پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.11.2014, 19:07


مراسم تشييع پيکر اين موزيسين، روز يک شنبه ۲۵ آبان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا برگزار می‌شود.


مرگ مرتضی پاشایی را هم ربود

شهروند:
«مرتضی پاشایی» - خواننده‌ سرشناس موسیقی پاپ- سرانجام بعد از قریب به یک‌سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان سرانجام صبح دیروز درگذشت. خبر بیماری و همچنین مرگ او چنان ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد که تا ساعت‌ها بعد از اعلام این خبر، تعداد زیادی از هوادارانش مقابل بیمارستان بهمن جمع شدند و در این میان نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، این است که این خواننده تنها حدود سه‌سال بود که وارد فضای رسمی موسیقی شده بود و پیش از آن، آثارش را تنها از طریق اینترنت منتشر می‌کرد.

خبر مرگ، پیش از مرگ
به روال این روزها، بارها پیش از رخ دادن این اتفاق، خبر مرگ‌ او در فضاهای مجازی و همچنین رسانه‌ها منتشر شده بود، درست شبیه همان اتفاقی که برای سیمین بهبهانی نیز رخ داده بود. این همان مساله‌ای است که خود او را نیز در روزهای بیماریش به واکنش واداشت و در گفت‌وگویی به این مسأله اذعان کرد: «شریف‌ترین مردم دنیا را داریم، چند روزی است که خبر مرگم را در فضای مجازی می‌بینم و می‌شنوم. من با حمایت و صدای دست‌های مردم ایران به شهرت رسیدم و همه پیشرفت‌هایم را مدیون آنان می‌دانم. نمی‌دانم چه شده است که من با تکیه بر خدا و دعای خانواده و دوستانم زنده مانده‌ام اما برخی‌ها می‌خواهند مرا از دنیا بیرون برانند، انتظار نداشتم به جای ایجاد انگیزه برای زندگی و مبارزه من با این درد بزرگ، اندک روحیه‌ای که داشته‌ام را به نابودی بکشانند! مگر من در این دنیا جای چه کسی را تنگ کرده‌ام. از این نوع زنده به گور شدنم دلم سخت گرفته است و نیاز به حمایت عاطفی مردم دارم تا این اندک صبری هم که در من باقی مانده، از بین نرود.»

از محمدرضا گلزار تا محمود احمدی‌نژاد
پاشایی اما بدون شک، پدیده‌ هفته‌های اخیر است. خواننده‌ای که توانست طیف‌های مختلفی از هنرمندان – از موسیقی‌دانان گرفته تا ستاره‌های سینما و همچنین هواداران بسیار را دور خود جمع کند. بیمارستان بهمن در چند روز اخیر، میزبان بسیاری از دوستداران او و همچنین چهره‌های سرشناس هنری بود. از اهالی موسیقی اگر بگذریم، بسیاری از ستاره‌های سینما و تلویزیون نیز ازجمله عیادت‌کنندگان او بودند. محمدرضا گلزار و مهناز افشار و همچنین چهره‌های ورزشی چون آتیلا حجازی و همچنین همسر ناصر حجازی،علی فتح‌الله‌زاده و همچنین تعداد زیادی از بازیکنان باشگاه استقلال، علی کریمی نیز ازجمله عیادت‌کنندگان او بود که گفته می‌شود بعد از دیدنِ او دچار تشنج شده است.

همچنین بسیاری از خوانندگانِ ژانرهای گوناگون در این مدت در بیمارستان از او عیادت کردند از «یاس» گرفته تا شهرام شکوهی و محمد علیزاده،‌ روزبه نعمت‌اللهی و پیمان عیسی‌زاده به همراه تعداد زیادی از ترانه‌سرایان و دیگر آهنگسازان. در این میان چهره‌های دیگری هم حضور داشتند که عجیب‌تر به نظر می‌رسید، «عبدالرضا هلالی» هم ازجمله کسانی بود که در بیمارستان به دیدن او آمد و در تمام مدت ذکر می‌خواند.

«بهمن بابازاده» - از دوستان نزدیک پاشایی که در تمام این روزها در بیمارستان حضور داشته است- همچنین در فیس‌بوک شخصی خود نوشت که جمعه قرار بوده «محمود احمدی‌نژاد» نیز در بیمارستان بهمن حضور یابد و از خواننده‌ جوان بازدید کند که گویا پروپاگاندای او، این بار جواب نداده و اجل زودتر جان خواننده‌ محبوب را گرفته است. شاید به همین خاطر بود که او در روزهای آخر بستری شدن در بیمارستان، ممنوع‌الملاقات شد و حالا هم خانواده و دوستانش از هوادارانش خواسته‌اند که در بیمارستان تجمع نکنند.

او هم تا مدت‌ها زیرزمینی بود
این خواننده جوان که تا مدت‌ها آثارش به صورت اینترنتی منتشر می‌شد و تنها چند سالی است که فرصت یافته بود تا آثارش را به‌صورت رسمی منتشر کند، در این مدت تنها توانست سه اثر به انتشار درآورد و بیماری و اجل بیش از این فرصتش نداد. پاشایی از‌سال ۱۳۸۹ با انتشار اینترنتی قطعات خود شروع به کار کرد. او با قطعه «یکی هست» به شهرت رسید و از پاییز ‌سال ۱۳۹۱ با انتشار آلبوم «یکی هست» به جمع خوانندگان آلبوم‌دار پاپ ایران پیوست.

بیماری
او از آذر ‌سال گذشته دچار بیماری سرطان شد و بعد از بهبودی نسبی، بار دیگر از اواسط ماه جاری نشانه‌های بیماری در او اوج گرفت. در این مدت روزهایی را نیز در بخش ‌آی سی‌ یو بیمارستان بهمن بستری بود. آن زمان پزشكان معالج، علت این تصمیم را «تب شدید» عنوان و سعی کردند هواداران این خواننده را آرام کنند: «این تصمیم تنها برای امنیت بیشتر این خواننده صورت گرفته است و جای نگرانی نیست. اكیپ پزشكی این هنرمند به صورت بیست و چهار ساعته این خواننده و اوضاع جسمیش را تحت نظر دارند.»

با وجود این مسأله اما دوستداران خواننده‌ جوان بیکار ننشستند و بعد از رخ دادن این اتفاق، مراسم دعای دسته‌جمعی و قرائت زیارت عاشورا (و روضه‌خوانی) برای سلامتیش در مسجد قدس شهرك غرب برگزار کردند تا شاید به این ترتیب انرژی مثبتی به خواننده‌ محبوبشان دهند تا بتواند بر بیماریش غلبه کند؛ حدود ٨٠٠ نفر از هواداران این خواننده که البته اغلب خانم‌ها بودند این مراسم را برگزار و برای سلامتی این خواننده دعا کردند. مراسمی که البته به درخواست خانواده‌ او بدون عکسبرداری و همچنین فیلمبرداری انجام شد.

نکته‌ جالب در این مراسم، همچنین حضور تعداد زیادی از اهالی موسیقی بود. موضوعی که البته با تمام گستردگی‌ای که این روزها در اخبار رسمی و غیررسمی داشت، با سکوت معنادار صداوسیما روبه‌رو شد و در این میان، بار دیگر تنها «عادل فردوسی‌پور» بود که در برنامه‌اش – نود- در هفته‌ گذشته، شایعه‌ فوت او را تکذیب و برای سلامتی‌اش دعا کرد. شبیه همان اتفاقی که برای اصغر فرهادی رخ داد، آن زمان که اسکار گرفت و همچنین نمونه‌های بسیار دیگر.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024