جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.11.2015, 23:04


بی بی سی: کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد روند تازه سرکوب آزادی بیان در ایران شروع شده، از این کشور خواسته‌اند بازداشت و پیگرد قضایی روزنامه نگاران را متوقف کند.

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران می‌گوید که «افزایش ارعاب روزنامه نگاران» مانعی در راه انجام وظیفه آن‌ها پیش از انتخابات مجلس در ماه فوریه است.

در یک بیانیه سازمان ملل به بازداشت روز دوم نوامبر پنج روزنامه‌نگار که ادعا می‌شود به تلاش برای تضعیف نظام متهم شده‌اند اشاره شده است.

این بیانیه به تاکتیک‌های مشابه پیش از انتخابات ۲۰۱۳ اشاره می‌کند.

کار‌شناسان سازمان ملل از ایران خواستند همه روزنامه نگاران زندانی از جمله جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست را آزاد کنند. او که در ژوئیه ۲۰۱۴ دستگیر شد به اتهام جاسوسی محاکمه شد اما حکم او فاش نشده است.

عیسی سحرخیز، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی، مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، یادداشت نویس روزنامه ایران، سامان صفرزایی، دبیر بین‌الملل نشریه اندیشه پویا و حسن شیخ آقایی، مدیر سایت روانگه، روزنامه‌نگاران بازداشتی هستند.

روز چهارشنبه نزدیکان حسن شیخ آقایی، مدیر سایت روانگه، گفتند که قرار بازداشت او تمدید شده است.

حسن شیخ آقایی روز ۱۵ مهر در مهاباد دستگیر شد. به گزارش سایت‌های خبری حقوق بشری و سایت‌های محلی، آقای شیخ آقایی در داروخانه خود بازداشت و به خانواده او گفته شد احتمالا به زندان ارومیه منتقل شده است.

سایت روانگه، که دفتر آن در مهاباد است، مطالبی به زبان‌های کردی و فارسی منتشر می‌کند و تمرکز آن روی مسائل مناطق کردنشین ایران است. فعالیت این وبسایت از زمان بازداشت آقای شیخ آقایی متوقف شده است.

در مورد بازداشت این روزنامه نگاران میان دولت و قوه قضایی ایران اختلافاتی بروز کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با انتقاد از این دستگیری‌ها گفته است: «از تی‌تر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا بازداشت می‌شود.»

پس از این اظهارات قوه قضاییه به دولت آقای روحانی اعلام کرد که علیه خبرنگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند مدارکی دارد.

مقام‌های ایرانی همواره می‌گویند بازداشت روزنامه‌نگاران به دلایل امنیتی انجام می‌شود و به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای آن‌ها نیست.

سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را یکی از بد‌ترین کشور‌ها از حیث آزادی مطبوعات می‌داند. ایران یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024