جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.04.2013, 20:02


شرق / اعظم ویسمه: پرچم ایران در تبریز هم دست به دست شد. از دست محمود احمدی‌نژاد، به دستان اسفندیار رحیم مشایی؛ به دست همان کسی که انصار و حزب‌الله تبریز خواسته بودند احمدی‌نژاد همراه خود به شهرشان نبرد. درخواست‌ها اما فایده نداشت احمدی‌نژاد نه تنها مشایی را همچون سفرهای هفته گذشته با خود به تبریز برد بلکه در همایش حضور به همراه او شرکت کرد و همان سریال تکراری این روزهای دولت رقم خورد. این روزها توزیع پرچم میان استقبال‌کنندگان از احمدی‌نژاد و پرچم‌گردانی به بخش رایجی از سفرهای استانی دولت بدل شده است. همین موضوع انتقاداتی را در پی داشته است. از جمله آیت‌الله سلیمانی امام جمعه سیستان و بلوچستان گفته بود: «پرچم ایران حق شخصی و ارثیه وی نبوده و حتی در حوزه اختیارات او هم نیست که به فرد دیگری تحویل دهد. این حرکت حرکتی ناپسند است.»

داستان دور آخر سفرهای استانی احمدی‌نژاد پیش از اتمام دولتش اما شبیه داستان تکراری فیلم‌ها شده است. حرف‌ها یکی است اتفاقات یکی است فقط شهر‌ها و استان‌ها فرق می‌کند. احمدی‌نژاد دیروز به تبریز رفت. در تبریز هم باز گفت حرف‌هایی دارد که امیدوار است قبل از اتمام دولت با مردم در میان بگذارد. هفته گذشته هم در سمنان، خوزستان و اصفهان گفته بود «حرف‌هایی هست...»

در سفر تبریز هم مشایی را با خود برد. همچون سفرهای گذشته. این بار قبل از سفر تبریز اما جمعی از فعالان سیاسی اصولگرای تبریز از جمله گروه انصار و حزب‌الله به احمدی‌نژاد نامه نوشته بودند و خواسته بودند مشایی را با خود به تبریز نبرد. کرمانی‌ها هم چنین نامه‌ای را دیروز منتشر کرده‌اند که مشایی را با خود به کرمان نیاور. در بخشی از این نامه نوشته شده: «دیار کریمان به میهمان‌نوازی معروف است اما نمی‌توانیم شاهد حضور کسی باشیم که حاشیه‌های بسیاری برای دولت خدمتگذار فراهم نموده است.»

احمدی‌نژاد اما در تبریز بی‌توجه به این خواست‌ها همچون همیشه کار خود را کرد.  دیروز امام جمعه تبریز در مراسم استقبال از احمدی‌نژاد در فرودگاه حاضر نشد. به صورت یک عرف نانوشته معمولا در جریان سفرهای داخلی رییس‌دولت به شهرهای مختلف، امام جمعه، نماینده ولی فقیه و بالاترین مسوولان استانی به استقبال او می‌روند اما در تبریز این اتفاق نیفتاد.

در سفر هفته گذشته احمدی‌نژاد به استان اصفهان هم امام جمعه این شهر به استقبال او نیامد.

اتفاق تکراری دیگر در سفر احمدی‌نژاد به تبریز استقبال سرد و کمرنگ مردم از رییس‌جمهوری بود. اتفاقی که در سفرهای هفته گذشته او به سمنان و خوزستان و اهواز هم رخ داد.

در همین رابطه «باشگاه خبرنگاران جوان» گزارش داده که محمود احمدی‌نژاد در چهارمین دوره سفرهای استانی خود به تبریز با پرواز جنگنده‌های نظامی در آسمان این شهر مورد استقبال آنان قرار گرفت در حالی که مجموع کسانی که در ورزشگاه تختی این شهر برای استقبال از احمدی‌نژاد حضور یافتند به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسیدند.

به دلیل عدم حضور جمعیت، مراسم سخنرانی احمدی‌نژاد بیش از دو ساعت با تاخیر برگزار شد. در تصاویر مخابره شده در ایرنا نیز سکوهای خالی ورزشگاه مشخص است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا، اما صدا و سیما را مقصر استقبال‌های سرد مردمی از احمدی‌نژاد معرفی کرده است.

این خبرگزاری در گزارشی نوشته: جمعی از شهروندان آذربایجان شرقی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه پوشش برنامه سفرهای استانی هیات دولت فعالیت این رسانه را جانبدارانه توصیف کردند.

ایرنا، در گفت‌وگویی که با یک شهروند تبریزی منتشر کرده نوشته: «خبرهای مربوط به سفر رییس‌جمهوری به استان در این دور از سفر که قرار است به زودی انجام گیرد نیز بخوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.» 

دیروز اما سایت محلی «ستاک» مدعی شد که در مراسم استقبال از چهارمین سفر استانی محمود احمدی‌نژاد تنش رخ داده است. در این مراسم که با حضور عده‌ای از حامیان احمدی‌نژاد در میدان ساعت و باغشمال تبریز آغاز شده بود، عده‌ای از سپرده‌گذارانی که در صندوق قرض‌الحسنه «نصر» تبریز سرمایه‌گذاری کرده بودند با دردست‌داشتن پلاکارد‌هایی با شعار «مال‌باختگان صندوق قرض‌الحسنه نصر تبریز» مقابل خودروی احمدی‌نژاد سدی کشیده و اعتراض خود را اعلام کردند. در همین حین یک نفر از مال‌باختگان سمت خودروی وی هجوم برد که با دخالت فوری نیروهای امنیتی قضیه، فیصله پیدا کرد.

به گزارش «ستاک» در همین حین سایر تحصن‌کنندگان و شاکیان این صندوق با دادن شعارهایی اعتراض خود را اعلام کردند.  گزارش شده پیش‌ازاین و طی چند روز گذشته نیز سپرده‌گذاران صندوق نصر تبریز با تجمع مقابل استانداری تبریز خواهان رسیدگی به شکایت خود شده بودند.

احمدی‌نژاد طی سخنرانی خود در ورزشگاه باغشمال اعلام کرد: «گفته شد رییس بانک مرکزی امروز برای بررسی مساله این موسسه به تبریز بیاید.»

اما از دیگر حواشی سفر تبریز که گزارش شده، حضور اسفندیار رحیم‌مشایی میان مردم بوده است. مشایی با خودرویی در شهر چرخیده و برخی از مردم درباره نامزدی او در انتخابات سوال کرده‌اند. مشایی هم در پاسخ به این سوالات گفته «به قیافه من رییس‌جمهوری می‌آید؟»

اما از جمله برنامه‌های دولت برای سفر به تبریز افتتاح یک هتل آپارتمان با ظرفیت ۵۲ نفر در «کلیبر» عنوان شده است.  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از افتتاح هتل‌آپارتمان «آنزا» شهرستان کلیبر با حضور هیات دولت در استان خبر داد. تراب محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرده: «این هتل‌آپارتمان با ظرفیت ۵۲ نفر با اتمام مراحل ساخت، افتتاح می‌شود.» به گفته محمدی «هتل آپارتمان آنزا در ۱۴ واحد و با ۵۲ تخت ساخته شده است.»

احمدی‌نژاد در تبریز چه گفت؟

محمود احمدی‌نژاد دیروز ظهر در جمع تبریزی‌ها در جریان چهارمین سفر استانی به این استان در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی نوسانات بازار، گفت: «امروز عده‌ای در داخل و در عرصه بین‌المل دست به دست هم دادند تا آرامش بازار و خاطر مردم را به هم بریزند و بعضا می‌بینیم که مثلا در مورد یک کالا یا به بهانه‌های دیگر یک بازی‌هایی را در می‌آورند.»

به گزارش «ایسنا»، رییس‌جمهور خطاب به آنها ادامه داد: «خیلی این کارها را ادامه ندهید. درست است که ما درگیر جنگ اقتصادی با بعضی‌ها و مستکبران هستیم، ولی همه یقین بدانند که به لطف خداوند، این مردم در عرض سه، چهار ماه دیگر این بساط را جمع می‌کنند و سوء‌استفاده‌چی‌ها را یقه می‌کنند و این سوءاستفاده‌ها را از حلق آنها بیرون می‌کشند.»

—————-

گفت‌وگو با دو نماینده آذربایجان در مجلس درباره سفر احمدی‌نژاد به تبریز


مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی:
برای پرکردن استادیوم کارمندان را آورده بودند

تبریز نرفتید؟

شأن نمایندگان اجل از اهانت است. حیثیت نماینده بالاتر از آن است که مورد بی‌حرمتی قرار گیرد. سفرهای این دور هم سراسر تبلیغاتی است. آقای احمدی‌نژاد بفرمایند که کدام مصوبه تا به حال اجرایی شده که حالا برای دور چهارم سفرها برنامه‌ریزی کرده‌اند. خودشان می‌گویند، 80 درصد از مصوبه‌ها اجرا شده اما اصلا این‌طور نیست.

در منطقه شما وضعیت اجرای مصوبه‌ها چطور بوده؟

گفتند برای «رصدخانه ایلخانی مراغه» اعتبار در نظر گرفته‌اند که هیچ اعتباری نصیب این رصدخانه نشد، از سوی دیگر مصوب شده بود که نیروگاه هزار‌مگابایتی سیکل ترکیبی برای مراغه راه می‌اندازند که باز هم به سرانجام نرسید. حالا برای چه باید وقت گذاشت و در جلسه‌هایی شرکت کرد که شائبه انتخاباتی دارد.

برخی گروه‌ها خواسته بودند که مشایی تبریز نیاید؟ دلیلش چه بود؟

پیام این گروه‌ها بسیار شفاف بود: آقای احمدی‌نژاد، مشایی را رها کن.

چرا احمدی‌نژاد بر حضور مشایی اصرار دارد؟

احمدی‌نژاد بدون مشایی حیات ندارد.

استقبال چطور بوده؟

من در آنجا حاضر نشدم اما خبرهای موثقی رسیده که تنها کف استادیوم تختی پر شده است. البته بخشی از همان جمعیت را هم از کارمندان اداره‌ها و از شهرستان آورده بودند.

  از ۱۹ نماینده استان، چند نفر در جلسه هیات دولت حاضر خواهند شد؟

حتما برخی می‌روند، تصمیم با خودشان است اما خیلی‌ها از «نرفتن» می‌گویند. البته معتقدم که حضور نماینده‌ها در جلسه هیات وزیران توجیه حقوقی ندارد.

———————

محمدعلی مددی، نماینده میانه:
هیچ تحرک انتخاباتی‌ای از مشایی ندیدم

استقبال چطور بود؟

استادیوم تختی پر شده بود، مردم با اینکه رییس دولت چهار ساعتی دیرتر به استادیوم رسیده بود، منتظرش مانده بودند. پنج، شش‌هزار نفری آمده بودند، خیلی‌ها از شهرستان‌ها بودند و پلاکاردشان مشخص بود.

اما خیلی می‏گویند که استقبال مانند قبل نبوده؟

بله، استقبال خیابانی به معنایی که قبلا بود، وجود نداشت. می‌شود گفت در مقایسه با سفرهای قبلی استقبال ضعیف بود اما استاندار، فرمانداران و نیروهای اداری استقبال گرمی از ایشان داشتند. مردم هم مطالباتشان را روی کاغذ می‏نوشتند و برخی را خود رییس دولت و برخی را همراهان او دریافت می‌کردند.

و اینکه گفته‏اند از اداره‌ها برای پر شدن ورزشگاه پرسنل آورده بودند، چطور؟

این کم‌لطفی است، من از اداره‌ای کسی را ندیدیم، خیلی‌ها از شهرستان‌ها آمده بودند.

چرا دیگر استقبال خیابانی از احمدی‌نژاد نمی‌شود؟

دلیلش به نارضایتی مردم برمی‌گردد، برخی هم شائبه انتخاباتی بودن این سفرها را مطرح کرده‌اند. مردم مخالف آمدن مشایی بودند. اتفاقا در استادیوم کنار مشایی نشسته بودم و هیچ تحرک انتخاباتی‌ای از او ندیدم، به‌نظرم او به‌عنوان یک همراه معمولی با احمدی‌نژاد راهی تبریز شده بود.

البته مردم از اجرایی نشدن مصوبات هم گله‌مندند؟

بله، استاندار همان ابتدا اعلام کرد که صددرصد پروژه‌های کشاورزی اجرایی شده اما در بخش عمران خیلی از طرح‌ها اجرایی نشده و بقیه 30درصد پیشرفت داشته و احمدی‌نژاد قول داد که تا جای ممکن مصوبه‌های استانی اجرایی شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024