شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.04.2013, 21:43


شرق: تنها ۱۵ روز تا زمان ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری فرصت مانده و هر روز بازار خبرها و شایعه‌ها در این‌خصوص داغ‌تر می‌شود. در حالی‌که جناح اصولگرا با تعدد نامزد در این دور از انتخابات مواجه شده اصلاح‌طلبان هنوز در تلاش برای مجاب کردن دو نامزد اصلی این جریان سید محمد خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی هستند.

سایر نامزدهایی که در این جناح از احتمال حضور در انتخابات سخن گفته‌اند نیز آمدن یا نیامدن خود را به تصمیم نهایی این دو چهره موکول کرده‌اند. در مقابل اصولگرایان هم معتقد هستند حضور هر یک از این افراد شرایط تازه‌ای را بر انتخابات پیش‌رو حاکم می‌کند.

در چنین شرایطی اخبار مربوط به دیدار سید محمد خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی در روزهای اخیر گمانه‌زنی در مورد احتمال حضور آنان در انتخابات پیش‌رو را افزایش داده است. دیدار خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگوی «شرق» با دو نفر از نزدیکان دو رییس‌جمهوری پیشین تایید شد. دیداری که به گفته «محسن هاشمی» فرزند ارشد «هاشمی‌رفسنجانی» و «زهرا اشراقی» همسر «محمدرضا خاتمی» به صورت دوجانبه در هفته‌های گذشته برگزار شده است.

خبر دیدار خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی ابتدا در حد شنیده‌ها و شایعه‌ها در سایت‌های خبری و در فضای مجازی منتشر شد؛ دیداری که گفته شد در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری و تصمیم‌گیری نهایی آنها برای حضور یک نفرشان در انتخابات بوده است. روایت‌ها اما از این جلسه متفاوت بود. برخی از توافق این دو چهره بر سر حضور خاتمی در انتخابات سخن گفتند و برخی از توافق هر دو بر سر حمایت از فرد دیگری از جریان اصلاح‌طلب خبر دادند.

دیروز اما سخنان محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هنگام ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر به نتایج این جلسه مشترک تعبیر شد. برخی از سایت‌های خبری به نقل از محسن هاشمی خبر دادند که «آیت‌الله هاشمی تا ۱۵ روز آینده برای کاندیداتوری تصمیم می‌گیرد.» محسن هاشمی همچنین گفته بود «ایشان باید خودش برای کاندیداتوری تصمیم بگیرد اما فشارها و درخواست‌ها برای کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی زیاد شده است و ایشان در این مدت ۱۵ روزه تصمیم خود را خواهند گرفت که بیایند یا نیایند.» 

پس از انتشار این خبر، برخی از افزایش احتمال نامزدی هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات سخن گفته و این موضوع را نتیجه جلسه مشترک خاتمی با هاشمی‌رفسنجانی دانستند اما محسن هاشمی در گفت‌وگو با «شرق» در توضیح این جمله گفت: «منظور من این بود که تا روز ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۵ روز بیشتر باقی نمانده و آقای هاشمی هر تصمیمی که قرار باشد بگیرند در این ۱۵ روز خواهند گرفت.»

او در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا جلسه مشترک بین آقای خاتمی و پدر شما برگزار شده گفت: «بله آقای خاتمی و پدرم دیدارهایی در قالب دید و بازدید عید با یکدیگر داشتند. یعنی آقای خاتمی به دیدار پدرم رفتند و در پاسخ به این دیدار نوروزی آقای هاشمی هم به دیدار آقای خاتمی رفتند.»

فرزند ارشد هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا در این دیدار تصمیماتی درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته شده یا خیر؟ گفت: «در حال حاضر فشار‌ها به این دو بزرگوار برای حضور در انتخابات بسیار زیاد شده است. تصمیم در این خصوص مطمئنا بستگی به خودشان دارد. اما اینکه چه تصمیمی بگیرند هنوز مشخص و قابل پیش‌بینی نیست.»

«زهرا اشراقی» همسر برادر سید محمد خاتمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» خبر دیدار آقای خاتمی و هاشمی را تایید کرد. زهرا اشراقی همچنین درخصوص مسایل مطرح شده در این دیدار گفت: «به هر حال تا زمان ثبت‌نام کاندیداها بازار شایعه‌ها داغ است و تنها افراد موثق می‌توانند درخصوص این مسایل اعلام‌نظر کنند.»

همسر محمدرضا خاتمی در پاسخ به این سوال که گفته شده در این دیدار‌ها بر سر حمایت از کاندیداتوری فردی به‌ غیر از خودشان تصمیم گرفته‌اند، گفت: «در این خصوص نمی‌توانم اظهارنظر کنم.»

انتشار خبر این دیدار و افزایش احتمال حضور هاشمی‌رفسنجانی یا خاتمی در انتخابات آینده واکنش‌هایی را در جناح اصولگرا در پی داشته است. «محمدرضا باهنر»، نایب‌رییس مجلس و یکی از کاندیداهای انتخابات آینده گفته:«کاندیداتوری خاتمی یا هاشمی چینش ائتلاف ۵‌گانه را تغییر می‌دهد.»

وی همچنین درخصوص احتمال حضور خاتمی در انتخابات، گفت: «تا آنجایی که خبر دارم گفته‌اند نمی‌آیم اما در عالم سیاست هیچ‌چیز غیرممکن نیست و اگر خاتمی یا هاشمی بیایند، نحوه آرایش بازی عوض می‌شود و چینش ائتلافات ما تغییر می‌کند اما اینکه مثلا اصولگراها به نفع خاتمی یا هاشمی کنار بروند، غلط است.»

در این میان برخی از تحلیلگران معتقدند «تاخیر در اعلام کاندیداتوری خاتمی تا زمان انتخابات، روشی است که می‌تواند در آغاز تخریب وی توسط رسانه‌های مخالف و اعمال فشار بر اصلاح‌طلبان را به تاخیر انداخته و هزینه را کاهش دهد.»

برخی دیگر معتقد هستند که اصولگرایان در صورت ورود یک کاندیدای شاخص در جناح اصلاح‌طلب به سمت وحدت رفته و از تعدد کاندیداها در جبهه خود می‌کاهند.

در چنین شرایطی چهره‌های اصلاح‌طلب همچنان بر حضور خاتمی یا هاشمی در انتخابات تاکید دارند. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی درباره چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرگزاری ایسنا، گفته: «اگر شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان فراهم شود، خاتمی مناسب‌ترین گزینه برای آنهاست و سخت است روی گزینه دیگری تفاهم کنند.»

«علی شکوری‌راد»، از فعالان و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز با تحلیل شرایط پیش پای این جناح سیاسی در آستانه انتخابات، سیدمحمد خاتمی را گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای این انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند و معتقد است که هاشمی‌رفسنجانی نیز می‌تواند گزینه‌ای با احتمال کمتر برای این طیف سیاسی باشد.

پیش از این علی مطهری، فرزند آیت‌الله مرتضی مطهری و نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با «شرق» ضمن تاکید بر حضور خاتمی در انتخابات درخصوص احتمال ردصلاحیت خاتمی گفته بود: «این تهدیدها نباید تاثیری بر تصمیم اعلام کاندیداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد.» اما خبرگزاری مهر، در این رابطه گزارش داده در دیدار نوروزی حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درخصوص مهم‌ترین مسایل کشور از جمله آرایش سیاسی انتخابات پیش‌رو، وضعیت و نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و کاندیداتوری چهره حداکثری از سوی این جریان سیاسی بحث و گفت‌وگو کردند.

در گزارش «مهر» که بدون اشاره به منبع خبر منتشر شده، آمده است، در این دیدار نوروزی سید محمد خاتمی به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد کاندیداتوری ارایه می‌کند و می‌گوید: «بهتر است شما در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی کاندیدا شوید؛ چراکه از نظر بنده، بسیاری از سیاسیون و مردم، شما بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوید.»

پس از سخنان خاتمی، هاشمی پیشنهاد وی را نمی‌پذیرد و در عین حال پیشنهادی را به رییس‌جمهوری دولت اصلاحات ارایه می‌کند. هاشمی‌رفسنجانی در پیشنهاد انتخاباتی خود خطاب به خاتمی می‌گوید: «بهتر است همچون اصولگرایان که سازوکار ائتلافی را برای معرفی کاندیدای خود در نظر گرفته‌اند، اصلاح‌طلبان نیز به سمت تشکیل یک ائتلاف بروند.»

او در تشریح پیشنهاد انتخاباتی‌اش برای اصلاح‌طلبان به خاتمی، می‌افزاید: «همان‌طور که اصولگرایان ائتلاف سه‌گانه را برای رسیدن به اجماع برگزیده و معرفی کرده‌اند، خوب است که اصلاح‌طلبان هم ائتلاف ۲+۱ را با حضور جنابعالی و آقایان اسحاق جهانگیری و حسن روحانی تشکیل دهند.»

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه پیشنهادش به خاتمی ضمن تاکید «بر فصل‌الخطاب بودن نظر خاتمی در این ائتلاف» اضافه می‌کند: «اگر خروجی این ائتلاف سه‌نفره برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شما باشید که بهترین حالت برای اصلاح‌طلبان به وجود خواهد آمد، در غیر این‌صورت ضمن موافقت با کاندیداتوری یک نفر از بین اسحاق جهانگیری و حسن روحانی از آنها حمایت کنید.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024