جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.05.2014, 10:08


دویچه وله: دادستانی امارات متحده عربی شش ایرانی را به دست داشتن در ربودن بازرگان ایرانی‌-بریتانیایی به نام عباس یزدان‌پناه‌ یزدی متهم کرد. این بازرگان ایرانی‌تبار از تابستان سال گذشته ناپدید شده است.

عباس یزدان پناه یزدی٬ بازرگان ۴۴ ساله از ۲۵ ژوئن ۲۰۱۳ (۴ تیر ۱۳۹۲)، پس از ترک دفتر محل کار خود واقع در دوبی ناپدید شد. پس از ماه‌ها بی‌خبری از سرنوشت این بازرگان ایرانی‌تبار مقام‌های دوبی از “احتمال ربوده‌شدن او توسط ماموران امنیتی ایران” خبر دادند.

اوایل سال جاری میلادی (۹ ژانویه ۲۰۱۴) پلیس دوبی از بازداشت سه ایرانی خبر داد که به ظن مقام‌های دوبی با مفقود شدن عباس یزدان‌پناه‌ یزدی در ارتباط بوده‌اند.

در بیانیه دادستانی دوبی که روز پنجشنبه (۸ مه/ ۱۸ ادریبهشت) انتشار یافت، آمده است که بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند که عباس یزدان‌پناه‌ یزدی را ربوده، سپس او را تحت‌تاثیر مواد مخدر قرار داده و مخفیانه به خارج از امارات منتقل کرده‌اند. درباره محل نگهداری عباس یزدان‌پناه‌ چیزی در بیانیه‌ی دادستانی امارات گفته نشده است.

ژنرال عصام الحمیدان، دادستان امارات، در بیانیه خود نوشته است که سه نفر از شش ایرانی متهم به دست داشتن در ربودن عباس یزدان‌پناه‌ در بازداشت به‌سر می‌برند و سه تن دیگر تحت تعقیب هستند. این شش نفر متهم به “سرقت، آدم‌ربایی و به‌خطر انداختن جان افراد” شده‌اند.

ماه گذشته (آوریل ۲۰۱۴) گزارشی به نقل از منابع امارات متحده عربی منتشر شد که در آن گفته می‌شد فرد چهارمی نیز در ارتباط با پرونده ناپدید شدن عباس یزدان‌پناه در تایلند بازداشت شده است. دولت تایلند این فرد را که یک ورزشکار ایرانی بوده به امارات تحویل داده است. اما در بیانیه روز پنجشنبه (۸ مه) عصام الحمیدان به این موضوع اشاره‌ای کرده است.

ناپدید شدن پس از شهادت در دادگاه

عباس یزدان‌پناه یزدی پس از آن ناپدید شد که در یک دادگاه لاهه در رابطه با اختلاف شرکت “هلال نفت” امارات و شرکت ملی نفت ایران از طریق ویدیوکنفرانس شهادت داده بود. هنوز شاهدی دال بر این که ناپدید شدن وی ارتباطی به شهادتش در دادگاه لاهه داشته، در دست نیست.

نام عباس یزدان‌‌پناه یزدی پیش از این در چند پرونده مربوط به معاملات گازی و نفتی جنجالی ایران با شرکت‌های خارجی مطرح شد. به نظر می‌رسد وی در این قراردادها به عنوان دلال عمل کرده است.

قرارداد گازی کرسنت از جمله مهمترین این پرونده‌ها است. این قرارداد در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ خورشیدی) بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید. اما چند سال بعد به دلیل به‌صرفه نبودن و تخلفات صورت گرفته در روند انعقاد آن، توسط دیوان محاسبات ایران لغو شد.

خبرگزاری رویترز نوشته است، “آتنا یزدان‌پناه‌ یزدی” پیش از این به رسانه‌های امارات گفته بود که ممکن است همسر او توسط افسران اطلاعاتی ایران ربوده شده باشد. ایران داشتن هر گونه نقشی در ناپدیدشدن عباس یزدان‌پناه‌ یزدی را انکار کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که از زمان ناپدیدشدن بازرگان بریتانیایی ایرانی‌تبار در دوبی درباره سرنوشت او با مقام‌های امارات و جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024