باید با حزب‌الله مقابله کنیم و دولت لبنان را به‌خاطر مشارکت حزب‌الله در آن مسئول می‌دانیم.

وزیر خارجه بحرین گفت: ما خواهان کاری عربی مشترک علیه ایران و بازوانش در منطقه هستیم.

آل خلیفه گفت: ایران بازوانی در منطقه دارد و بزرگترین بازوی آن حزب‌الله است که در چندین کشور حضور دارد.

نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه ۱۹ نوامبر / ٢٨ آبان، به‌درخواست عربستان سعودی و با موافقت امارات، بحرین، کویت و به‌منظور مقابله با آنچه «دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» خوانده می‌شود، برگزار شد.

وزیر خارجه لبنان جبران باسیل از شرکت در این نشست خودداری ورزیده و به حضور آنطوان عزام نماینده دائم لبنان در جامعه عرب بسنده کرده است. دولت عراق نیز که یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان منطقه‌ای ایران محسوب می‌شود، حاضر نشده در نشست اضطراری اتحادیه عرب شرکت کند.


منابع: العربیه فارسی، خبرگزاری‌های فارس،‌ ایسنا، تسنیم



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024