جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.04.2012, 8:54


بی بی سی: هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در مصاحبه مطبوعاتی در برزيل گفت در حالی که ايران برای دور دوم مذاکرات در بغداد آماده می‌شود، آمريکا به تحريم‌های خود علیه ايران ادامه می‌دهد.

خانم کلينتون گفت که "مسئوليت اصلی" بر عهده ايران است که نشان دهد درباره مذاکرات و برنامه اتمی خود جدی است.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: "ما هم طبق عملکرد آنها واکنش نشان می دهيم."

سخنان خانم کلينتون پاسخی است به علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران که روز دوشنبه گفته بود اگر غرب گام مثبتی بردارد ايران هم کمک خواهد کرد تا مسئله اتمی سريع‌تر حل شود.

خانم کلينتون گفت آمريکا "آماده همکاری متقابل است اما نه در حال حاضر." وی افزود: "من به عمل در برابر عمل معتقدم."

اما خانم کلينتون گفت که ايران بايد نگرانی‌های جامعه بين المللی را نسبت به برنامه اتمی خود از بين برد. "ما بايد شاهد باشيم که ايران به طور جدی تمام ابهام های هسته ای موجود را از بين خواهد برد."

کشورهای غربی می گويند که ايران قصد دارد سلاح اتمی بسازد. اما ايران می گويد که برنامه هسته‌ای صلح آميزی دارد.


رئیس اتحادیه اروپا: تحریم هاعلیه ایران کاهش نمی‌یابد

ویلی سوندال وزیر خارجه دانمارک، که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفته است که هیچ برنامه ای برای کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران وجود ندارد.

وی افزوده تا زمانی که ایران گام هایی را درمتقاعد کردن جامعه بین المللی نسبت به برنامه های اتمی اش برندارد، تغییری در تحریم ها علیه این کشور صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه دانمارک، روزدوشنبه ( ۱۶ آوریل)، در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال کاهش تحریم ها علیه ایران در زمانی که مذاکره با این کشور در جریان است، گفت: "فکر می‌کنم وضعیت خطرناکی ایجاد خواهد شد، اگر ما به ایران بگوییم که احتمالا بخشی از تحریم ها را لغو خواهیم کرد."

آقای سوندال گفت:" ایران قهرمان جهان در انجام مذاکرات طولانی است که البته در نهایت به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود."
وزیر خارجه دانمارک این سخنان را درحالی بیان کرد که اولین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز شنبه ۱۴ آوریل در استانبول ترکیه برگزار شد.

در پایان این دور از مذاکرات سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرد و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرد.

خانم اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم در پایان دور اول مذاکرات با تاکید بر این نکته که گفتگوهایش با آقای جلیلی بسیار صریح بود، گفت که آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و افزود که موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.

قرار است دور بعدی مذاکرت در ۲۳ ماه مه (سوم خرداد) برگزار شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024