جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 31.10.2012, 18:25


شماری از فعالان سیاسی و مدنی که برخی منابع آنها را حدود ۶۰ نفر ذکره کرده اند روز سه شنبه ۹ آبان در سالن جلسه “سرای اهل قلم” دستگیر شدند. قاسم شعله سعدی، وکیل و زندانی سابق که یکی از بازداشت شدگان روز گذشته بود، چند ساعت پس از آزادیش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « جمعیت زیادی در سالن نشسته بودند، حدود ۵۰،۶۰ نفر بودند و من تازه سخنرانی‌ام را در خصوص “مصونیت دیپلماتیک” شروع کرده بودم، یعنی حدود دو، سه دقیقه از آن گذشته بود که ناگهان ماموران وارد شدند و همه را دستگیر کردند. اما جلسه دیروز اصلا سیاسی نبود و سخنرانی من هم کاملا حقوقی بود.»

این وکیل و فعال سیاسی در خصوص اینکه آیا ماموران دلیل حمله و دستگیری را عنوان کرده‌اند، گفت:« اصلا فرصتی برای طرح چنین سوالی از ماموران نبود. یعنی در این شرایط نه آنها توضیح می دهند و نه ما مجالی برای پرسش داریم. فقط دستگیر کردند و بردند و چند ساعتی هم طبق روال همیشگی بازجویی بود اما هیچ از علت دستگیری نگفتند. من نزدیک نیمه شب آزاد شدم و به نظرم اکثر بازداشت شدگان هم آزاد شدند.»

تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی کشور در نشستی برای بررسی تبعات حمله به سفارت ایالات متحده در سال ١٣۵٨ و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی روز سه شنبه ۹ آبان در سرای اهل قلم شرکت کردند. «سرای اهل قلم» که زیرمجموعه خبرگزاری کتاب ایران است،  معمولا هر هفته برنامه هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برگزار می کند. وب سایت کلمه تعداد بازداشتی هایی که در زمان برگزاری جلسه انجام شده را حدود ۶۰ نفر عنوان کرده است. در این نشست قرار بوده ابعاد اشغال سفارت آمریکا از نظر حقوق بین الملل و پیامدهای سیاسی ، نظامی و اقتصادی آن بررسی شود، اما در میان سخنرانی دکتر شعله سعدی با حمله نیروهای امنیتی این جلسه ناتمام ماند.

وب سایت کلمه خبر داده است که پژمان ظفرمند، محمد پارسی، امیر برهانی، مهرداد محمدی، محمدباقر مرادی، محمد صالح خزعلی، زهرا خزعلی، آذر طاهرآبادی، فاطمه محمودی، محمدرضا احدی، احمد فرهادپور و افشین قربان نژاد از جمله بازداشت شدگان هستند.

گفته می شود که بازداشت های روز گذشته به دلیل انتشار فراخوانی برای راه پیمایی صلح آمیز در روز ۱۳ آبان بوده است. مهدی خزعلی،  فعال سیاسی و یکی از بازداشت شدگان دیروز، در تاریخ ۳۰ مهرماه به همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای شهروندان ایرانی را به برگزاری “راهپیمایی صلح” در سالگرد حمله به سفارت آمریکا فراخوانده بود. در این بیانیه از مردم خواسته شده است که از میدان هفت تیر تا محل سابق سفارت آمریکا بدون شعار و با نمادهای سبز حرکت کنند.

قاسم شعله سعدی که نیمه شب گذشته آزاد شده است، در پاسخ به اینکه پس از دستگیری به کجا منتقل شده‌اند به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «مطمئنم اوین نبود اما نمی‌دانم کجا دقیقا ما را بردند. از بقیه هم خبری ندارم چون ما در اتاق‌های جداگانه بودیم اما ظاهرا اکثر بازداشت شدگان را آزاد کردند.»

ظاهرا دستگیری‌های روز گذشته کاملا سازمان یافته و به منظور توقف راهپیمایی صلح آمیز بوده است. مهدی خزعلی، فعال سیاسی و از بازداشت شدگان دیروز که هنوز در بازداشت به سر می برد، در آخرین مطلب در وب سایت شخصیش با عنوان” به سرورم حسین اقتدا” می‌کنم، خبر داده بود که تهدیدهای ماموران علیه او دوباره آغاز شده و اگر این بار او دستگیر شود دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

قاسم شعله سعدی در خصوص رفتار ماموران امنیتی در هنگام دستگیری و خروج افراد نیز گفت:« ضرب و شتمی نشد، فقط همه دستگیر شدند و ما را به جای دیگری منتقل کردند که من نمی دانم کجا بود.»


اعتصاب غذای مهدی خزعلی

مهدی خزعلی که شب گذشته در جلسه سرای اهل قلم به همراه ده ها تن از شرکت کنندگان برای ششمین بار بازداشت شده بود، به بند اطلاعات زندان اوین منتقل شد و اعتصاب غذای خشک خود را آغاز کرد.

به گزارش کلمه، بیشتر بازداشت شدگان جلسه سرای اهل قلم با دادن تعهد آزاد شدند و اینک تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی در بازداشت می باشند.

صبح امروز بعد از آنکه مهدی خزعلی بازداشت شده بود، آخرین نوشته وی در سایت شخصی اش با عنوان به سرورم حسین اقتدا می کنم! منتشر شد.

در این نوشته وی با اشاره به تماس های اخیر ماموران اطلاعات تاکید کرد که باز دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد:

به سرورم حسین اقتدا می‌کنم!
متن این نوشته به این شرح است: چند روزی است که باز هم تهدیدها شروع شده است،باز هم توهم توطئه، اما من این بیدادگاه ها را به رسمیت نشناخته و نخواهم شناخت و در اعتراض به این روند دادرسی، به اعتصاب خشک دست خواهم زد، لب از آب و غذا فرو می بندم، می خواهم که چون سرورم حسین علیه السلام با لب تشنه به دیدار یار روم و از دست ساقی کوثر بنوشم. امید که با اهدای جان خویش یزیدیان را رسواتر از پیش سازم.

من بر این باورم که همه زندانیان سیاسی باید با اعتصاب غذای فراگیر، به این ظلم خاتمه دهند و این بیدادگاهها را از بیخ و بن برکنند.

من اعتصاب غذا را در راستای تلاش و مبارزه مدنی می دانم و اعتصاب غذا و ایثار جان را آخرین سلاح مظلوم در دنیایی می دانم که صدایی به جایی نمی رسد.

البته آزادی من با دستور شخص رهبری بوده است و بازداشت و نقض امان فقط با دستور ایشان میسر است! در اسلام که هیچ در جاهلیت نیز هرگز امان خویش را نمیشکستند!

من از روز نخست اعتصاب غذای خشک خواهم کرد،از همه عزیزان و دوستان صمیمانه حلالیت می طلبم.

گفتنی است، مهدی خزعلی تاکنون شش بار بازداشت شده است. آخرین بار وی پس از ۷۰ روز اعتصاب غذا با قرار کفالت مادرش آزاد شد.

این نویسنده و ناشر متتقد، در این مدت بر اثر اعتصاب غذا بیش از سی کیلو وزن کم کرده و شدت ضعف بدنی او به حدی بود که این اواخر دیگر رمق راه رفتن نداشته و برای راه رفتن به ناچار از عصا استفاده می کرده است.

وی از روز اول بازداشت خود و در اعتراض به خشونت مامورین امنیتی هنگام بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بود.

خشونت مامورین وزارت اطلاعات در هنگام بازداشت به حدی بود که موجب شکستگی دست و آسیب دیدگی دندان و پایش شده بود که پس از بازداشت به مدت سه هفته دست ایشان در گچ بود.

درمدت بازداشت بارها حال جسمی وی وخیم شد تا آنجا که یک بار بر اثر حمله قلبی منجر به بستری شدن در بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی شد و در آنجا نیز نیمه شب توسط مامورین امنیتی به بیمارستان دیگری منتقل شد تا تحت نظر مامورین امنیتی باشد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024