جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.03.2017, 19:51


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه (۲۴ مارس/ ۴ فروردین) در قطعنامه‌ای ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این قطعنامه را کشورهای سوئد، آمریکا، مولداوی و مقدونیه به شورای حقوق بشر ارائه داده بودند. ۲۲ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند. ۱۲ کشور رای مخالف و ۱۳ کشور دیگر رای ممتنع دادند. کشورهای نزدیک به ایران مانند عراق، کوبا و ونزوئلا از مخالفان تمدید ماموریت خانم جهانگیر بودند.

چند روز پیش ۴۱ نهاد حقوق بشری فعال در ایران و برون مرز از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده‌اند، ماموریت عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه این شورا در امور ایران را تمدید کنند.

به اعتقاد نویسندگان نامه، تعیین گزارشگر ویژه برای ایران “ابزاری حیاتی برای ارتقاء حقوق بشر” در ایران بوده است.

در این نامه آمده بود، تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران “در روشن کردن وخامت وضعیت حقوق بشر در این کشور و تشویق به گفت‌وگوی داخلی در خصوص برخی قوانین و شیوه‌هایی که قوانین و موازین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کنند بسیار موثر بوده است”.

واکنش ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را «فاقد ضرورت، وجاهت» و «نشانه‌ای آشکار از سیاسی‌کاری و سوء استفاده تعداد محدودی از کشورها از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد» خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه بلافاصله پس از تصویب تمدید ماموریت خانم جهانگیر گفت: «از نظر جمهوری اسلامی ایران و اکثر کشورهای عضو شورای حقوق بشر که از این قطعنامه در سطوح مختلف حمایت نکرده‌اند، این قطعنامه فاقد ضرورت، وجاهت و پشتوانه حرفه‌ای است.»

قاسمی با اشاره به هفتمین سال پیاپی تعیین گزارشگر ویژه برای ایران ادعا کرد: «شورای حقوق بشر به‌رغم نبود حمایت اکثر اعضا از این قطعنامه و صرفا با اتکا به آرای یک بلوک سیاسی خاص و تعداد انگشت شماری از عوامل خود در منطقه، اقدام به انتصاب و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در  ایران می‌کند.»

در جلسه رای‌گیری، ایران این قطعنامه را «سیاسی و جانبدارانه» خواند.

خانم جهانگیر از سپتامبر ۲۰۱۶ نظارت بر حقوق بشر در ایران را بر عهده دارد. این ماموریت معمولا برای یک سال است و شورای حقوق بشر در صورت لزوم آن را تمدید می‌کند. پیش از او احمد شهید این ماموریت را بر عهده داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024