جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.10.2015, 6:31


دویچه وله: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید دولت آمریکا از کانال‌های خصوصی به دولت‌های خارجی و بانک‌های داخلی این کشور پیام داده که تحریم‌ها علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و از آنها خواسته شتاب‌زده عمل نکنند.
دولت باراک اوباما از طریق کانال‌های خصوصی به دولت‌های خارجی و بانک‌های ایالات متحده متذکر شده که به رغم دست‌یابی به توافق هسته‌ای، از آنجایی که هنوز اجرای آن رسما آغاز نشده، تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجاست و آنها نباید برای معامله با ایران یا سرمایه‌گذاری در این کشور شتاب‌زده عمل کنند.

این اطلاعات به نقل از برخی منابع دیپلماتیک و دولتی، روز جمعه (۱۷ مهر، ۹ اکتبر) در گزارشی اختصاصی در خبرگزاری رویترز منتشر شده است. بر اساس این گزارش در پیام خصوصی دولت آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران، به کمپانی‌های غربی هشدار داده شده که برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و دیگر حوزه‌های اقتصادی ایران عجولانه عمل نکنند و منتظر بمانند تا این کشور اجرای کامل مفاد توافق جامع هسته‌ای را آغاز کند.

رویترز می‌گوید این پیام دولت آمریکا چندی پیش به سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان ارسال شده است. در این پیام همچنین تاکید شده که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای همه مفاد مندرج در توافق هسته‌ای با این کشور را بررسی و تایید نکند، لغو یا رفع نخواهند شد.

رویترز می‌نویسد، به رغم دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، هنوز مشخص نیست که لایه‌های گوناگون تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران که پی‌آمد بی‌اعتنایی دولت محمود احمدی‌نژاد و رهبر جمهوری اسلامی نسبت به نگرانی‌های جامعه جهانی است، چه زمانی کاملا رفع خواهند شد، اما برخی از متخصصان امر در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌اند که در صورت پای‌بندی ایران به تعهدات مصرح در توافق هسته‌ای، اوایل سال آینده میلادی احتمالا امکان انجام برخی تراکنش‌های مالی بین‌المللی با این کشور میسر خواهد شد.

تاکید بر تداوم مجازات کمپانی‌های ناقض تحریم‌ها

قوانین ایالات متحده این امکان را به دولت آمریکا می‌دهد که تحریم‌ها علیه ایران را از طریق هدف قرار دادن موسسات مالی و اقتصادی طرف معامله با شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زیرمجموعه آن اعمال کند. کمپانی‌هایی که این ممنوعیت‌ها را رعایت نکنند با مجازات‌هایی نظیر جرایم نقدی، بلوکه شدن دارایی‌ها و قطع شدن دسترسی به سیستم بانکی دلارمحور آمریکا روبرو خواهند شد.

در جریان سه ماهی که از حصول توافق هسته‌ای می‌گذرد، هیئت‌های تجاری و مقام‌های ارشد بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان، از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و هند به ایران سفر کرده‌اند تا چشم‌انداز آینده روابط و فرصت‌های تجاری را ترسیم کنند.

به گزارش رویترز، کمپانی‌های برجسته نفتی جهان، از جمله رویال داچ شل از هلند، توتال از فرانسه و انی از ایتالیا، گفت‌وگوهای سطح‌بالایی با مقام‌های حوزه انرژی ایران داشته‌اند تا زمینه توسعه فعالیت‌های خود در این کشور را فراهم کنند. نگرانی دولت آمریکا این است که گشایش اقتصادی در ایران پیش از اجرای تعهدات جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته‌ای آغاز شود.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نخواسته هویت‌اش فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز گفته است که “دولت (ایالات متحده) پیوسته با بخش خصوصی و دولت‌های سراسر جهان در تماس است تا آنها را در جریان آخرین تحولات مرتبط با توافق هسته‌ای قرار دهد. گذشته از این‌ها، مقام‌های دولتی آمریکا همچنین در نشست‌هایی با مدیران کمپانی‌های عظیم حوزه نفت و انرژی و بانک‌های بزرگ جهانی در نیویورک و واشنگتن بر پابرجا بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024