جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2017, 20:04


تلفات  زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته است. تا پایان روز دوشنبه ۴۱۳ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۷۱۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

بیشترین تلفات انسانی و خسارات در شهرهای قصرشیرین و سرپل‌ذهاب گزارش شده‌اند. بیشتر شهروندانی که جان خود را از دست داده‌اند، ساکن سرپل ذهاب بودند.

زلزله آنقدر وسیع بوده که علاوه بر قصرشیرین، در سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، اسلام آبادغرب و جوانرود و پاوه نیز خساراتی به بار آورده است.

زلزله شب گذشته در استان‌های مرکزی، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر، خوزستان و ایلام احساس و باعث وحشت مردم شده و برق قصرشیرین قطع شده است.

ساکنان شهر در سرپل ذهاب می‌گویند ۹۰ درصد خانه‌های موسوم به «مسکن مهر» تخریب شده‌اند و عده زیادی زیر آوار مانده‌اند.

به گزارش خبرگزلری ایسنا، در این زلزله دستکم ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده و ۴۵ هزار واحد نیز نیازمند تعمیرات است و به گفته استاندار کرمانشاه، زلزله هفت شهر و ۱۹۳۰ روستای استان را در بر گرفت که برآورد خسارت وارد شده در روزهای آینده اعلام خواهد شد. تعدادی از بیمارستان‌های مناطقی مانند سرپل ذهاب و قصر شیرین که بیشترین آسیب را دیده‌اند، از بین رفته‌اند.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو:  تلفات در روستاها بسیار بالاست

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو نیز در ساعات اولیه در واکنش به این حادثه با تاکید بر اینکه عمق فاجعه زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد است گفت که تلفات در روستاها بسیار بالاست. عمق فاجعه بیشتر آن چه در خبرها آمده است، می‌باشد. در حال حاضر بیمارستان‌های اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به شدت نیازمند کمک هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان‌ها سر پست خود نیستند، گفت:  اغلب مصدومان غرب استان کرمانشاه به بیمارستان اسلام‌آباد غرب منتقل شده‌اند، بیمارستانی که امکانات زیادی ندارد. بنده در همین رابطه با ستاد بحران در وزارت کشور تماس گرفتم و به این موضوع اشاره داشته‌ام و درخواست کردم که هلال‌احمر و کمک‌هایی به این بیمارستان برده شود چون الان وضعیت به‌گونه‌ای است که تخت‌های بیمارستانی در حیات بیمارستان مستقر کرده و به شدت با کمبود نیرو و امکانات مواجه‌اند. بخشی از بیمارستان جدیدالتاسیس اسلام‌آباد غرب نیز به دلیل زلزله تخریب شده است. با این وجود پرسنل به شدت مشغول درمان مجروحان و مصدومان هستند. انتظار می‌رود کمک‌رسانی به مصدومان افزایش یابد و روند درمان تسریع بخشیده شود.

وی هم‌چنین در گفت‌وگویی دیگر با بیان این‌که«بدترین شرایط در پی زلزله شب گذشته در شهرهای سر پل ذهاب، دالاهو، اسلام آباد غرب، قصر شیرین و ثلاث باباجانی است» گفت که در حال حاضر زلزله زدگان نیازمند تسریع در خدمات رسانی هستند. چون هنوز خدمات رسانی به روستاها انجام نشده است و مردم با دست‌های خالی جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می کشند.

جهانگیری: بیشتر خانه های تخریب شده متعلق به مسکن مهر است

معاون اول رییس جمهور گفت: بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است، وزارت راه و شهرسازی با دقت این موضوع را که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده‌اند، بررسی کند.

جهانگیری با تاکید بر این که با حضور و همکاری تمام دستگاه ها بویژه نیروهای مسلح همین امروز مشکلات ناشی از مسدود شدن جاده ها و معابر، قطع برق، گاز و آب مرتفع می شود، اظهارکرد: با استانداران استان های کرمانشاه، ایلام، کردستان و خوزستان درباره این حادثه و میزان خسارت ها و تخریب های انجام شده و نیز نیازهای اصلی مردم و منطقه گفت و گو کرده ام.

جهانگیری با ابراز تاسف از این که بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند را بررسی کند.

وی به حضور وزیران کشور و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در منطقه و نیز سفر رییس جمهوری برای بازدید از مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: هیچ دستگاهی در ارسال امکانات مورد نیاز که توسط استاندار کرمانشاه اعلام می شود نباید کوتاهی کند.


جزئیات زلزله‌ای که ۱۵۰ میلیون نفر احساس کردند

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه گسل مسبب زلزله یکشنبه شب مرز ایران و عراق مشخص نیست، گفت: این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت احساس کردند.

دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله امشب سلیمانیه عراق، گفت: این زلزله در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه امشب یکشنبه، ۲۱ آبان ماه در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و  ۳۲ کیلومتری جنوب غرب حلبچه رخ داده است.

وی با بیان اینکه این زلزله در ناحیه مرزی ایران و عراق رخ داده است، اظهار کرد: کانون این زلزله در مرز ایران و عراق  و در داخل خاک عراق واقع شده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به گسل مسبب این زلزله، خاطرنشان کرد: گسل مسبب این رخداد هنوز مشخص نیست؛ ولی گسل فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس و گسل‌های پهنه گسله ذهاب (یا سرپل ذهاب)  در همین منطقه قرار دارد.

زارع با تاکید بر اینکه گسل “پی سنگی ذهاب” از گسل‌های سامانه گسله خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس است، خاطرنشان کرد: سازوکار این زلزله فشاری و صفحه گسله نزدیک به قائم بوده است.

این محقق مهندسی زلزله یادآور شد: در شهر سر پل ذهاب ۶۰ هزار نفر و در قصر شیرین حدود ۳۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه به شمار می‌رود.

زارع، زلزله‌های ۹۵۸ میلادی و ۱۱۵۰ میلادی سرپل ذهاب و در سده بیستم زلزله‌ ۱۹۶۷ میلادی با بزرگای ۵.۷ و زلزله ۵.۱ سال ۱۹۸۳ میلادی را از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه نام برد.

وی با اشاره به رخداد این زلزله بزرگ، گفت: این زلزله توسط حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس شده است؛ ولی طبیعتا رخداد آن به تحریک گسل‌های دور از منطقه رومرکزی (مثلا گسل‌های تهران، تبریز و یا قم) ربطی ندارد.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده در زمینه پیش‌بینی این زلزله از سوی برخی منابع خبری، تاکید کرد: هیچ پیش‌بینی از هیچ منبعی قبل از رخداد ۲۱ آبان ۹۶ وقوع آن را اعلام نکرده بود.

زارع همچنین با اشاره به مطلب منتسب به سازمان زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۳ درباره این زلزله، خاطرنشان کرد: اساسا این سازمان هرگز چنین اقدامی انجام نداده و نخواهد داد؛ ولی متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها متن جعلی را که بعد از زلزله ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ش) سراوان در فضای مجازی منتشر شده بود، به عنوان پیش‌بینی سازمان زمین‌شناسی آمریکا منتشر کرده‌اند و این خبر مطلقا واقعیت علمی ندارد.

احتمال زیرآوار ماندن افراد در روستاها وجود دارد
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور که هم‌اکنون به منظور بررسی ابعاد زلزله شب گذشته در سر پل ذهاب حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت این منطقه گفت: در حال حاضر چندین هلی کوپتر و آمبولانس در حال جا به جایی و تخلیه مجروحان هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش در محل حادثه حضور دارد، افزود: امکانات نیروهای مسلح و ارتش به میدان آمده و همه دستگاه ها برای کمک رسانی به زلزله زدگان در حال تلاش هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران از اعزام تعدادی از مجروحان به بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه کمبود تجهیزات و امکانات درمانی گزارش نشده است.

نجار با بیان این مطلب که در حال حاضر آب و برق در منطقه قطع است، اظهار داشت: مسوولان در تلاش هستند که هرچه سریع تر آب و برق در منطقه وصل شود و تا ساعات آتی انشالله برق در این منطقه وصل خواهد شد. بیشترین مشکل و تخریب ها در سر پل ذهاب وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد:‌ تأمین آب شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، هرسین و ثلاث باباجانی به صورت سیار صورت می گیرد.

وی اضافه کرد :‌احتمال اینکه در روستاهای کرمانشاه زیر آوار مانده باشند، وجود دارد.

شهر تاریخی سیمره آسیب‌ جدی‌ دیده‌ است

قلعه والی، کاخ فلاحتی و شهر تاریخی سیمره آسیب‌‌های جدی‌ دیده‌‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی زلزله‌ی ۷.۳ ریشتری شب گذشته، عبدالمالک شنبه‌زاده (مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری ایلام) از ترک‌خوردگی‌های شدید و تخریب شدید ساختمان اداری میراث واقع در شهرستان چَرداوُل خبر داد و گفت: از صبح امروز بررسی کاملی انجام شده که شاید هنوز برآورد دقیقی نباشد. با توجه به ریشتر بالای زلزله هر چقدر آثار به مناطق شمالی استان کرمانشاه نزدیک‌تر بوده، آسیب‌ها هم جدی‌تری بوده است.

وی ادامه داد: در مرکز استان ایلام دو بنا وجود دارد به نام قلعه والی که به عنوان موزه مردم‌شناسی از آن استفاده می‌شود همچنین کاخ فلاحتی که درحال حاضر به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در این منطقه واقع شده است. متأسفانه دیوارهای اصلی قلعه والی دچار ترک‌خوردگی‌های شدیدی شده و قسمتی از طاق‌های گهواره‌ای آن هم کاملاً ترک برداشته و از هم باز شده است. در محل‌هایی که دوربین‌های حفاظتی نصب بوده نیز به دلیل ترک‌خوردگی‌های شدید، دوربین‌ها آسیب‌های جدی‌ای دیده‌اند. عمده آسیب‌های وارد شده به بناها نیز ترک‌خوردگی‌های شدید است که منجر به ریزش آجرهای بعضی از بناها شده.

‌شنبه‌زاده افزود: در میان بناهای واقع در استان ایلام باید به عمارت والی‌نشین «کَهَرِه» در هَلیلان واقع در شهرستان چَرداوُل و همچنین قلعه کُنجانچَم اشاره کنم که دچار خسارت‌هایی شده‌اند.

وی با اشاره به آسیب‌دیدگی شدید ساختمان اداری میراث فرهنگی و گردشگری واقع در شهرستان چرداول گفت: بنای اداری میراث فرهنگی شهرستان چرداول دیگر قابل سکونت نیست. به دلیل اینکه ترک‌خوردگی‌ها خیلی جدی است و اگر پس‌لرزه دیگری بیاید؛ این بنا کاملاً فرومی‌ریزد.

‌شنبه‌زاده گفت: چون عمده آثار ایلام در شهرستان دره شهر واقع شده‌اند، بیشترین خسارت‌ها نیز در همین شهرستان رخ داده است. شهر تاریخی سیمره که دارای گچ‌بری‌های دیواری است، آسیب‌های جدی‌ای دیده‌ است. قسمتی از محوطه موزه باستان‌شناسی دره‌شهر دچار رانش شده و پایین رفته و دیوارهایش هم دچار ترک‌خوردگی شده‌اند. علاوه بر این بنای پوراشرف و قلعه میرغلام دچار آسیب شده‌اند.

مدیرکل میراث ایلام درباره برآورد خسارات وارده به آثار باستانی این شهرستان گفت: در برآورد اولیه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خسارت قابل پیش‌بینی است. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم بیشتر آثار باستانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تخریب شده باشند.

وی گفت: تیم کارشناسی به محل‌های مذکور اعزام شده‌اند و ما تا فردا اخبار دقیق را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

شنبه‌زاده با اشاره به سالم‌ماندن طاق شیرین و فرهاد و آتشکده‌ی سیاهگل گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که باتوجه به نزدیک‌تر بودن این دو بنا به کانون زلزله؛ آسیب‌های جدی‌ دیده‌ باشند ولی خوشبختانه این‌طور نبود.

آثار باستانی کردستان و لرستان آسیب ندیده‌اند

محسن علوی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان) و غلامرضا سلیمانی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان) در گفتگو با ایلنا اعلام کردند؛ آسیبی به بناهای تاریخی و باستانی شهرهای این استان‌ها وارد نشده است.

علوی در این‌باره گفت: خسارت‌های خفیفی به بخشی از بافت فرسوده‌ی سنندج وارد آمده، ولی این بافت تحت نظارت میراث فرهنگی نیست و بافت تاریخی شهر سالم است.

سلیمانی نیز گفت:  شب گذشته خبرهایی در فضای مجازی مبنی آسیب‌دیدگی قلعه‌ی فلک‌الافلاک منتشر شده بود که صبح با بازدید کارشناسان میراث، معلوم شد این اخبار صحت نداشته و این قلعه در سلامت کامل است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024