جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.09.2017, 21:54

اتحادیه میهنی کردستان: باید به پیشنهادات کشورهای دوست توجه کرد


روژ نوری شاویس، رئیس هیئت اعزامی از اقلیم کرد شمال عراق به بغداد در کنفرانس مطبوعاتی در این شهر گفت: «تصمیم خود جهت برگزاری همه‌پرسی را به دوستانمان در ائتلاف (ائتلاف ملی شیعه) آشکارا و بدون تردید ابلاغ کردیم و همچنین خواستار تداوم گفتگوها پس از برگزاری همه‌پرسی در تاریخ ۲۵ ماه جاری شدیم اما دوستانمان اعلام کردند که از گفتگوها تنها پیش از برگزاری همه‌پرسی حمایت می‌کنند.»

علی علاق، عضو ائتلاف ملی شیعه عراق با اشاره به عدم توافق با هیئت اعزامی از اربیل، گفت: «اصرار برادران کرد خود بر برگزاری همه‌پرسی را مشاهده کردیم. ما نیز مخالفت خود با اصل این موضوع را اعلام نمودیم و به توافقی در مورد بحران مذکور دست نیافتیم.»

سعدی پیره، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق و مسئول روابط خارجی این حزب با رد اخبار مبنی بر تعویق برگزاری همه‌پرسی گفت: «حزب ما روز گذشته تشکیل جلسه داد و مواضع کشورهای آمریکا، ترکیه، ایران، فرانسه و سازمان ملل در مورد این همه‌پرسی مورد ارزیابی قرار دادیم.»

وی با بیان اینکه در صورت ارائه یک جایگزین مناسب از سوی بغداد، آن را ارزیابی خواهند کرد، تصریح کرد: «ولی مشاهده کردیم که پیشنهادات بغداد تنها عبارت از تغییر کلمات است.»

او افزود: «نتیجه گفتگوی هیئت اعزامی به بغداد را به رهبرانمان ابلاغ خواهیم کرد و تصمیم نهایی را آنها اتخاذ خواهند کرد. ما به عنوان اتحادیه میهنی کردستان در این همه‌پرسی رای آری خواهیم داد.»


بارزانی: تعویق برگزاری همه‌پرسی موضوعیت ندارد

بر اساس اعلام دفتر ریاست اداره اقلیم کرد شمال عراق، مسعود بارزانی در دیدار خود با برونو آئوبرت سفیر فرانسه در بغداد که در منطقه صلاح الدین اربیل صورت پذیرفت، در باره همه پرسی که دادگاه فدرال عراق آن را در «تضاد با قانون اساسی» دانسته بود، گفت: همه‌پرسی در موعد مقرر برگزاری می گردد و تعویق آن موضوعیت ندارد.

در این دیدار بازرانی با اشاره به حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر اینکه همه‌پرسی در شمال عراق خلاف قانون اساسی این کشور است، تصریح کرد: «همه‌پرسی متعلق به مردم است. در موعد مقرر برگزار خواهد شد و بعد از این ساعت نیز تعویق این همه‌پرسی موضوعیت ندارد.»

برونو آئوبرت، سفیر فرانسه نیز در این دیدار گفت: «ما در اصل مخالف همه‌پرسی نیستیم. تنها با نگرانی نسبت به اینکه این مساله مبارزه با داعش را تحت تاثیر قرار خواهد داد، خواستار برگزاری همه‌پرسی در این زمان نیستیم.»


اتحادیه میهنی کردستان: باید به پیشنهادات کشورهای دوست توجه کرد

مِلا بختیار، رئیس دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار توجه به پیشنهادات جامعه جهانی برای لغو همه‌پرسی در اداره اقلیم کرد شمال عراق شد.

در این بیانیه آمده است: «به عنوان اتحادیه میهنی کردستان با در نظر گرفتن وضعیت داخلی در منطقه کردستان و همچنین عراق و جهان، بر این باور هستیم که باید به پیشنهادات کشورهای دوست و سازمان ملل متحد توجه کرد. توجه به پیشنهادات در راستای اهداف استراتژیکی است که مردم ما خواستار تحقق آن هستند.»

بختیار در این بیانیه از انتقال این دیدگاه به حزب دموکرات کردستان در ساعات اولیه صبح امروز خبر داده است.

کارشناسان انتشار این بیانیه درست ۴۸ ساعت پیش از شروع همه‌پرسی از سوی اتحادیه میهنی کردستان که در شهرهای سلیمانیه و کرکوک پایگاه مردمی قدرتمندی دارد را به معنای انصراف اتحادیه میهنی از حمایت از بارزانی تفسیر می کنند.

اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان اداره اقلیم کرد شمال عراق دارای ۱۸ کرسی است و تاکنون در روند همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر دومین حزب بزرگ حامی بارزانی بوده است.


نصب نقشه‌ «کردستان» در اربیل عراق

در آستانه برگزاری همه پرسی در اداره اقلیم کرد شمال عراق، نقشه «کشور مستقل کردستان» شامل بخشی از اراضی چهار کشور منطقه (عراق، ترکیه، ایران و سوریه) در خیابان‌های اربیل نصب شد.

عبد السلام ستونی، مسئول میز ترکیه در دفتر روابط خارجی اداره اقلیم کرد عراق در گفتگو با خبرنگار آناتولی گفت که نصب نقشه مذکور به صورت غیرمسئولانه از سوی برخی از شرکت‌های خصوصی انجام گرفته و ربطی به اداره اقلیم ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست این اداره در مورد همه‌پرسی مذکور روشن است، تصریح کرد: اداره اقلیم کرد شمال عراق تبلیغات خود را در مرزهای عراق و در چارجوب قانون این کشور انجام داده است.

از سوی دیگر شورش حسن، مسئول مطبوعاتی ستاد انتخابات و کمیسیون رفراندوم اداره اقلیم کرد شمال عراق نیز گفت: برخی از شرکت‌های خصوصی ممکن است با ابتکار خودشان نقشه‌های مختلف نصب کرده باشند اما تمامی آنها غیر قانونی بوده و از طرف کمیسیون همه پرسی مردود است.


منبع گزارش‌ها: خبرگزاری آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024