جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.02.2017, 19:19


مهدی کاهه دادستان قم اعلام کرد که در پی انتشار یک مطلب طنز در شماره هفتم اسفند ماه روزنامه «شاخه سبز» روزنامه محلی استان قم، با دستور دادستانی قم این روزنامه توقیف و حکم بازداشت «سید علی بابامیری» مدیرمسئول آن صادر شده‎است.

دادستان قم به خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه گفت: «در پی اهانت یک روزنامه استانی به اهالی شریف منطقه نیروگاه دادستانی برای عاملان اهانت به منطقه نیروگاه تشکیل پرونده داده است، و اجازه نخواهیم داد که قلم تفرقه در قم تیتر شود و دادستانی با این روزنامه خاطی برخورد خواهد کرد.»

مهدی کاهه با بیان اینکه «با دستور قضایی این روزنامه توقیف شد»، گفت: «همچنین قرار بازداشت برای مدیرمسئول این رورزنامه صادر شده است و دادستانی اجازه هنجارشکنی و اهانت به قومیت‌ها را به هیچ فرد و گروهی نخواهد داد.» دادستان قم دلیل اقدام خود در توقیف روزنامه شاخه سبز و صدور حکم بازداشت مدیر مسئول آن را «حفظ کرامت انسانی افراد و قومیت ها» عنوان کرد.

ساعتی پیش از توقیف روزنامه شاخه سبز، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم که از اعضای جبهه پایداری یک تشکل نزدیک به محمدتقی مصباح یزدی است طی تذکری در نشست علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا «با فوریت جلسه هیات نظارت بر مطبوعات را تشکیل و برابر قانون مطبوعات به این موضوع رسیدگی کند.»

احمد امیرآبادی فراهانی در این تذکر با تاکید براینکه «یکی از روزنامه‌های قم در ۷ اسفندماه مطلبی تحت عنوان “فرزندم تنها به نیروگاه نرو” منتشر کرد که توهین آشکاری به مردم قم به ویژه مردم انقلابی و متدین منطقه نیروگاه نموده که اکثر اهالی این منطقه آذری زبان هستند و نصف شهدای استان قم را اهالی این منطقه تشکیل می دهند»، گفت: «مردم این منطقه اغلب در راهپیمایی ها و نماز جمعه حضور پیدا می کنند، این در حالی است که مقام رهبری نیز در بیاناتی به موضوع نیروگاه قم اشاره کرده و گفته است: منطقه نیروگاه با همه محرومیت ها، مردم آن جزو مشتاق ترین و علاقه مندترین مردم در جهت انقلاب و آرمان های انقلاب هستند؛ این را ما اطلاع داریم ودر دوران دفاع مقدس هم همین گونه بوده است».

روزنامه شاخه سبز به صاحب امتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری «سید علی بابامیری» در قم منتشر می شود. در این یادداشت طنز که در شماره ۷ اسفند ۱۳۹۵ روزنامه شاخه سبز و با تیتر «پسرم تنها به نیروگاه نیرو» به چاپ رسیده آمده است: «برخی از مخاطبان دهه هشتادی عزیز خواستند در این ستون بهشون درس زندگی بدهیم، ما هم گفتیم باووشه (حالا این درس زندگی دقیقا چیه؟ خودمونم نمی دونیم یعنی مطمئن نیستیم) منتهی چون این دهه هشتادی‌ها جای فرزندان ما هستند، بعضی از گفتنی‌ها را می گیم، به امید اینکه استفاده وافر ببرند: فرزندم نمی‌دانم وقتی این متن را میخوانی دقیقا چند ساله‌ای؟ و اسم نیروگاه را شنیده‌ای؟ واینکه زمانی که این مطلب را می خوانی نیروگاه تبدیل به ایالت خودمختار شده است یا نه؟ فرزند دهه هشتادی من! در زمان ما نیروگاه دو معنا داشت، اول اسم تاسیساتی برای تولید برق و ایضا انرژی هسته‌ای از آب و اورانیوم بود، و دومی که ظاهرا مهمتر است اسم منطقه ای شبیه جنگل در شهر قم بود. ممکن است بپرسی چرا جنگل؟ آیا حیوان‌های خطرناک در نیروگاه می‌زیسته اند؟ نه فرزندم! خطرناک بود ولی جنگل نبود بلکه میدان جنگی شبیه جنگل بود!! آنهم نه بخاطر حیوان‌ها، اتفاقا بخاطر وجود بعضی عادم‌ها، عادمایی که در روز روشن کلاشینکف می‌گرفتند و دیگران را می‌کشتند، این دیگران هم دشمن نبودند، اهالی همون منطقه بودند. فرزندم هر وقت به این منطقه رفتی اول تنها نرو، دوم ایضا مسلح برو! والا اگر خون‌ات هدر شد گردن خودت است. ضمنا یک منطقه خودمختاری در منطقه نیروگاه بود، به اسم چهارراه سرگردان! کلا سعی کن چه مسلح چه غیرمسلح به چهارراه سرگردان هم اصلا نری.»

در جلسه علنی روز دوشنبه نهم اسفند ماه مجلس شورای اسلامی محمدقسیم عثمانی نمایند بوکان و از نمایندگان اهل سنت در تذکری شفاهی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «روزنامه‌های وطن امروز و نود در روزهای اخیر مطالبی در راستای اهانت به اهل سنت منتشر کرده اند»،  اما مقام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا قوه قضائیه تاکنون درباره این تذکر واکنشی نشان ندادند.

محمد قسیم عثمانی گفت که «روزنامه وطن امروز در شماره روز هشتم اسفند ماه خود با انعکاس توهین به افراد مورد احترام اهل سنت، به منویات رهبری بی توجهی کرده است و روزنامه نود نیز در شماره ۷ اسفندماه خود به همسر پیامبر اسلام و مقدسات اهل سنت بی احترامی کرده است. از این رو وزیر فرهنگ و ارشاد باید در اسرع وقت ضمن تشکیل هیات نظارت بر مطبوعات با رفتارهای زنجیره ای که بر خلاف وحدت مسلمانان است، برخورد کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024