جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.12.2015, 22:09


صدای آمریکا: تا ساعاتی دیگر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرونده جنجالی هسته ای ایران در سالهای اخیر تصمیم گیری می کند. این نشست ویژه بعد از گزارش هفته پیش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس درباره فعالیت هسته‌ای با ابعاد نظامی ایران برگزار می شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه به شورای حکام تایید کرد که ایران تا پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای داشته، اما از حد “مطالعات علمی” فراتر نرفت.

اکنون شورای ۳۵ نفره حکام آژانس باید درباره این گزارش تصمیم بگیرد. تصمیم شورای حکام آژانس از این جهت اهمیت دارد که می تواند بر آینده توافق جامع هسته ای یا برجام تاثیر داشته باشد.

اگر شورای حکام گزارش مدیرکل آژانس را تایید کند، عملا براساس برجام، آژانس گواهی داده که ایران فعالیت هسته ای با ابعاد نظامی نداشته و یکی از موانع اجرای توافق وین برطرف می‌شود. اما اگر شورای حکام مخالفت کند، روند اجرای برجام و برداشتن تحریم‌ها ممکن است با مشکل روبرو شود.

مقام های ارشد ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، پیشتر ضمن ابراز امیدواری در مورد بسته شدن این پرونده در شورای حکام آژانس، هشدار داده بودند که لازمه ادامه اجرای توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه، بسته شدن پرونده پی.ام.دی است.

با این حال، رضا نجفی نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفته است که پيش بينی می شود قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ به اتفاق آرا در شورای حکام تصويب شود.

طبق اطلاعیه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه صادر کرد، شورای حکام جلسه خود را ساعت ۱۰:۳۰ صبح سه شنبه در وین آغاز خواهد کرد و ارزیابی نهایی گذشته و حال رئیس آژانس از برنامه اتمی ایران را بررسی می کند.

چند روز پیش، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود که گروه ۱+۵ از آژانس خواسته است پرونده ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران، موسوم به پی.ام.دی، را ببندد.

این خبرگزاری گزارش کرده بود بر اساس سندی که به دست آن رسیده، واشنگتن برای ترغیب نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد برای بستن پرونده پی.ام.دی ایران، به پنج هم‌پیمان دیگر خود در ۱+۵ پیوسته است.

ایران؛ امیدوار

هرچند مقام های ایران ابراز امیدواری کرده اند که قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های جهانی عضو گروه ۱+ به اتفاق آرا تصویب و پرونده موسوم به پی.ام.دی بسته شود اما همزمان سناریوهای دیگری نیز دنبال می شود.

روز دوشنبه از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و مسئول پیگیری توافق جامع اتمی نقل شده است که با صدور قطعنامه جدید شورای حکام دستور کار آژانس عوض می‌شود.

نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، گفت آقای عراقچی در نشست امروز این کمیسیون درباره جلسه فوق العاده شورای حکام گفت با تصویب قطعنامه جدید گروه ۱+۵، دستور کار آژانس اجرای برجام خواهد بود و نه پی.ام.دی.

وی در ادامه از قول عراقچی گفت، پس از تصویب قطعنامه شورای حکام دو کار باید از طرف ایران انجام شود، نخست انتقال مواد غنی شده هسته‌ای که به روسیه فروخته‌ایم و دیگری این که در مقابل ده تن اورانیوم غنی شده، حدود ۱۴۰ تن اورانیوم خام دریافت کرده‌ایم.

طبق اطلاعیه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه صادر کرد، شورای حکام نشست ویژه خود در این باره را ساعت ۱۰:۳۰ صبح سه شنبه به وقت محلی در وین پایتخت اتریش آغاز خواهد کرد.

با این که ایران خوشبین است، اما برخی در آمریکا درباره تصویب پرونده ایران ابراز تردید می کنند.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتشار اخبار تهیه پیش نویس قطعنامه شش قدرت جهانی برای بستن پرونده فعالیت‌های گذشته ایران در آژانس، ابراز امیدواری کرد که چنین اخباری صحت نداشته باشد.

این نماینده جمهوریخواه پنجشنبه گذشته گفت “آژانس تایید کرده است که ایران درباره برنامه سری ساخت سلاح هسته‌ای دروغ گفته، و پرسش‌های کلیدی در این زمینه همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند.”

مقام های ارشد ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، پیشتر ضمن ابراز امیدواری در مورد بسته شدن این پرونده در شورای حکام آژانس، هشدار داده بودند که لازمه ادامه اجرای توافق جامع اتمی ۲۳ تیر ماه، بسته شدن پرونده پی.ام.دی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024