جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.03.2013, 8:46


همزمان با آزادی فائزه هاشمی از زندان پس از پایان دوره محکومیت‌ شش ماهه‌اش به خاطر یک مصاحبه، جمعی از زندانیان سیاسی در شبانه روز گذشته به مرخصی آمده‌اند. هم‌زمان دو تن از اعضای نهضت آزادی ایران بازداشت شده‌اند.

روز چهارشنبه ۳۰ اسفند و ساعاتی پیش از نحویل سال نو، پیش نسرین ستوده از بند زنان و عماد بهاور و مهدی خدایی و  نسیم سلطان بیگی از بند ۳۵۰ زندان اوین به مرخصی آمدند.

مهدی خدایی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری است که در دو دادگاه جداگانه در سال های ۸۷ و ۸۹ جمعا به ۷ سال حبس محکوم شده است. این فعال حقوق بشر یک ماه قبل با وجود تایید پزشکی قانونی، توسط دادستان تهران از اعزام پزشکی محروم شده بود.

نسرین ستوده هم فعال حقوق بشر سرشناس و وکیل دادگستری است که از سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ در بازداشت است.

عماد بهاور از اعضای جوان نهضت آزادی ایران است که به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در نهضت آزادی به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر،  نسیم سلطان بیگی، خبرنگار و فعال دانشجویی سابق که با خبرگزاری‌ها و نشریات مختلفی‌ از جمله شرق و آرمان همکاری داشته و همچنین دو مرتبه سابقه بازداشت در ۸ مارس ۱۳۸۵ و متعاقب تجمع فعالین دانشجویی چپ در روز دانشجوی سال ۱۳۸۶ را در پرونده خود دارد، از سوی مسئولین قضایی بصورت موقت به مرخصی نوروزی فرستاده شده است.

این فعال دانشجویی و روزنامه نگار، در نهم آذرماه ۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم شامل ۳ سال حبس تعزیری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و یک سال به علت «تبلیغ علیه نظام» است و دو سال حکم تعلیقی نیز از سال ۸۵ به آن اضافه شده است.

نسیم سلطان‌بیگی از جمله دانشجویان طیف چپ است که در آذرماه ۱۳۸۶ در جریان دستگیری گسترده این دانشجویان بازداشت و مدت ۵۶ روز را در زندان اوین بند ۲۰۹ سپری کرده و با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومان آزاد شده بود. وی همچنین در تجمع فعالین جنبش زنان در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

مهسا‬‬ امرآبادی روزنامه‌نگار نیز که پیش از این از يکم تا ۱۸ بهمن‌ماه به مرخصی آمده بود بار دیگر برای روزهای نوروز به مرخصی آمد. مهسا امرآبادی در خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و بیش از دو ماه را در بند دو-الف زندان اوین به‌سر برد. او برای بار دوم در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران‌شان بازداشت شد که این بار پس از دو هفته آزاد گرديد.

همچنین به گزارش تارنمای دانشجونیوز، احمدرضا احمدپور، یکی دیگر از زندانیان سیاسی به مرخصی نوروزی آمد.

اين روحانی روز عاشورای سال ۸۸ در محل مجمع مدرسین حوزه علمیه قم دستگیر و به یک سال حبس به اتهام “تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق متن مقالات، شعر‌ها و مصاحبه‌ها” محکوم شده بود که از ابتدای سال ۸۹ تا پایان آن سال حبس خود را گذراند.

به گزارش کلمه، حسن زیدآبادی، علی اکبر محمدزاده، محمد رضایی، شهاب الدین مرتضوی، کامیار پارسا، مهرداد آهن‌خواه، سامان حمیدی آزادی، مجید صداقت و مصطفی بادکوبه‌ای، حسن فرجی، بهزاد هوشمند، حسن خداوردی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین بوده‌اند که روز سه شنبه ۲۹ اسفند مرخصی نوروزی آمده‌اند.

نسیم سلطان‌بیگی و عالیه تبرایی نیز از جمله زندانیان زن بوده‌‌اند که با گذاشتن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و ۱۰۰ میلیون تومانی موفق به استفاده از حق مرخصی‌شان شده‌اند.

بازداشت دو عضو نهضت آزادی ایران

همزمان با مرخصی نوروزی شماری از زندانیان سیاسی، دو عضو نهضت آزادی به طور جداگانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بنابر گزارش‌ها این دو روز شنبه (۲۶ اسفند) بازداشت شده‌اند.

به گزارش سایت میزان خبر محمد باقر علوی، از اعضای فعال نهضت آزادی، روز شنبه پس از بازرسی منزلش توسط مأموران اطلاعاتی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. آقای علوی پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست‌جمهوری در تابستان ۱۳۸۸ بازداشت شده و ۴۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده بود.

در روز شنبه همچنین مهدی معتمدی مهر، دیگر عضو نهضت آزادی ایران‌، پس از بازرسی منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده که به گزارش وبسایت جرس تا کنون از علت بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

همسر آقای معتمدی در مورد نحوه بازداشت وی به جرس گفته است: «من در منزل بودم که آقای معتمدی مهر با تعدادی مامور وارد منزل شدند و آقایان شروع به بازرسی وسائل خانه کردند. بعد از مدتی آقای معتمدی مهر را با لپ تاپ و موبایل و یکسری چیزهای دیگر بردند. البته با خود آقای معتمدی مهر داخل منزل شدند و احتمالا آقای معتمدی مهر حکم را دیده‌اند اما می‌دانم که از طرف اجرای احکام نیامده بودند و این یک بازداشت جدید بود. زمانی هم که من از آنها سوال کردم که آیا از اجرای احکام آمده‌اند به من جوابی ندادند.»

مهدی معتمدی مهر، رئيس کميته آموزش و عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، پیش‌تر به اتهام “عضویت در نهضت آزادی، شرکت در تجمع روز عاشورا و نوشتن مقالات انتقادی” به پنج سال حبس محکوم شده بود که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

آقای معتمدی مهر نخستین بار در فروردین ۱۳۸۸ و بار دیگر در دی‌ماه همان سال بازداشت شده بود که نخستین بار پس از گذراندن ۴۵ روز حبس انفرادی و بار دیگر پس از حدود دو ماه از زندان آزاد شد.

مخالفت با مرخصی ژیلا بنی‌یعقوب
وبسایت جرس گزارش داده است که نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات با دادن مرخصی نوروزی به ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار زندانی، مخالفت کرده‌اند.

خانم بنی‌یعقوب شهریور سال ۹۱ برای گذراندن حکم یک سال حبس روانه زندان شد.

مخالفت با مرخصی نوروزی این روزنامه‌نگار دربند در حالی صورت گرفته که بهمن احمدی امویی، همسر وی پس از سه سال حبس متوالی، هم اینک برای نخستین بار مشغول گذراندن دوران مرخصی خود است و در خارج از زندان به سر می‌برد. آقای احمدی امویی به پنج سال و چهار ماه زندان محکوم شده و نوروز دو سال گذشته را در زندان اوین گذراند.

ژیلا بنی‌یعقوب، تجربه فعالیت در روزنامه‌های متعددی از جمله همشهری، نوروز، وقایع‌اتفاقیه، یاس نو، صبح امروز و سرمایه را دارد. بر اساس حکم دادگاه او به یک سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024