جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 31.08.2013, 14:04

بیانیه مشترک دو سازمان سیاسی:


بیانیه مشترک سازمان جمهوریخواهان ایران و اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران

احتمال دست داشتن ارتش سوریه در فاجعه کاربرد سلاح شیمیایی در این کشور و تصمیم آمریکا و برخی متحدان بین المللی اش به واکنش نظامی در قبال آن، خطرهای بزرگ تازه ای را متوجه ایران و منطقه خاورمیانه کرده و  سیاست های ماجراجویانه و دخالت گرانه جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه، نگرانی از کشیده شدن پای ایران به جنگ تازه ای در منطقه را دامن زده است.

ما ضمن محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه از سوی هر طرف و هرکس که باشد و به عنوان یک جنایت بزرگ علیه بشریت، بر این باوریم که حل بحران سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور که تاکنون بیش از یکصد هزار کشته، میلیون ها آواره و ویرانی شهرها و زیرساخت های این کشور را در پی داشته، راه حلی سیاسی است و حمله و دخالت نظامی از خارج می تواند آتش جنگ و خصومت های فرقه ای شیعه و سنی را در منطقه گسترش دهد.

ما همچنین بر این باوریم که هرگونه واکنش بین المللی به کاربرد سلاح شیمیایی باید پس از انتشار گزارش هیئت بررسی سازمان ملل متحد در مورد چگونگی و تعیین دقیق مسئولان این فاجعه و در چارچوب قوانین بین المللی صورت گیرد.

از آغاز تشدید بحران سوریه و سرکوب خونین اعتراضات مخالفان توسط رژیم بشار اسد که به جنگ داخلی کنونی کشید، حکومت جمهوری اسلامی تحت رهبری مستقیم آقای خامنه ای، با حمایت سرسختانه از رژیم بشار اسد و با صرف میلیون ها دلار بودجه کشور، حمایت های مالی و تسلیحاتی،  اعزام نیروهای ویژه سپاه پاسداران و آموزش ها و همکاری های امنیتی، در کشتار مردم سوریه و تشدید آتش جنگ داخلی در این کشور نقش داشته است. این دخالت تا آنجا پیش رفته که رهبران جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه به خطر افتادن رژیم بشار اسد را خط قرمز خود اعلام کرده و مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار به پیروی از این سیاست به خود اجازه داد بگوید: “اگر دشمن بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد، اولویت با اینست که ما سوریه را نگه داریم” (خبرگزاری دانشجو، 26 بهمن 1391).
  چنین رویکردی در حقیقت ادامه سیاست خارجی سی و پنجساله جمهوری اسلامی مبنی بر صدور انقلاب و تقویت حرکت های اسلامی افراطی چون حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی و انواع گروه های تروریستی در منطقه است. این سیاست در دوران هشت ساله دولت آقای احمدی نژاد و با حمایت بازوهای امنیتی- نظامی زیر مجموعه دستگاه ولایت فقیه تشدید شد و حکومت ایران را در افکار عمومی جهان و مردم سوریه به عنوان همدست مستقیم رژیم بشار اسد در شعله ور کردن جنگ داخلی و کشتار مردم آزادیخواه این کشور و دامن زدن به مناقشه شیعه و سنی معرفی کرد.
 
اما نگرانی تازه و تاسف عمیق در این است که طی روزهای اخیر و با شدت گرفتن تنش ها بر سر کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه نیز، این سیاست جمهوری اسلامی تحت رهبری ولی فقیه ادامه داشته و از علی لاریجانی رئیس مجلس تا  برخی فرماندهان سپاه و رسانه های حکومتی، به تهدیدها و اظهارات تحریک آمیز دیگری در این زمینه دست زده اند. 

ادامه این سیاست های دخالت گرانه جمهوری اسلامی در مسئله سوریه نه تنها می تواند کشور و مردم ما را درگیر جنگ تازه ای در منطقه کند، بلکه امیدها و انتظارات بیش از هیجده میلیون شهروند ایران که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به وعده ها و شعارهای آقای حسن روحانی برای تغییر سیاست هسته ای، رفع تحریم ها، نوسازی اقتصاد و گشایش فضای سیاسی کشور رای دادند را به سرعت نقش برآب سازد و دولت را در پیش برد برنامه هایش با بحرانی همه جانبه روبرو کند.

ما نه تنها در مورد توسل به حمله نظامی توسط قدرت های بین المللی، بلکه نسبت به دخالت جمهوری اسلامی در مناقشه حاضر در مورد سوریه که پی آمدهای آن مغایر با منافع ملی ایران و صلح در منطقه است به تاکید هشدار می دهیم و خواهان پایان دادن به حمایت های مالی و تسلیحاتی و امنیتی ایران از رژیم بشار اسد و جریان های جنگ افروز در منطقه‌ایم. ما از آقای روحانی می خواهیم که بنا به پیمان انتخاباتی خود با مردم ایران در پای صندوق های رای، و با کاربست تدبیر و عقل سلیم در این وضعیت حساس، از تحریک ها و زمینه سازی افراط گرایان در ساختن دست آویز برای کشاندن پای ایران به مرحله کنونی این بحران قاطعانه جلوگیری کند.

اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران، سازمان جمهوریخواهان ایران
۱۳۹۲ شهریور ۹
۲۰۱۳ اوت ۳۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024