جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.06.2012, 6:45


(۱۹ خرداد ۱۳۹۱) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید که مقامات ایرانی باید به کلیسای جماعت ربانی در غرب تهران اجازه بدهد تا بلافاصله مجددا درهای خود را باز وفعالیت خود را از سر بگیرد و همچنین آزار پیروان و عبادت کنندگان در کلیساهای فارسی زبان را متوقف کند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: “توانایی گرویدن به یک کلیسا یا مسجد یا معبد یکی از اساسی ترین آزادی های دینی است و تلاش برای بستن کلیساها حمله به آزادی عمل دینی، برخلاف تعهدات بین المللی ایران، و نشانۀ عدم تحمل روزافزون مذاهب دیگر درون حکومت ایران است.”

تحقیقات کمپین نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا به صورت ناگهانی عهده دار نظارت بر کلیساهای مسیحی در ایران شده است. این کلیساها سابقا توسط ماموران وزارت اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت نظارت قرار می گرفتند.

یک منبع محلی مطلع در خصوص جامعۀ پروتستان ایران به کمپین گفت که در اوایل خرداد سال جاری مامورین اطلاعاتی، کلیسای جماعت ربانی در غرب تهران را وادار کردند تا درهای خود را ببندد و ارائه خدمات خود را متوقف کند.

این منبع محلی در خصوص دلایل تعطیلی کلیسا به کمپین گفت: “به ما گفتند که باید کلیسا را تعطیل کنید. اگر خودتان این کار را انجام ندهید و ما کلیسا را رسما ببندیم، دیگر هیچ امیدی نیست که شما بتوانید حتی ساختمان کلیسا را نگهدارید تا بتوانید آن را بعدا بفروشید.”

پس از ۱۵ سال فعالیت در ساختمان فعلی، کلیسای جنت آباد که ازپنج سال پیش مالک ساختمان نیز شده بود آخرین مراسم نیایش خود را در تاریخ ۸ خرداد برگزار کرد. این کلیسا که برای بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هفته ای دوبار سرویس، جلسات نیایش و مطالعات انجیلی برگزار می کرد، عضو یک شبکۀ پروتستان بشارتی بین المللی به نام جماعت ربانی می باشد. منابع آگاه به کمپین گفتند که کلیسای جنت آباد با اطلاع کامل مقامات ایرانی به عنوان شعبه ای از کلیسای مرکزی جماعت ربانی در تهران، اما با تشکیلات مستقل مشغول به کار بود.

در شش ماه گذشته، مقامات ایرانی چندین کلیسای فارسی زبان دیگر را در ایران تعطیل و بسیاری از اعضای آن را دستگیر کردند. یک کلیسای جماعت ربانی در در شهر جنوبی اهواز در تاریخ ۲ دیماه ۱۳۹۰، درست قبل از کریسمس تعطیل شد. ادعا شده است که مقامات کشیش این کلیسا به نام فرهاد سبک روح را همراه با همسرش و دو عضو دیگر کلیسا دستگیر و نهایتا آنها را با قید وثیقه آزاد کردند. طبق گزارش خبرگزاریهای مسیحی ایران، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۹۰، مقامات حداقل ده عضو کلیسای انگلیکن سنت پترز در اصفهان، شامل کشیش آن به نام حکمت سلیمی را دستگیر کردند. یکی از بازداشت شدگان، یک زن ۷۸ ساله، سریعا آزاد شد، اما بقیۀ بازداشت شدگان نزدیک به دوماه در بازداشت ماندند تا با قید وثیقه آزاد شدند.

این منبع افزود: “خدمات این کلیسا صد در صد روحانی بود. آنها هیچ وابستگی به هیچ سازمانی، ارگانی، یا گروه سیاسی نداشتند و کلیۀ فعالیت ها و بودجۀ آنان از طریق هدایای ایمانداران اداره می‌شد.”

در حالیکه برخی کلیساهای موجود با تعطیلی روبرو شده اند، از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا کنون هیچ کلیسای جدیدی نتوانسته است از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت اخذ کند. مراسم کلیسای جماعت ربانی جنت آباد به زبان فارسی برگزار می شده است.

تحقیقاتی که برای یک گزارش در خصوص آزار و اذیت مسیحیان پروتستان در ایران توسط کمپین در حال انجام است نشان میدهد که حکومت ایران کلیساهایی که فعالیت و مراسم خود را به زبان فارسی برگزار می کنند مورد هدف قرار می دهد تا از اینکه مسلمانان در خصوص مسیحیت آموزش بگیرند و یا به مسیحیت تغییر دین بدهند جلوگیری کند. چندین رهبر کلیساهای ایرانی به کمپین گفتند که در حدود سال ۱۳۸۴، حول و حوش زمانی که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری انتخاب شد، دولت سرکوب گروههای پروتستان را افزایش داد و از سال ۱۳۸۸، بازداشت اعضاء و ایجاد محدودیت برای کلیساها نیز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

فعالان حقوق مسیحیان در ایران به کمپین گفتند نگرانند که تعطیلی کلیسای جنت آباد سرآغاز یک تهدید برای کلیۀ کلیساهای فارسی زبان در کشور باشد.

منبع محلی خاطرنشان کرد که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تعطیل کردن کلیسای جنت آباد نقش کلیدی ایفا کرده است. رییس خبرگزاری مسیحی ایران (اف سی ان ان) به کمپین گفت چندین شاهد عینی گزارش داده اند که ظرف ماه گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت کنترل بر فعالیتهای کلیسا در تهران را به عهده گرفته است.

رییس خبرگزاری مسیحی ایران گفت: “ظرف ماه گذشته، ناگهان نیروهای دولتی که مسئول تماس با رهبران کلیسا و ابلاغ دستورات در تهران بوده اند تغییر کرده اند.” وی افزود: “پیش از این، کسانی که مسئول این کار بودند کارشناسان امور اقلیتها در وزارت ارشاد اسلامی و وزارت اطلاعات بودند. این اشخاص که تازه آمده اند (تا بر کلیسا نظارت کنند) خود را ماموران سازمان اطلاعات سپاه معرفی می کنند.”

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان موازی نظامی و اطلاعاتی است که تحت نظارت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران و خارج از نظارت قوۀ مجریۀ ایران فعالیت می کند.

هادی قائمی گفت: “نقش جدید سپاه پاسداران نمایانگر این است که حکومت ایران احتمالا مشغول تقویت تلاشهای خود برای کنترل بیشتر کلیساهای فارسی زبان است.” وی افزود: “ما نگران هستیم که اگر جامعۀ بین المللی در این مورد سخن نگوید، ممکن است در آینده شاهد تعطیلی کلیساهای بیشتر و ایجاد محدودیت های بیشتر برای اقلیت های مذهبی باشیم.”

هادی قائمی اضافه کرد: “متاسفانه این حرکت علیه پروتستانها مشابه اقدامات دولت ایران برای سرکوب بسیاری گروههای مذهبی و رهبران مذهبی دیگر مانند بهائیان، مسلمانان صوفی و سنی، و حتی روحانیون مسلمان شیعه ای که دارای دیدگاههایی متفاوت از دیدگاههای حکومت هستند، می باشد.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024