جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.01.2013, 6:00


پدر زانیارمرادی، زندانی ۲۱ ساله‌ای که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت بر اساس شنیده‌هایش احتمال اجرای حکم اعدام زانیار ولقمان مرادی در روزهای آینده بسیار زیاد است. اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی با اشاره به خبرهای داخل زندان رجایی شهر کرج به کمپین گفت:« شنیدم نماینده دادستان آنها را به جای دیگری فراخوانده بود. فکر می کنم اجرای احکام بوده است. حدودا دو ساعت و نیم با هم حرف زدند. خودش را به عنوان نماینده دادستان و مامورآمار زندان معرفی کرده است. بعد به زانیار و لقمان می گوید که پس چرا شما تا به حال اعدام نشده اید. آنها هم می گویند ما بی گناه بودیم و چندین بار تقاضای تجدید نظر کردیم. بعد می گوید که معلوم نیست شما را چرا تا به حال اعدام نکرده اند، به حالت پرخاشگرانه می گوید. بعد از آن لقمان و زانیار را به بند بر می گردانند و بعد دیگر هیچ خبری از آنها نداریم. »

اقبال مرادی در خصوص زمان این اتفاق گفت: «این اتفاق روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح افتاده است. نمی دانم دقیقا چه حرف های بین شان رد و بدل شده است. فقط می دانم که زانیار و لقمان به دوستانشان این چیزها را گفته بودند. بعد از آن دیگر ارتباط مان با زانیار و لقمان قطع شده است و نمی دانیم که هنوز زانیار و لقمان در بند امنیتی هستند یا به جای دیگری منتقل شده اند.»

زانیار مرادی و لقمان مرادی، اهل کردستان ایران در روز ۱۴ مرداد ۸۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت شدند. پس از آن در روز چهارشنبه اول دی ماه ۸۸، به حکم قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کردی “کومله” و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان (در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸) به اعدام محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور تایید شد. با این حال این دو زندانی بارها و با انتشار نامه اعلام کردند زیر شکنجه و تهدید به تجاوز جنسی مجبور به پذیرفتن قتل شده اند. آنها همچنین از زمان بازداشت تا کنون ممنوع الملاقات بوده اند و اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برند.

اقبال مرادی همچنین با اظهار اینکه شاکی پرونده نیز به تهران فراخوانده شده، گفت:« می دانیم که شاکی اصلی پرونده به اسم مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان از سوی دادستان تهران به تهران فراخوانده شده است. حدودا چهار، پنج روز پیش به تهران فراخوانده شده است و هیچ دلیل دیگری جز اجرای حکم اعدام نمی تواند داشته باشد.»

کمپین بین المللی حقوق بشردرایران درتلاش است تا از طریق منابع دیگر درخصوص اظهارات پدر زانیارمرادی اطلاعات بیشتری کسب کند. مقامات رسمی قوه قضاییه در خصوص تحولات پرونده این دو زندانی کرد، زانیارولقمان مرادی، و اینکه آیا حکم اعدام آنها به اجرای احکام رفته است یانه تا کنون سخنی نگفته اند.

اقبال مرادی با اشاره به اینکه زانیار و لقمان قاتلان پسر امام جمعه مریوان نیستند، به کمپین گفت:« این پرونده یک پرونده سیاسی است. تمام مردم کردستان می دانند که زانیار و لقمان بی گناه هستند و این سناریو که درست شده از طرف خود امام جمعه، شاکی پرونده و اداره اطلاعات استان کردستان و وزارت اطلاعات جهت انتقام گرفتن از من، زانیار و لقمان صورت گرفته است.حتی تا به حال زانیار چندین بار درخواست کرده که بر اثر شکنجه های که ناشی از ۹ ماه دوران بازجویی بوده است، درمان شود و حتی دکتر زندان و دادستان هم موافقت به خروج او و بستری شدن داده اند. اما آقای مردانی، مسول زندان به هیچ صورتی موافقت نمی کند. پرونده زانیار و لقمان یک پرونده پیچیده است و وزارت اطلاعات مثل شاکی خصوصی با زانیار و لقمان برخورد می کند چون می خواهد کسی را جایگزین قاتلان پسر امام جمعه معرفی کند. همه مردم می دانند که خود کادر برجسته اداره اطلاعات این قتل های زنجیره ای را انجام داده اند. بعد از اینکه این رسوایی را به بار آوردند و دستگیری کارمندان و اعتراف به بعضی از قتل ها انجام شد حالا می خواهند به هر تربیتی که شده قتل پسر امام جمعه را به گردن زانیار و لقمان بیاندازند.»

پدر زانیار مرادی با اظهار نگرانی شدید از اجرای حکم خطاب به مسولان قضایی ایران به کمپین گفت:« من از مسولان قضایی ایران می خواهم که به پسرم و دوستش لقمان فرصت یک محاکمه عادلانه بدهند. اجازه بدهند آنها وکیل داشته باشند. این بچه ها هیچ وکیلی برای پرونده شان نداشته اند. همچنین از تمام فعالان و سازمان های حقوق بشری درخواست کمک دارم.»

اقبال مرادی همچنین گفت که برخلاف گفته برخی از رسانه ها اقبال و لقمان هیچ نسبت فامیلی ندارند بلکه فقط تشابه نام فامیلی است و آنها فقط با هم دوست هستند.

اقبال مرادی در یکی از گفتگوهای قبلیش با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران با کذب خواندن اتهامات زانیار و با اشاره به اینکه او اصلا عضو حزب کومله کردستان نبوده، گفته بود:« او هیچ فعالیت سیاسی نداشت و فقط درس می خواند و کار می کرد. زانیار با ما در کردستان عراق زندگی می کرد تا اینکه به دلیل وضعیت جسمی و تنهایی پدر ومادرم او را به کردستان پیش آنها فرستادم. او را یک ماه پس از ترور پسر امام جمعه مریوان دستگیر کردند، اوایل دستگیری فکر می کردم دلیل دستگیریش فعالیت های سیاسی من است اما چند ماه بعد از طریق تلویزیون شنیدیم که نام او همراه با چند نفر دیگر به عنوان تروریسم خوانده شد.»

زانیار ولقمان مرادی درسومین سالروز زندانی شدن خود در نامه‌ای که نسخه ای از آن در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قرار گرفته بود از سه سال شکنجه و انتظار برای روشن شدن حقایق نوشته و انتظارت خود را مطرح کردند. در بخشی از این نامه آمده است: سه سال گذشت، سه سالی که هر روزش منتظر مرگ بودن در ستیز با امید ما بود. انتظاری که پس از بارها و بارها نامه‌نگاری و درخواست اعاده دادرسی از مقامات قضایی همچنان بی‌پاسخ مانده است. انتظار برای محاکمه و برخورد با آنهایی که شکنجه کرده‌اند و انهمه رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی را داشته‌اند، نداریم. اما هنوز انتظارمان از امام جمعه مریوان است که آنگونه که شایسته جایگاه دینی ایشان بود، صادقانه و شجاعانه به آنچه وعده چندین و چندین باره‌اش بوده عمل نکرده است چراکه آنهایی که همیشه دروغ گفته‌اند و از ما دروغ خواسته‌اند و همیشه دشنام بر لب داشته‌اند انتظاری نیست اما امام جمعه می‌توانست با اذعانش بر بی‌گناهی ما و بی‌ادعایش نسبت به اعدام ما گام بلندی برای آزادی ما بردارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024