جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.10.2012, 9:55


رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ناگزیریم سوگ‌مندانه و با تلخی تمام اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کنیم.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم به عنوان یکی از طراحان طرح یک فوریتی توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: من به عنوان رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس هشتم تلاش زیادی داشتم تا قانون هدفمندی یارانه‌ها به خوبی تدوین شود و تمام همت ما این بود که این قانون با همه ویژگی‌هایش به اجرا در آید تا آثار و برکات خوبی داشته باشد، اصلاح ساختار تولید، استفاده از فناوری‌های نو در تولید، صرفه‌جویی در انرژی و فراهم شدن قدرت رقابت تولیدات داخل با کالاهای خارجی از جمله آثاری بود که برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها متصور بود.

وی افزود: با اجرای هدفمندی، صرفه‌جویی در مصرف صورت می‌گرفت و همچنین کمکی به خانواده‌های نیازمند جامعه بود که یارانه‌ای در قالب یارانه نقدی و غیرنقدی به آن‌ها داده شود و در عوض آن، مقاوم‌سازی مسکن، تامین هزینه تحصیل و همچنین بیمه بیکاری مورد انتظار بود. در واقع ما آرمان‌هایی را در این قانون مدنظر داشتیم و امید داشتیم که اجرا شود.

وی با اشاره به اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگرچه این قانون در مرحله اول به طور ناقص اجرا شد؛ اما آثار خوبی داشت و مصرف بنزین، گازوئیل، آب و برق کاهش یافت در عین این‌که تولید صدمه اساسی ندید و البته حمایت هم نشد، اما تجربه‌ای پدید آمد که می‌شد از آن استفاده کرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آن‌چه «استقراض ۹ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها» خواند، ابراز عقیده کرد: در واقع بیش از ظرفیت اصلاح قیمت‌ها، توزیع یارانه صورت گرفت و ما اکنون در شرایطی هستیم که سوگ‌مندانه و با تلخی تمام ناگزیریم مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها را متوقف کنیم؛ چراکه سرنوشت آن معلوم نیست و مشخص نیست آثار و برکاتش چگونه قرار است اجرا شود. اگر بنا باشد قانون را کامل و به معنای اصلاح قیمت‌ها در سال ۹۱ اجرا کنیم و یارانه آن را هم تخصیص دهیم در شرایطی که نرخ تورم رو به رشد است، نرخ ارز مردم را نگران کرده و آثارش را روی قیمت‌ها گذاشته و قیمت‌ها به روز تغییر می‌کند وضع خوبی نیست. متاسفانه مدیریت خوبی صورت نگرفته و نقل مجالس مردم، مشکلات اقتصادی، تورم و قیمت‌هاست.

وی تصریح کرد:‌ در شرایط رو به رشد قیمت‌ها نمی‌توان قانون را اجرا کرد، این قانون باید در زمانی اجرا شود که تورم رو به نزول باشد. مردم از مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز نگرانند و این قانون باید در شرایط ثبات اقتصادی اجرا شود، نمی‌توان قانون را در شرایطی اجرا کرد که فقط با پرداخت پول بیشتر بدون داشتن درآمد متناسب به حسب ظاهر لبخندی ایجاد کرد؛ این می‌تواند سم مهلکی باشد که اقتصاد ما را نابود می‌کند.

وی در ادامه تورم اخیر را ناشی از ضعف داخلی و درصد کمی تحریم خارجی عنوان کرد و گفت: معنای تصویب این قانون و توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها این نیست که آن‌چه دولت در مرحله اول به عنوان پرداخت ماهانه تعهد کرده متوقف شود؛ گرچه همان پرداخت هم بیش از دریافت است.

مصباحی مقدم گفت: ‌متاسفانه همچنان تولید مورد حمایت نیست و شرایط رو به سقوطی دارد؛ بنابراین تعطیلی کارخانجات و زیر ظرفیت کار کردن آن‌ها را شاهد هستیم، در حالی که بنا بود در قانون هدفمندی یارانه‌ها از آن حمایت شود.

وی تاکید کرد:‌ ما ناچاریم تصمیمی بگیریم که نمی‌خواهیم، بنا داریم فعلا اجرای قانون چه در پرداخت بیشتر یارانه و چه افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی متوقف شود تا شرایط جدیدی ایجاد شود و در آن شرایط مجلس برای اجرای مجدد این قانون پیشنهاد دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024