جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.04.2015, 11:14


اوباما: توافق با ایران تاریخی بود

دقایقی پس از انتشار بیانیه لوزان، باراک اوباما رئیس آمریکا در کاخ سفید مقابل خبرنگاران حاضر شد و گفت:  آمریکا امروز توانست به همراه متحدان و شرکایش با ایران به یک تفاهم تاریخی برسد که اگر کامل اجرا شود، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی باز می‌دارد. من به عنوان رییس‌جمهور و فرمانده کل، مسوولیتی بزرگ‌تر از حفظ امنیت مردم آمریکا ندارم. من متقاعد شدم اگر این چارچوب به توافق جامع بیانجامد کشورمان و متحدان ما و نیز جهان امن ‌تر خواهند بود.

سخنان باراک اوباما پس از بیانیه لوزان را در اینجا بخوانید

***

جان کری: دیپلماسی در پرونده هسته‌ای ایران بهترین راه بود

درپی اعلام تفاهم ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، برای رسیدن به توافقی جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران در اواخر روز پنجشنبه در شهر لوزان سوئیس، وزیر خارجه ایالات متحده در نشستی خبری گفت، دیپلماسی در این پرونده بهترین راه بود.

جان کری، که بلافاصله پس از پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به تفاهم لوزان، سخن می‌گفت، با بیان این که «ما به یک مرحله تاریخی رسیده‌ایم،» افزود دیپلماسی بهترین راه بود. وی در ادامه شجاعت پرزیدنت اوباما را در پیگیری دیپلماسی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران بصورت مسالمت‌آمیز، برغم مخالفت‌ها، ستود.

وزیر خارجه ایالات متحده، که کشورش طرف اصلی گفتگوهای هسته‌ای یک سال اخیر با ایران بود و از روز پنجشنبه هفته گذشته بارها با همتای ایرانی خودش در هتل بوریواژ لوزان به گفتگو نشسته بود، همچنین بر تعهد واشنگتن در تامین امنیت اسرائیل و برخی از همپیمانان آمریکا در منطقه که از توافق اتمی با ایران نگران هستند، تاکید کرد.

وی در ادامه از تهران خواست شهروندان آمریکایی که در ایران زندان هستند را آزاد کند. اندکی پس از اعلام رسمی نتیجه مذاکرات لوزان، خانواده جیسون رضائیان خبرنگار زندانی روزنامه واشنگتن پست در ایران، خواستار آزادی او شدند.

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده نیز در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، با بیان این که امروز یک «گام بزرگ تاریخی» برداشته شد، گفت برای این منظور، ما با رویکرد تعامل سازنده و با قصد پیشبرد همه کشورها وارد مذاکره شدیم.

بیانیه پایانی مذاکرات اتمی هشت روزه ایران و شش قدرت جهانی، اواخر روز پنجشنبه توسط مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه ایران در شهر لوزان سوئیس قرائت شد.

بر اساس این بیانیه، محدودیت‌های مشخصی در دوره زمانی مشخص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد و در مقبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با این فعالیت‌ها و تحریم‌های ناشی از آنها لغو خواهد شد.

***

انتقاد مدیر کیهان از توافق هسته‌ای

مدیر مسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص بیانیه مشترک قرائت شده در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه پنجشنبه انجام گرفت، گفت: نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم.
وی افزود: در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.

***

امامی کاشانی: بیانیه لوزان موفقیت ایران است

امامی کاشانی در نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه شب گذشته، آن را موفقیت جمهوری اسلامی ایران دانست.
به گزارش ایسنا،  امامی کاشانی، تأکید کرد: ماهیت و چارچوب این بیانیه کلی است و در مورد جزئیات آن بعداً صحبت خواهد شد. اما چارچوب کلی آن این است که اولاً دنیای غرب ایران را به داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز پذیرفت. همان چیزی که در ابتدا زیر آن زده بود. ولی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده گفتند این حق لازمی است که در قراردادهای انرژی برای تمام کشورها وجود دارد و ایران می‌تواند در تمام مراحل انرژی هسته‌ای در حد صلح‌آمیز داشته باشد. البته جزئیات در سه ماه آینده بحث می‌شود.
او ادامه داد: نکته مهم دوم لغو تحریم‌ها به صورت کلی است که در این بیانیه از کلمه لغو استفاده شده نه تعلیق. آنها لغو را قبول نداشتند. البته این که سیر لغو چگونه خواهد بود به صحبت‌ها و مذاکرات بعدی بستگی دارد.
او ادامه داد: انصافاً تیم مذاکره کننده متین، باحکمت و بامتانت است و آنچان‌که مقام معظم رهبری در مورد نرمش قهرمانانه فرمود عمل کرد. واقعاً باید به آقایان خصوصاً رئیس جمهور و آقای ظریف تبریک و خسته نباشید گفت.

واکنش دیگر امامان جمعه کشور به این شرح است:

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد: تشکر می‌کنیم از عزیزانی که عید امسال و تعطیلات خود را در یک کار پر خوف و پر زحمتی در کنار دشمن و در برابر آنان گذراندند و به پای مردم ریختند اما مقاومت این عزیزان سبب شد تازه دشمن بیانیه مطبوعاتی صادر کند. با اینکه بیانیه صادر شده است وزیر دفاع آمریکا رجزخوانی و تهدید می‌کند و این نشان دادن‌‌ همان چنگ و دندان دشمنی است.

سیدعلی صالح موسوی، امام جمعه یاسوج: تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با تمام قدرت و توان در برابر زیاده خواهی غربی‌ها ایستاد و حقوق مسلم هسته‌ای کشور و ملت ایران را پیگیری و از آن دفاع کرد. باید از نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ به طور همه جانبه دفاع و حمایت شود. کسب پیروزی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در برابر ۶کشور قدرتمند جهان موفقیت ارزنده‌ای به شمار می‌رود.

سید هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم: بیانیه مشترک صادر شده بر پایه گفته وزیر امور خارجه الزام آور نیست، اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای در توافقنامه جامع که بر اساس راه حل‌های پیش بینی شده طی سه ماه آینده تدوین می‌شود باید نکاتی را مدنظر قرار دهد. همه تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران باید همزمان با امضای توافقنامه لغو شده و جزیی از آن باشد، توافقنامه باید کاملا شفاف، روشن و غیرقابل تفسیر باشد تا تفسیر‌ها و روایات گوناگون از سوی غربی‌ها درباره آن صورت نگیرد.

نور الله طبرسی، امام جمعه ساری: نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر خلاف آنچه شد که آمریکا و ایادیش می‌خواستند. همنشینی و مذاکره با افرادی که تنها به نفع خویش می‌اندیشند و از احکام الهی هیچ نمی‌دانند کار بسیار دشواری بود.

علی خاتمی، امام جمعه زنجان: ایران در این مذاکرات خود را ثابت کرد و به عنوان یک قدرت بزرگ هسته‌ای خود را به جهانیان نشان داد. دنیا تا دیروز حاضر به پذیرفتن حق غنی سازی ایران نبود، در حالی که شامگاه گذشته شش قدرت بزرگ جهان این حق مسلم را پذیرفتند. پس از توافق نهایی میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵، آقای اوباما رییس جمهور آمریکا مجبور شد که اعلام کند، فتوای رهبر ایران برای ما بزرگ‌ترین مساله بود و بیشترین اطمینان خاطر را نسبت به تلاش نکردن ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای داد.

سیدعلی حسینی‌پور، امام جمعه اراک: ایران در مذاکرات و گفتگوهای خود با کشورهای غربی و ۱+۵ نشان داد که قدرت مهم منطقه به شمار می‌رود. در توافقنامه‌ای که در آینده به امضای دو طرف خواهد رسید همچنان حقوق به حق ملت ایران با قدرت و قوت تمام به رسمیت شناخته شود.

قاسم متقی، امام جمعه خرم آباد: زحمات تیم مذاکره کننده و گفتگوهای یک جانبه و چندجانبه آن‌ها قابل تقدیر است چرا که در این مدت در یک جنگ نرم نفس گیر فعالیت می‌کردند.

ماموستا سید احسن حسینی، امام جمعه سنندج: دستیابی به بیانیه مشترک هسته‌ای پیروزی بزرگی برای ایران اسلامی و دیپلماسی کشور است و صلح طلبی ما را نشان داد.

سیدکاظم نورمفیدی، امام جمعه گرگان: لحاظ شدن حق هسته‏ای ایران توسط قدرت‏های جهانی، مرهون پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و طرح ایده نرمش قهرمانانه از سوی ایشان، ایستادگی و صلابت مردم ایران در برابر تحریم‏های ظالمانه و تدبیر دولت تدبیر و امید بود. بعید است آمریکا و اروپا حاضر شوند که زیر تعهدات خود بزنند زیرا تضمین‏های لازم به ایران هم داده شده است که در صورت عدول طرف مقابل از تعهدات خود، ایران به جای اول برمی‏گردد.

***

حمید روحانی: بیانیه لوزان نگرانی ملت را بیشتر کرد

حمید روحانی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران گفت: آنچه دیشب منتشر شد نه تنها از نگرانی ملت نکاست بلکه نگرانی ملت را بیشتر کرد. مبادا با این مذاکرات و بیانیه‌ها آرمان‌های ملت ایران پایمال شود. نکند هدف ملت ایران که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، از دست برود.
او ضمن تشکر از هیأت مذاکره کننده از آنها خواست که فریب آمریکا و ابرقدرت‌هایی که می‌خواهند ما را از حقوق حقه‌مان بازدارند نخورند و ابراز امیدواری کرد که مذاکره کنندگان از خط قرمزها دور نشوند در راه حقوق ملت ایران پابرجا و استوار بمانند.


***

پادشاه عربستان: کشورهای عربی منطقه دور هم جمع شوند تا بررسی کنیم

خبرگزاری رسمی عربستان روز جمعه از ریاض گزارش داد که ملک سلمان پادشاه سعودی ابراز امیدواری کرده است که دستیابی به توافق نهایی قدرت های جهانی با ایران، موجب تقویت امنیت منطقه و جهان شود.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، اوباما پنجشنبه شب پس از امضای تفاهم هسته ای در لوزان میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+ ۱ در تماس تلفنی با سلمان ضمن بررسی آخرین تحولات پرونده هسته ایران، از سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دعوت کرد که برای مذاکره در باره این تفاهم نامه به کمپ دیوید آمریکا بروند.

اوباما در این مکالمه تلفنی به سلمان گفته است که تفاهم اصولی هسته ای با ایران نشانگر علاقه واشنگتن به برقراری امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

***

مرعشی: دلواپسان قدر کار تیم هسته‌ای را بدانند

عضو حزب کارگزاران گفت: بی شک این کار بزرگ دولت روحانی و ظریف در تاریخ ثبت خواهد شد. به نظر من ظریف و روحانی مزد شجاعت و صبوری خود را خواهند گرفت.
حسین مرعشی در گفتگو با خبرنگار ایلنا خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف و تیم او کار بزرگی را برای کشور انجام دادند. این اقدام دولت روحانی و ظریف را از لحاظ تاریخی می‌توان با اقدام دولت مصدق در ملی کردن صنعت نفت، یا حتی کار شاه عباس در نجات بندرعباس مقایسه کرد.
وی افزود: امیدواریم آحاد مردم حتی دلواپسان، قدر تدابیر عالی رهبری، شجاعت و اقدامات موثر رئیس جمهور و قدر کار کار‌شناسی طاقت فرسای ظریف و همکارنش را بدانند تا در سال همدلی دولت و ملت در ادامه این گام مهم گام‌های بلندی برای شکوفایی اقتصادی و رفع فقر و ایجاد رفاه مردمی که سال‌ها جان فشانی و ایستادگی کردند، برداشته شود.
مرعشی گفت: دلواپسان از امروز در معرض آزمون بزرگی هستند و باید دید آیا قدر این نعمت بزرگ الهی را می‌دانند، یا خیر. اگر آنها قصد خدمت و دستیابی به منافع ملی را داشتند، باید امروز راضی باشند، اما اگر قصدشان خودنمایی و دستیابی به اهداف افراطی بوده، از امروز باید با تاسی به تاییدات رهبری آرام بگیرند و بگذارند در سال تعامل دولت و ملت این دولت هم در آرامش کشور را اداره کند.
وی ادامه داد: بی‌شک این کار بزرگ دولت روحانی و ظریف در تاریخ ثبت خواهد شد. به نظر من ظریف و روحانی مزد شجاعت و صبوری خود را خواهند گرفت.

***

واکنش رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تفاهم لوزان

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان بوئنر ساعاتی پس از اعلام دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به یک تفاهم سیاسی مشترک بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور با انتشار بیانیه‌ای ناراحتی خود را از حصول این تفاهم‌نامه ابراز کرد.
وی در این‌باره گفت: کنگره باید به طور کامل و پیش از آنکه تحریم‌های ایران لغو شود این توافق را مورد بازبینی قرار دهد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره در هفته‌های پیش رو به اعمال فشار خود بر دولت در خصوص جزئیات این پارامترها و سوالات مهمی که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند ادامه خواهند داد.
بوئنر همچنین گفت ساده‌انگارانه است که فکر کنیم ایران از برنامه هسته‌ای‌اش و هرگونه لغو تحریم‌های اقتصادی برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه استفاده نمی‌کند.
وی همچنین یادآور شد: رئیس‌جمهور می‌گوید مذاکره کنندگان اساس اولیه لازم برای ادامه مذاکرات را مشخص کرده‌اند در حالی که چارچوبی که ایران و قدرت‌های جهانی برای یک توافق نهایی به آن دست پیدا کرده‌اند تفاوتی نگران کننده با اهداف اولیه کاخ سفید دارد.

***

جب بوش: ‌این تفاهم تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را قانونی خواهد کرد

به گزارش سی‌ان‌ان، همچنین جب بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا ضمن ابراز ناراحتی از دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به تفاهم سیاسی مشترک،‌ گفت: این تفاهم تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را قانونی خواهد کرد.
وی که برادر کوچک‌تر جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و از نامزدهای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور به شمار می‌آید، افزود: هیچ چیز در توافقی که دولت توصیف کرده است لغو تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را توجیه نمی‌کند. چون این تحریم‌ها حاصل سال‌ها تلاش هر دو حزب بوده است.
جب بوش تأکید کرد: من نمی‌توانم از چنین توافق پرعیب و نقصی حمایت کنم.

***

نتانیاهو:‌ توافق لوزان بقای اسرائیل را تهدید می‌کند

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما رئیس ایالات متحده آمریکا گفت که توافق چارچوب درباره برنامه هسته ای ایران که در لوزان به دست آمد می‌تواند راه را برای به دست آوردن بمب اتمی توسط تهران فراهم کند و بقای اسرائیل را تهدید کند.
مارک ریگیف سخنگوی نخست وزیر اسرائیل در توئیتر نوشت: نتانیاهو به رئیس اوباما گفت که توافق نهایی بر پایه این توافق (لوزان) تهدید کننده بقای اسرائیل است.
نتانیاهو همچنین به اوباما گفت که ایران تنها دو روز قبل گفت که نابودی اسرائیل موضوع غیرقابل بررسی است.
نخست وزیر اسرائیل به اوباما تاکید کرد چنین توافقی راه را برای کسب بمب اتمی برای ایران نخواهد بست بلکه زمینه آن را فراهم می کند.
نتانیاهو به رئیس ایالات متحده آمریکا هشدار داد توافق لوزان خطرات گسترش سلاح هسته‌ای و بروز جنگ های وحشتناک را افزایش می دهد.
او تاکید کرد: جایگزین توافق لوزان، ایستادگی قاطعانه و افزایش فشارها بر ایران تا زمان دست یابی به توافق بهتر است.

***

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
توافقی را که به لغو کامل تحریم‌ها منجر نشود، به‌رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بررسی بیانیه لوزان در جلسه کمیسیون متبوعش، گفت: در توافق نهایی، تحریم‌ها باید به‌طور “کامل” و “یکجا” لغو شود تا مورد پذیرش ملت و دولت ایران قرار بگیرد.

حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بیانیه‌ای که در پایان مذاکرات هسته‌‌ای ایران با ۱+۵ در لوزان منتشر شد، گفت: این بیانیه باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ ما در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی این بیانیه را به‌صورت دقیق بررسی و با سیاست‌های کلی تطبیق خواهیم داد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی تحت هیچ شرایطی، تعهدهایی را فراتر از سیاست‌های کلی نظام که در بحث‌ هسته‌‌ای کاملاً روشن است، نمی‌پذیرد لذا امیدواریم بعد از بررسی این بیانیه، نتیجه‌ بررسی‌ها با سیاست‌های کلان تطبیق داشته باشد.

نقوی با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌ها را نتیجه مذاکرات تلقی نمی‌کند، گفت: ما معتقدیم لغو تمام تحریم‌ها باید به‌عنوان موضوع در مذاکرات هسته‌ای لحاظ شود نه اینکه قرار باشد مذاکرات هسته‌ای منتج به لغو تحریم‌ها باشد لذا ملت و دولت ما، توافقی را که در آن به لغو کامل و “یکجا”ی تحریم‌ها تأکید نشده باشد، به رسمیت نخواهد شناخت.

***
اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است: “آمریکا در بیانیه لوزان به تمام خواسته‌های خود در مذاکرات هسته‌ای رسید اما ایران به خواسته اصلی خود که لغو کامل تحریم‌ها بود، نرسیده است.”

**
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از تفاهم هسته‌ای با ایران استقبال و ابراز امیدواری کرده است که توافق نهایی تا پایان ماه ژوئن امضا شود.
وزیر خارجه ترکیه گفته است: «وقتی به موقعیت پنج به علاوه یک نگاه می کنیم، ایران هنوز به آن سطح تعهداتی که ما در مذاکرات ۲۰۱۰ (ترکیه) در نظر گرفته بودیم، نرسیده اما امیدواریم که به آن موقعیت برسد.»

***

شادی مردم در خیابان‌ها بعد از اعلام توافق

شمار زیادی از مردم به دنبال اعلام بیانیه توافق هسته ای، به خیابان ها آمده و به شادی پرداختند.

به گزارش عصرایران، مردم در خیابان ولیعصر تهران با بوق زدن، شادی و ابراز احساسات خود از نتیجه به دست آمده در مذاکرات هسته ای در لوزان ابراز شادمانی کردند.

این افراد همچنین با در دست داشتن پرچم ایران و سردادن شعارهایی در حمایت از ظریف، از توافق هسته ای اعلام شده میان ایران و  ۵+۱ در لوزان سوئیس حمایت کردند.

علاوه بر تهران، در تعداد دیگری از شهرهای ایران نیز تجمع های خودجوش و مردمی در حمایت از توافق هسته ای برگزار شد.

ایران و گروه  ۵+۱ بعد از روزها مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس، ساعاتی پیش از توافق میان خود خبر دادند.

ایسنا هم نوشت: پس از قرائت بیانیه مشترک ایران و  ۵+۱ در دانشگاه لوزان، برخی از تهرانی‌ها برای قدردانی از تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حضور در خیابان‌ها، رضایت و شادی خود را از نتیجه این تلاش‌ها اعلام کردند.

جمعی از مردم در خیابان‌های مختلف پایتخت از جمله خیابان سی تیر( مقابل وزارت خارجه) و خیایان ولیعصر حضور یافته و به شادی پرداختند و حمایت خود را از نتیجه این مذاکرات اعلام کردند.

ایرنا نیز گزارش داد:  جمعی از مردم تهران پس از اعلام خبر توافق هسته ای میان ایران و کشورهای  ۵+۱ با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود به شادمانی پرداختند.

یکی از رانندگان در خیابان ولیعصر به ایرنا گفت: از آقای محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و هیات مذاکره کننده ایرانی در لوزان سوییس تشکر می کنیم و براساس آنچه از طریق رادیو شنیدیم، اقتدار هسته ای ایران در این تفاهم نامه حفظ شده است.

به نوشته ایرنا، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد تهرانی ها در ساعات اولیه جمعه به خیابانها ریختند تا شادمانی خود را در خصوص تفاهم حاصل شده میان ایران و گروه ۵+۱ ابراز کنند.

به گزارش این خبرگزاری، خیابان ولیعصر بزرگترین خیابان پایتخت ایران مملو از اتومبیلهای شخصی بود در حالیکه رانندگان آنها بوقهای ماشینهایشان را به صدا در می آوردند تا خشنودی خود را از تفاهم بر سر تعیین چارچوب توافق نهایی میان ایران و گروه ۵+۱ ابراز کنند.


***

استقبال تهرانی‌ها از تیم مذاکره‌کننده

جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴

وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبح امروز (جمعه) پس از ورود به تهران مورد استقبال جمعی از مردم تهران قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ساعاتی پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به تهران،‌ جمع کثیری از مردم تهران جهت حمایت و قدردانی از محمدجواد ظریف و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مقابل پاویون دولت فرودگاه مهرآباد حضور یافتند.

این افراد با سر دادن شعارهای «دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد» و  «وزیر اهل منطق، یادآور مصدق» از فعالیت‌های دیپلمات‌ها و اعضای تیم هسته‌ای تشکر و قدردانی کردند.

همچنین تعدادی از استقبال‌کنندگان با در دست‌ داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضمون «اسرائیل، ترکیه، عربستان؛ تسلیت، تسلیت»، «ظریف جان، عراقچی؛ تشکر، تشکر» و «از مصدق تا ظریف، این فاصله عیده»، به حمایت‌ از تیم مذاکره هسته‌ای پرداختند.

پس از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد ، ظریف در جمع استقبال‌کنندگان حضور یافت.

استقبال کنندگان همچنین پس از حضور عراقچی با سر دادن شعار «عراقچی زنده باد، ظریف پاینده باد» از زحمات وی تشکر کردند.

به گزارش ایسنا، پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد، سعید الله بداشتی فعال سیاسی حاضر در جمع استقبال‌کنندگان به بیان مطالبی در این زمینه پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که دولت یازدهم در زمینه مذاکرات هسته‌ای پا را فراتر از شعارهای دولت قبل گذاشت، اظهار کرد: امروز شاهدیم که دولت تدبیر و امید هزینه ادعاهای گزاف گذشته را بر عهده گرفت و در مذاکرات حضور پیدا کرد و توانست اهداف کشور را تأمین کند.

الله بداشتی اعلام کرد که برنامه استقبال از تیم مذاکره کننده هسته‌ای برنامه‌ای خودجوش بوده است.

الله بداشتی در پایان با بیان این‌که قرار است برنامه مفصلی برای این افتخار هسته‌ای برگزار شود، به تلاش برخی رسانه‌ها در کمرنگ جلوه دادن نتیجه مذاکرات در طول روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: افکار عمومی ثابت کرده‌اند که فرق میان خائن و خادم را می‌دانند. امیدوار هستیم که از روزهای آینده شاهد همسویی بیشتر میان دولت و رسانه‌ها باشیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024