جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.12.2012, 21:34


رادیو فردا: میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این کشور گفته است که نیروهای دولتی سوریه، بیش از پیش کنترل خود بر این کشور را از دست می‌دهند و بعید نیست که مخالفان بر نظام بشار اسد پیروز شوند.

به گزارش ایتارتاس،  میخائیل بوگدانوف پنجشنبه ۲۳ آذر گفته است که روسیه، در حال تهیه برنامه‌ای برای خارج کردن شهروندان خود از سوریه در صورت لازم شدن چنین اقدامی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: «باید با حقیقت روبرو شویم... نظام و حکومت سوریه بیش از پیش در حال از دست دادن کنترل خود بر بخش‌های بزرگی از سرزمین سوریه هستند.»

او ادامه داده است: «با کمال تاسف، نمی‌توان پیروزی مخالفان در سوریه را بعید دانست.»

این نخستین بار است که یک مقام روس درباره پیروزی‌های مخالفان در سوریه سخن می‌گوید. روسیه که هم پیمان نظام بشار اسد به شمار می‌آید، تاکنون به همراه چین، سه قطعنامه علیه نظام بشار اسد را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کرده است.

بوگدانوف در عین حال تاکید کرده است که روسیه همچنان خواهان دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است.

مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه، بر سرزمین‌های به هم پیوسته‌ای از شرق تا جنوب دمشق پایتخت این کشور، کنترل دارند. این در حالی است که حملات هوایی و توپخانه‌ای نیروهای دولتی به مناطق تحت کنترل مخالفان متوقف نمی‌شود.

در همین حال، آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو پنجشنبه ابراز عقیده کرد که دولت بشار اسد، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، راسموسن پس از گفت‌و‌گو با مارک روت نخست وزیر هلند در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «معتقدم که نظام در سوریه در آستانه فروپاشی است. به نظرم اکنون تنها مساله زمان است.»

رافع العیساوی وزیر دارایی عراق هم گفته است که به نظر او نظام بشار اسد تا چند هفته دیگر سرنگون خواهد شد.

العیساوی که در حاشیه نشست صندوق بین‌المللی پول با خبرگزاری فرانسه گفت‌و‌گو کرده است، اظهار داشت: «جامعه جهانی به دلیل بیم حقیقی خود از به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه، بیش از پیش روی این کشور تمرکز کرده است.»

او افزود: «به همین دلیل من معتقدم که پرونده سوریه در آینده نزدیک شاهد تغییرات جدی باشد.»

او با اشاره به رسیدن درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به محوطه فرودگاه بین‌المللی دمشق ابراز عقیده کرد که احتمال دارد نظام بشار اسد تا چند هفته آینده سرنگون شود.

در همین حال، معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، به خبرگزاری رویترز گفته است که با توجه به پیشروی‌های مخالفان مسلح و نزدیک شدنشان به مرکز دمشق، دیگر نیازی به دخالت خارجی در این کشور نیست.

گروه دوستان مردم سوریه که در آن بیش ار ۱۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی حضور دارند، چهارشنبه شورای ملی را به عنوان «تنها نماینده مشروع مردم سوریه» به رسمیت شناخت.

از سوی دیگر، دولت سوریه به کار گیری موشک اسکاد در نبرد با مخالفان را تکذیب کرد.

یک مسئول بلند پایه آمریکایی که خواسته هویتش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای حکومت بشار اسد در نبرد با مخالفان، از موشک‌های اسکاد استفاده کرده‌اند.

این مسئول اظهار داشته است: «سیستم‌های اطلاعاتی و جاسوسی ناتو نشان داده‌اند که در یک هفته اخیر موشک‌هایی کوتاه برد کنترل نشده‌ای در سوریه شلیک شده است؛ مسیری که این موشک‌ها طی کرده‌اند و اثر ناشی از انفجار آنها نشان می‌دهد که این موشک‌ها از نوع اسکاد بوده‌اند.»

در همین راستا جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفته است که نمی‌تواند این اطلاعات را تایید کند. او خاطرنشان کرد که این اخبار را شنیده اما نمی‌تواند درباره این مسائل مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی، سخن بگوید.

دبیرکل ناتو هم با محکوم کردن به کار گیری موشک‌های اسکاد توسط نیروهای دولتی سوریه، اظهار داشت: «استفاده از این ‌سلاح‌ها نشان از اهمیت ندادن به جان مردم سوریه است. این دیوانگی است و من آن را به شدت محکوم می‌کنم.»

در مقابل خبرگزاری دولتی سوریه بیانیه وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن تاکید شده است: «از این موشک‌ها علیه گروه‌های تروریستی استفاده نشده است.»

*

گزارش سایت تابناک:
مسکو دیگر از دولت اسد حمایت نمی‌کند

به گزارش «تابناک»، همزمان با موفقیت های نیروهای مسلح مخالف اسد در گرفتن برخی مناطق و ادامه منازعه در سوریه، مسکو به طور رسمی احتمال پیروزی نیروهای مخالف در مقابل اسد را تأیید کرده است.

شبکه خبری «راشا تودی» با انتشار گزارشی در این رابطه، به نقل از «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشته: «ما باید با حقایق روبرو شویم. روند کنونی نشانگر این است که دولت سوریه به طور پیوسته کنترل بخش رو به گسترشی از قلمرو خود را از دست می دهد. پیروزی مخالفان بعید نیست».

با این حال، باگدانف هشدار داده که بر اثر تداوم خشونت ها در سوریه، این کشور متحمل بیشترین آسیب ها خواهد شد.

وی گفته: «مبارزه شدیدتر خواهد شد و سوریه ده ها و شاید صدها هزار نفر از شهروندان غیرنظامی خود را از دست خواهد داد. اگر این بها برای کنار زدن رئیس جمهور از نظر شما پذیرفتنی است، ما چه کار می توانیم بکنیم؟ البته قطعاً این از نظر ما پذیرفتنی نیست».

وی در ادامه به انتقاد از «رفتار برخی شرکای روسیه» پرداخته که به سوریه سلاح ارسال می‌کنند و باعث می‌شوند شورشیان این کشور در استفاده از زور جدیت بیشتری پیدا کنند. به اعتقاد وی، این تحولات تنها به افزایش خشونت منحر می‌شود که در راه دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای بحران سوریه، مانع ایجاد می کند.

راشا تودی می نویسد پی برگزاری کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» در مراکش که طی آن کشورهای شرکت کننده، ائتلاف مخالفین سوری را به عنوان نماینده مردم این کشور به رسمیت شناختند، علاوه بر باگدانف، شماری دیگر از مقامات روس نیز نسبت به بدتر شدن وضعیت در سوریه اظهار نگرانی کرده اند.

«آلکسی پوشکوف»، رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه می گوید: «شناسایی نیروهای مخالف سوریه به عنوان قدرت مشروع در این کشور، هرگونه امید به یافتن راه حل سیاسی را از میان برد. تنها گزینه در حال حاضر، جنگ است».

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز در این رابطه گفته: «اکنون که ائتلاف مخالفین به عنوان تنها نماینده قانونی به رسمیت شناخته شده، به نظر می رسد ایالات متحده تصمیم گرفته تنها بر روی پیروزی مسلحانه این ائتلاف شرط بندی کند».

در همین حال، یک منبع نظامی- دیپلماتیک نیز به خبرگزاری «اینترفاکس» گفته در صورتی که اوضاع در سوریه به مرحله حساسی برسد، دولت روسیه آماده کمک به روس های حاضر در آن کشور است.

وی اظهار داشته: «اگر اوضاع در سوریه وخیم شود، ما برنامه هایی برای خارج کردن روس های ساکن در این کشور داریم. پیش از هر چیز، ما انتقال از طریق دریا را مدنظر داریم که می تواند تحت حفاظت کشتی های نیروی دریایی انجام گیرد. از هواپیماهای وزارت شرایط اضطراری نیز می توان بدین منظور استفاده کرد؛ همان گونه که برای خارج کردن کارشناسان نفتی روسیه از عراق از آن ها استفاده شد».

به این ترتیب، به نظر می رسد روسیه این بار به طور جدی خود را برای سوریه پس از اسد آماده می کند و بر این باور است که روند جاری اوضاع، نخواهد توانست به باقی ماندن اسد در قدرت منتهی شود.

البته نمی توان این تصمیم را اقدامی یک شبه در نظر گرفت، بلکه اظهارنظرها و موضع گیری های مقامات روس از چند هفته پیش به این سو، این گمانه را تقویت کرده بود که روسیه آرام آرام موضع پیشین خود را رها کرده و رویکردی جدید در قبال بحران سوریه اتخاذ می کند. اخباری که از دیدار اخیر رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر ترکیه منتشر شد نیز بیش از پیش بر این مدعا صحه گذاشت.

بر این اساس، روسیه که زمانی با ادبیاتی شدیداللحن و تهاجمی علیه هرگونه مداخله خارجی در سوریه و یا برنامه ای که صرفاً بر کنار گذاشتن اسد متمرکز باشد، موضع می گرفت، اکنون تنها به «انتقاد» از آمریکا و دیگر کشورهای غربی و نیز «برخی شرکای خود» نسبت به رفتارشان در سوریه اکتفا می کند.

این تغییر سیاست آشکار، بار دیگر این مسئله قدیمی را پیش می کشد که «روسیه تا کجا پای دوستان و متحدان خود می ایستد؟»

در شرایطی که برخی در داخل بر این باورند که حمایت های روسیه از ایران بر سر برنامه هسته ای می تواند به عنوان عاملی توازن بخش در مقابل کشورهای غربی عمل کرده و به ایران فضای مانوری در مقابل غرب بدهد، الگوی رفتار روسیه در قبال سوریه می تواند به خوبی نمایانگر عمق رویکرد عملگرایانه این کشور و اولویت دادن صرف به منافع ملی خود – یا حتی اقتضائات سیاسی لحظه‌ای – باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024