جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.02.2016, 10:05


اعتماد: اصلاح‌طلبان در شرایطی به استقبال انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌روند كه با رد صلاحیت گسترده نامزدهای‌شان كار سختی برای ارایه فهرست نهایی دارند و مذاكرات‌شان با حزب اعتدال و توسعه برای شكل‌گیری یك ائتلاف انتخاباتی ادامه دارد. با این حال آنها نه ناامید می‌شوند و نه اجازه می‌دهند كسی پنجه بر صورت امید مردم بكشد. به همین دلیل همچنان به عنوان یك راهبرد اصلی بر مشاركت حداكثری مردم تاكید می‌كنند و می‌دانند اگر این مشاركت به مرز ۷۰ درصد برسد پیروزی و كسب اكثریت نه رویا كه یك خواسته قابل تحقق است.

تجربه ادوار مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد اگر مشاركت افزایش یابد و رای‌دهندگان حامی اصلاحات در تعرفه رای نام هر ۳۰ كاندیدای این جریان را بنویسند با یك میلیون و پانصد هزار رای می‌توان هر ۳۰ نفر كاندیدای اصلاح‌طلب را از تهران به مجلس فرستاد. این مهم نیازمند این است كه رای‌دهندگان دقایقی تامل كرده و از نوشتن نام كاندیداها به صورت ناقص و كمتر از ۳۰ نفر خودداری كنند تا بتوان بار دیگر مجلسی خالی از تندروها ساخت.

در فاصله ۱۱ روز تا انتخابات مجلس خواسته همه نیروهای حامی دولت رایی است كه نشان‌دهنده نه به افراط و تندروی باشد. آنچه مجلس نهم بر سر دستاوردهای ملی دولت آورد و مشكلاتی كه دولت منتخب مردم در مجلس با آن مواجه شد ضرورت حضور گسترده پای صندوق‌های رای را بیشتر از گذشته اثبات می‌كند.

همچنین دور از انتظار نیست كه اصولگرایان با فتح مجلس دهم به دنبال یك دوره‌ای كردن دولت روحانی باشند؛ دولتی كه توانست تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران را در هم بشكند و حالا می‌خواهد در آرامش به توسعه كشور و رونق اقتصادی برسد. آنها كه پیشتر خواسته قلبی شان برای یك دوره‌ای شدن دولت را اعلام كرده‌اند حالا برای تحقق آن خواسته گام اول‌شان را در غیاب مردم و پای صندوق‌های رای برخواهند داشت. مشاركت گسترده شهروندان واجد حق رای می‌تواند این بازی خطرناك را به هم بزند.

از همین رو گروه احزاب روزنامه اعتماد در نظرخواهی نزدیك به ۴۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی چگونگی پیروزی در انتخابات مجلس دهم و شكل‌گیری مجلس اعتدالی پرداخته است. فعالان سیاسی اصلاحات متفق‌القول معتقدند مجلس دهم، مجلسی همسو با دولت و اعتدالی خواهد بود.

فعالان سیاسی اصلاحات در نظرخواهی «اعتماد» مطرح كردند

مجلس دهم مجلس همسو با دولت خواهد بود
رسول منتجب‌نیا

با وجود رد صلاحیت گسترده كاندیداهای اصلاح‌طلب شك نكنید بیش از ۵۰ ‌درصد مجلس دهم را به خود اختصاص می‌دهند. بر همین اساس افراطیون در مجلس دهم به ندرت می‌توانند رای بیاورند و اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل امكان بیشتری برای ورود به مجلس خواهند داشت. طبیعتا تحقق این امر مجلسی هم راستا با دولت به وجود می‌آورد. سهم اصلی مجلس متعلق به اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل خواهد بود

رای مردم، «نه» به تندروهاست
محمدرضا تاجیك

مجلس آینده مجلسی معتدل‌تر خواهد بود و از این نظر می‌توان گفت كه سیاست‌هایی در راستای سیاست‌های دولت را دنبال خواهد كرد. البته تحقق این هدف مهم وابسته به حضور حداكثری مردم در انتخابات و رای بالا به لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است. اگر هواداران گفتمان اصلاحات به ۳۰ نفر لیست ائتلافی رای دهند نباید تردید داشت كه همه نقشه‌های جناح رقیب نقش برآب خواهد شد. چنین خواهد بود كه جریان رادیكال اصولگرا هرگز نخواهد توانست بیش از 5 درصد مجلس را تصرف كند.

گام دوم اصلاح‌طلبان؛ شكست دوم اصولگرایان
حسین مرعشی

افكار عمومی با اصلاح‌طلبان همراه هستند. در حوزه‌های تك‌نماینده آرایش محلی در تركیب مجلس تاثیر زیادی دارد. اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان اكثریت مجلس آینده را در اختیار خواهند گرفت. مردم به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و مخالفان تندروی اعتماد دارند. این اعتماد مردمی امروز آشفتگی جناح مقابل را بیشتر از قبل كرده. اصولگرایان می‌دانند كه اگر بیش از دو میلیون نفر از مردم تهران به لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه رای بدهند حتی یك نفر از لیست‌شان وارد مجلس نمی‌شود و این یعنی شكست دوم اصولگرایان.

پیروزی در انتخابات وابسته به حضور حداكثر مردم است
احمد خرم

پیروزی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات بستگی به حضور مردم در انتخابات دارد. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند امید را در بین مردم زنده نگه دارند كه پس از ماجرای صلاحیت‌ها برای موفقیت برنامه دارند نباید تردید كرد كه اكثریت مردم به لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه رای خواهند داد. رای مردم به این لیست یعنی تشكیل مجلسی همسو با دولت و پایان تندروی در پارلمان. در صورت این اتفاق آرایش سیاسی كشور تا حدود زیادی تغییر خواهد كرد.

مجلس خردورز، اصلاح طلب اعتدال محور
الیاس حضرتی

انتخابات محل انتخاب مردم است. مردم بدانند با وجود همه نامهری‌هایی كه از سوی جریان رقیب به اصلاح‌طلبان شده آنان نیت و اراده شان پایان دادن به میدان داری تندروهاست. هواداران اصلاحات باور داشته باشند كه لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان می‌تواند راه را برای تشكیل مجلسی خردورز، اصلاح‌طلب و اعتدال گونه فراهم آورد. ما به عنوان نیروهای سیاسی اصلاحات همه امیدمان به حضور حداكثری هواداران گفتمان اصلاحات است كه پای صندق رای بیایند و در ۱۰ دقیقه همه اسامی لیست ائتلافی اصلاحات و اعتدالیون را روی برگه‌ها بنویسند.

مجلس دهم تكنوكرات و عقل‌گرا خواهد بود
محسن صفایی‌فراهانی

تا پیش از ماجرای احراز صلاحیت‌ها اصلاح‌طلبان بیش از ۶۵ درصد مجلس آینده را می‌توانستند از آن خود كنند اما با نگاهی به شرایط فعلی باید گفت مجلس آینده مجلسی تكنوكرات و عقل گرا خواهد بود. در این انتخابات تندروها هرگز شانسی برای حضور در مجلس نخواهند داشت. تندروها حتی در میان بدنه اجتماعی اصولگرایی هم مقبولیت ندارند و بر این اساس پیش‌بینی می‌كنم تنها بین هشت تا ۱۰ درصد مجلس آینده را به دست بیاورند. نبود تندروها در مجلس به نفع منافع ملی است.

رای مردم، «نه» به افراطی‌گری  و تشكیل مجلس اعتدالی است
ابوالفضل شكوری

پروژه‌ای كه سال ۹۲ از سوی اصلاح‌طلبان با عنوان اجماع و اتحاد آغاز شد در انتخابات مجلس دهم با عنوان گام دوم دنبال می‌شود. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت امروز می‌دانند كه جریان رقیب برای فرار از شكست دوم چه برنامه‌هایی را دنبال می‌كند اما از آنجایی كه این رای مردم است كه یك جریان را به پیروزی و جریان دیگر را به شكست می‌رساند این اطمینان وجود دارد كه همه امور از پیش تعیین شده نیست. با توجه به محبوبیت اجتماعی اصلاح‌طلبان و تنفر عمومی به رفتارهای افراطی تردیدی نیست كه لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

مجلس همسو  با دولت نیاز كشور است
یدالله طاهر‌نژاد

مولفه‌های زیادی در تركیب مجلس دهم موثر است. افراد تكنوكرات بیش از فعالان سیاسی در مجلس بعد مورد توجه خواهند بود. افراد تكنوكرات با توجه به توان كارشناسی بالا در مجلس آینده راه می‌یابند. لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت پر از چهره‌هایی است كه رویكردی عمل‌گرایانه به پیشبرد مطالبات مردم و توسعه كشور دارند. البته رسیدن به این هدف مستلزم مشاركت بالای ۷۰درصد مردم در انتخابات است. مجلس همسوی با دولت همان چیزی است كه نیاز كشور است.

هواداران اصلاحات رای دهند لیست ائتلافی موفق می‌شود
محمدعلی ابطحی

مجلس آینده مجلس معتدلی خواهد بود كه در كار دولت كارشكنی نخواهد كرد و نقد منصفانه به دولت خواهد داشت. جریانات تندرو در شرایط فعلی با توجه به پیشینه‌ای كه داشته بیش از ۱۰ درصد مجلس آینده را نمی‌تواند به دست آورد. جریان معتدل اصولگرا به دلیل اینكه ردصلاحیت نمی‌شود و امكانات زیادی دارد، ۳۰ تا ۴۰ درصد مجلس آینده را به خود اختصاص خواهد داد. بدنه هوادار اصلاحات باید اهمیت حضور در انتخابات و رای به لیست ائتلاف را بیش از هر زمان دیگری برای خود در نظر بگیرد.

لیست ائتلافی كار اصولگرایان را سخت كرد
علی محمد حاضری

در این انتخابات بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مجلس دهم از آن اصلاح‌طلبان می‌بود اما با توجه به ماجرای ردصلاحیت‌ها احتمال پیروزی مطلق كم شده اما این هم به معنای این نیست كه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به راحتی اجازه دهند تا فرآیند انتخابات همان‌گونه‌ای باشد كه باب میل اصولگرایان است. لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه بی‌تردید كار را برای اصولگرایان سخت می‌كند. از همین رو فكر می‌كنم تندروها بیشتر از ۵ درصد رای نیاورند.

اصلاح‌طلبان و معتدلان، برنده اصلی انتخابات
محمد عطریانفر

مجلس آینده متشكل از اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب و اكثریت معقول اصولگرا خواهد بود. لزومی ندارد كه مجلس آینده همسو با دولت باشد اما فكر می‌كنم ماموریت‌های مجلس آینده در طول دولت تعریف شود و هر دو در جهت منافع ملی حركت خواهند كرد. شهرهای بزرگ تابع مدیریت لیست دو جریان سیاسی است. برآورد كلی من این است كه انتخابات مجلس دهم محل خروج تندروها از مجلس خواهد بود به شرط آنكه مشاركت مردم بالای ۶۰ درصد باشد.

سهم تندروها ۴۰ كرسی مجلس
صادق زیباكلام

مجلس آینده نسبت به مجلس كنونی معتدل‌تر و در نتیجه همسو با دولت خواهد بود كه البته پیش نیاز آن حضور بالای ۷۰ درصد مردم پای صندوق‌های رای است بعید نیست كه نیروهای تندرو جبهه پایداری بتوانند ۴۰ تا ۵۰ كرسی در مجلس آینده به دست آورند. بخش سنتی جریان اصولگرا نیز نسبت به مجلس كنونی دچار ریزش خواهد شد و جای خود را به جریان حامی دولت و اصلاح‌طلبان خواهد داد.

سهم اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از مجلس دهم؛  ۶۰ درصد
محمدجواد حق‌شناس

مجلس آینده دارای سه قطب خواهد بود كه بسته به چگونگی برگزاری انتخابات مقدار متفاوتی از مجلس آینده را در اختیار می‌گیرند. دو قطب بزرگ‌تر مجلس آینده اصلاح‌طلبان و معتدلین اصولگرا و چهره‌های میانه نزدیك به دولت خواهند بود كه بین ۵۵ تا ۶۰ درصد كرسی‌ها را اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌توانند به دست آورند. یك قطب ضعیف در مجلس آینده اصولگرایان تندرو شامل جبهه پایداری، ایثارگران، رهپویان، موتلفه خواهد بود كه با توجه به امكانات مالی وسیعی كه دارند و با توجه به رد صلاحیت‌ها، ۴۰ تا ۴۵ كرسی از مجلس آینده را به دست می‌آورند.

پیروزی در مجلس وابسته به حضور مردم
اكبر اعلمی

آرزوی ما است كه افرادی به مجلس راه یابند كه به منافع ملی توجه داشته باشند. تركیب مجلس آینده بستگی به بالابودن امید مردم و اعتماد به لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان دارد. اگر اصلاح‌طلبان بتوانند امید مردم را نگه دارند باید مطمئن بود كه سهم قابل توجهی به اصلاح‌طلبان و معتدلین خواهد رسید. رای مردم به این لیست باعث می‌شود تا تندروهایی كه سهم بالایی در فهرست اصولگرایان دارند نتوانند وارد مجلس شوند. پایان افراطی‌گری بی‌شك خواست اكثریت مردم ایران است.

مردم ۱۰ دقیقه وقت بگذارند نام ۳۰ نفر را كامل بنویسند
فیض‌الله عرب سرخی

عملكردهای مجلس فعلی به خصوص در مواجهه با دولت آنچنان تند و بی‌منطق است كه قطعا ژنرال‌های افراطی این مجلس در منتخبین دور بعد جایگاهی نخواهند داشت، در عین حال ضمن اینكه به اعتقاد من مجلس بعدی به هیچ‌وجه سمتگیری مجلس فعلی را نخواهد داشت اما در مورد میزان حمایت از دولت نمی‌توان حرف قاطعی زد و از یك تركیب بی‌طرف تا یك مجلس كاملا همراه دولت را می‌توان پیش بینی كرد. اگر مردم ۱۰ دقیقه وقت بگذارند و نام ۳۰ نفر كاندیداهای لیست ائتلافی را روی برگه‌های‌شان بنویسند تندروها خانه‌نشین می‌شوند.

مخالفان دولت در مجلس آینده تضعیف می‌شوند
عباس عبدی

اصلاح‌طلبان هرچند با بحران رد صلاحیت مواجه شدند اما به نظر می‌رسد به سیاست نسبتا درستی برای پیروزی رسیده‌اند. ائتلاف سیاسی با حامیان دولت كار را برای اصولگرایان دچار اختلاف بسیار سخت‌تر از قبل خواهد كرد. همین لیست ائتلافی انتخابات را رقابتی می‌كند كه با توجه به بضاعت موجود می‌شود گفت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون سهم قابل توجهی را در مجلس دهم از آن خود می‌كنند. به هر حال هر چه هست، می‌شود گفت نیروهای تندرو و مخالفان دولت در مجلس آینده تضعیف خواهند شد.

۱۰ دقیقه وقت، لیست ائتلافی پیروز می‌شود
مرتضی الویری

مجلس دهم نسبت به مجلس نهم مجلسی عقلانی‌تر و معتدل‌تر خواهد بود. در مجلس نهم اصلاح‌طلبان حضور نداشتند اما امروز فضا به نفع اصلاح‌طلبان تغییر كرده است. تندروهای اصولگرا با توجه به عملكردشان نمی‌توانند به مجلس دهم راه پیدا كنند. اگر مخالفان تندروی در كشور وقت بگذارند و در ۱۰ دقیقه نام تمامی كاندیداهای لیست ائتلافی را بنویسند، بی‌شك حتی مطرح‌ترین چهره‌های لیست انتخاباتی اصولگرایان نمی‌تواند موفق شود. پیروزی لیست ائتلافی در تهران به معنای انتقال این پیام است كه گفتمان اصلاحات و اعتدال چه محبوبیت اجتماعی‌ای دارد.

مجلس آینده معتدل و همسو با دولت است
علی تاجرنیا

اگر این انتخابات با همین شرایط برگزار شود و اتفاق خاصی نیفتد بیش از ۵۰ درصد كرسی‌های مجلس به اصلاح‌طلبان، حامیان دولت خواهد رسید. از سوی دیگر با توجه به سهم بالای تندروها در فهرست انتخاباتی اصولگرایان و دلخوری مردم از رفتارهای افراطی طی دوسال گذشته، شرایط را به نفع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تغییر داده است. از همین رو پیش‌بینی می‌كنم مجلس آینده مجلسی معتدل و همسوی با دولت باشد.

برای پیروزی نیاز به صبوری و حضور حداكثری مردم است
احمد شیرزاد

اگر مردم وقت بگذارند و نام لیست اصلاح‌طلبان را روی برگه‌های رای بنویسند و میزان مشاركت بالای ۷۰درصد باشد تردید نداشته باشید كه اصولگرایان در هفتم اسفند پس از خرداد ۹۲ دومین شكست خود را متحمل خواهند شد. هرچند در ماجرای صلاحیت‌ها امید مردم به تغییر تركیب مجلس كمی پایین آمد اما باید بدانیم كه برای رسیدن به شرایط مطلوب و عبور از بحران‌های فعلی نیاز به صبوری و رفتار سیاسی درست داریم. لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌تواند برنده باشد. این پیروزی پیام سیاسی مشخصی خواهد داشت.

تندروها در بدنه اجتماعی اصولگرایان هم رای ندارند
شهربانو  امانی

اگر اكثریت كاندیداهای اصلاحات تایید صلاحیت می‌شدند بیش از ۱۷۰ كرسی مجلس به اصلاح‌طلبان می‌رسید اما با توجه به شرایط فوق سهم اصلاح‌طلبان از مجلس دهم كمتر خواهد بود اما مهم این است كه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با ائتلاف با یكدیگر می‌توانند به اصولگرایان و تندروها بفهمانند كه به این راحتی‌ها نمی‌توانند به اهداف خود برسند. از همین‌رو گمان می‌كنم بازنده اصلی انتخابات مجلس تندروها خواهند بود چرا كه حتی بدنه اجتماعی اصولگرایان هم به آنها اعتماد ندارند.

لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت موفق می‌شوند
علی صوفی

لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه به عنوان حزب حامی دولت راهبردی است كه برای عبور از بحران انتخاباتی ایجاد شده طراحی شد. شاید در حال حاضر اصلاح‌طلبان از داشتن چهره‌های سرشناس در لیست انتخاباتی خود محروم شده باشند اما این دلیلی نشد تا مجلس دهم را در سینی به اصولگرایان تقدیم كنیم. ما با توجه به ثمره خرد جمعی و ائتلاف سیاسی در انتخابات ۹۲ می‌دانیم كه گفتمان اصلاحات بیش از هر زمان دیگری مقبولیت اجتماعی دارد. رای مردم به ۳۰ نفر لیست ائتلافی به جناح مقابل می‌فهماند همه امور قابل مهندسی كردن نیست.

خداحافظی تندروها از قدرت خواست مردم و اصلاح‌ طلبان
محمود میرلوحی

پس از ماجرای رد صلاحیت‌ها جناح مقابل گمان كرد انتخابات مجلس دهم را به راحتی خواهد برد. اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای آنكه خواست اكثریت مردم را بتوانند در نهاد مجلس دنبال كنند به راه‌حل ائتلاف رسیدند. ائتلاف اصلاحات و اعتدالگرایان همان چیزی است كه امروز باعث نگرانی مجدد تندروها شده. تندروها می‌دانند اگر مردم پای صندوق‌های رای بیایند آنها باید با حضور در نهاد مجلس خداحافظی كنند. خداحافظی تندروها از نهادهای قدرت همان هدف مشترك اصلاح‌طلبان- اعتدالگرایان و مردم است.

مجلس دهم متعلق به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است
مرتضی حاجی

اگر شرایط رقابت عادلانه در انتخابات برقرار می‌شد شك نكنید كه اصلاح‌طلبان حدود دو سوم مجلس آینده را به خود اختصاص می‌دادند اما با توجه به رد‌صلاحیت‌های گسترده و نبود رقیب برای اصولگرایان در برخی حوزه‌ها می‌شود گفت كه اكثریت مجلس متعلق به اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو خواهد بود. با وجود همه اتفاقات معتقدم مردم به اصولگرایان تندرو به هیچ عنوان رای نمی‌دهند.

بیش از ۵۰ درصد مجلس دهم متعلق به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان
حسین كاشفی

با توجه به اقبال مردم به گفتمان اصلاحات و رای آنها به حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل ۵۰ درصد مجلس آینده متعلق به اصلاح‌طلبان خواهد بود. به دلیل برخوردهای تند و افراطی در مجلس نهم مردم مایل هستند تا این بار مجلسی عقلانی و قانونگرا تشكیل شود. امروز حل مشكلات معیشتی مردم نیازمند همكاری قواست. در مجلس آینده تندروها كمتر از ۱۰ درصد كرسی‌های پارلمان را از آن خود می‌كنند. مردم در این انتخابات به تندروها روی خوشی نشان نخواهند داد.

مجلس دهم با دولت همراه خواهد بود
عبدالله ناصری

مجلس آینده قطعا بهتر از مجلس كنونی با دولت همراهی خواهد كرد. با توجه به پیشینه‌ای كه جریان افراطی اصولگرا دارد این جریان پایگاهی در بین مردم و حتی هواداران اصولگرایی هم ندارد. این در حالی است كه اقبال به اصولگرایان معتدل بیشتر است. البته در این میان باید توجه داشت كه لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و حضور حداكثری مردم می‌تواند جلوی موفقیت حتی یك نفره از لیست اصولگرایان را هم بگیرد به شرط آنكه مردم وقت بگذارند و همه اسامی لیست ائتلافی را روی برگه‌های رای بنویسند.

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بازی تندروها را خراب كرد
احمد پورنجاتی

پیش‌بینی بر اساس واقیعت‌های غیرقابل پیش‌بینی كار مشكلی است. اگر افراد بیشتری تایید صلاحیت می‌شدند اصلاح‌طلبان بین ۵۵ تا ۶۰‌درصد مجلس را از آن خود می‌كردند. اما بازهم با ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌شود گفت سهمی حداقلی به تندروها در مجلس خواهد رسید. هدف اصلی در حال حاضر این است كه مردم با حضور حداكثری و رای به لیست ائتلافی و نوشتن نام همه مانع ورود مخالفان دولت به مجلس شوند.

تندروها و مخالفان افراطی دولت بازندگان اصلی انتخابات
فیاض زاهد

با فرمول و طرحی كه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با عنوان ائتلاف در پیش گرفته‌اند نباید شك داشت كه مجلس دهم مجلسی همسو با دولت خواهد بود. اصولگرایان و تمامیت‌خواهان گمان می‌كردند بازهم در انتخاباتی بدون رقیب می‌توانند صندلی‌های سبز پارلمان را از آن خود كنند اما خرد جمعی اصلاح‌طلبان با حضور حداكثری مردم پای صندوق‌های رای جلوی این هدف را خواهد گرفت. از همین رو باید گفت تندروها و مخالفان افراطی دولت و اصلاح‌طلبان رای نخواهند آورد.

لیست ائتلافی با مشاركت ۷۰ درصدی مردم رای دارد
جلال جلالی‌زاده

تركیب مجلس دهم با توجه به شرایط فعلی اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و حامیان دولت متعلق به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود. شك ندارم اگر بیش از ۷۰ درصد مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و اعتدال و توسعه در تهران می‌تواند به طور كامل رای بیاورد. موفقیت كامل این لیست ائتلافی به این معناست كه نمی‌شود با ابزار در اختیار مجلس‌سازی كنند. درباره تندروها هم معتقدم كه بیش از پنج درصد احتمال موفقیت ندارند.

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت رای خوبی دارند
ابراهیم امینی

طیف حامی دولت و اصلاح‌طلبان ۶۵ درصد مجلس آینده را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به لیست اصولگرایان و سهم بالای تندروها فكر می‌كنم كه شانس این جریان از هر زمان دیگری برای پیروزی در انتخابات پایین‌تر است. از سوی دیگر ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بحران رد صلاحیت‌ها را تا حدود زیادی رفع خواهد كرد. هدف اصلی این است كه شر تندروها از سر كشور برداشته شود و مجلسی تشكیل شود كه حامی دولت روحانی باشد.

تلاش اصلاح‌طلبان تشكیل مجلسی برای حمایت از دولت است
احمد حكیمی‌پور

اگر شرایط به گونه‌ای می‌بود كه اصلاح‌طلبان می‌توانستند با نیروهای اصلی خود به میدان بیایند شانسی بالاتر از ۶۰ درصد در انتخابات داشتند كه در ماجرای رد صلاحیت‌ها عملا جلوی این اتفاق گرفته شد. شرایط امروز مانند انتخابات ریاست‌جمهوری است. از همین رو ائتلاف اصلاح‌طلبان و می‌تواند بازهم شانس گرفتن صندلی‌های بیشتر مجلس دهم را بالا ببرد. به هر جهت تمام تلاش اصلاح‌طلبان این است مجلسی بسازند كه دولت را تقویت كند. درباره تندروها هم گمان می‌كنم كمتر از ۱۰ درصد رای بیاورند.

مجلس دهم، مجلس عقلا خواهد بود
حسین كمالی

اگر زمینه انتخاباتی منصفانه و رقابتی فراهم می‌شد برنده قاطع اصلاح‌طلبان می‌بودند. اما با توجه به شرایط فعلی و راهبرد ائتلافی و لیست مشترك اصلاح‌طلبان و حامیان دولت قطعا مجلس دهم نسبت به مجلس كنونی مجلسی معتدل‌تر خواهد بود، رای مردم به نفع اصلاح‌طلبان است. تشكیل مجلس معتدل و عقلانی بی‌تردید خواست اكثریت مردم ایران است. مجلسی كه منافع ملی را بر بازی‌های سیاسی ارجح بداند و یاری رسان دولت باشد.

حضور حداكثری مردم؛ شرط اصلی پیروزی
محمد هاشمی

اصلاح‌طلبان برای كشاندن مردم پای صندوق‌های رای باید تلاش مضاعفی داشته باشند. با توجه به فقدان چهره‌های سرشناس این جریان در انتخابات و ورود چهره‌های كمتر شناخته شده ضرورت دارد تا ضرورت رای مردم به تفصیل و تكرار بیان شود. مردم اگر بدانند رای شان به لیست ۳۰ نفره ائتلاف می‌تواند چه كاری با تندروها بكند بی‌تردید برنده واقعی انتخابات اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خواهند بود. اما اگر از این موضوع غفلت كنند تندروهای اصولگرا به هدف‌شان در انتخابات می‌رسند.

شانس پیروزی لیست ائتلافی بالای ۵۰ درصد است
فاطمه راكعی

در مجلس آینده جای اقلیت و اكثریت مجلس نهم تغییر می‌كند. هماهنگی و اتحاد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شانس پیروزی را بالای ۵۰ درصد برده است. از سوی دیگر با توجه به تجربه ۹۲ گرایش مردم به تشكیل مجلسی معتدل و همسو با دولت است كه این همان هدف اصلی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است. خواست جریان‌های سیاسی خردورز و مردم بی‌تردید با رای مردم راه را بر ورود تندروها به مجلس خواهد بست.

لیست ائتلافی راهبرد پیروزی است
آذر منصوری

ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت پس از رد صلاحیت‌ها می‌تواند راهبردی برای حل عبور از بحران انتخاباتی باشد. اگر بیش از ۷۰ درصد مردم پای صندوق‌های رای بیایند لیست ائتلافی می‌تواند برنده كامل در حوزه انتخابیه تهران باشد. از سوی دیگر با توجه به شكاف موجود میان اصولگرایان تندرو و میانه‌رو، هواداران اصولگرایی رای‌شان بین این دو طیف تقسیم می‌شود كه همین مساله هم می‌تواند شانس پیروزی لیست ائتلافی را بالاتر ببرد.

تندروها در مجلس دهم بیش از ۱۰ نماینده نخواهند داشت
جواد امام

اگر امكان رقابت برابرتر فراهم می‌شد اصلاح‌طلبان حداقل دو سوم مجلس دهم را به خود اختصاص می‌دادند. اگر جریان اعتدالی و اصلاح‌طلبان به مجلس راه یابند مجلسی همسو با دولت خواهیم داشت. اكثریت مجلس آینده جریان اعتدالی است و تندروها در آن محلی از اعراب نخواهند داشت. آنها در مجلس دهم بیش از ۱۰ نماینده نخواهند داشت و این همان چیزی است كه مردم ایران می‌خواهند. نبود تندروها یعنی كمك به دولت و پیشبرد منافع ملی.

مجلس دهم مانند مجلس پنجم می‌شود
مجید فراهانی

آنچه از نظرات مردم برمی‌آید آنها خواهان ثبات هستند و اینكه دولت در محیطی آرام كار خود را به خوبی انجام دهد. مردم مایل نیستند كسانی كه در كار دولت كارشكنی می‌كنندبه مجلس راه یابند. با توجه به موانعی همچون ردصلاحیت‌ها گمان می‌كنم مجلسی مانند مجلس پنجم تشكیل شود. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حدود ۵۰ درصد كرسی‌های مجلس را به خوداختصاص می‌دهند و مجلسی از معتدلین دو جریان و خالی از تندروها خواهیم داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024