جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.10.2011, 20:56


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، گفت: کشته شدن معمر قذافی دیکتاتور لیبی نشان داد که حکمرانی با سیاست مشت آهنین محتوم به پایان است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مقابل خبرنگاران در کاخ سفید، گفت: برای چهار دهه رژیم قذافی با مشت آهنین بر مردم لیبی حکومت کرد. در لیبی حقوق بشر رعایت نشد، شهروندان عادی بی‌گناه بازداشت شدند، مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و کشته شدند، ثروت لیبی به هدر رفت و بسیاری از مردم لیبی به عقب رانده شدند و از ترور به عنوان ابزاری سیاسی استفاده شد.

وی افزود: امروز ما می‌توانیم بگوییم که رژیم قذافی به پایان رسیده است. آخرین دژ محکم هواداران رژیم سقوط کرد، دولت جدید این کشور کنترل کامل کشور را در دست گرفته است و به یکی از طولانی مدت‌ترین دیکتاتوری‌های جهان پایان داده شد و دیگر وجود ندارد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: یک سال پیش دیدگاه لیبی آزاد غیر قابل‌باور و امکان‌ناپذیر بود. سپس مردم لیبی به پا خاستند و حقوق خود را خواستار شدند و زمانی که قذافی و رژیم‌اش شروع کردند که شهر به شهر و منطقه به منطقه، ظالمانه مرد و زن و کودکان لیبی را سرکوب کنند، جهان نپذیرفت که توجهی نداشته باشد.

اوباما گفت: جهان با یک آتش افروزی جمعی و گسترده و خصمانه مواجه شد؛ قذافی در مقابل جامعه جهانی از مردم لیبی کمک خواست، آمریکا با کمک دوستان و همپیمانانش مانع از تداوم اقدامات رژیم قذافی شد. ائتلافی متشکل از آمریکا، ناتو و کشورهای عربی عملیاتی را در تابستان برای حمایت از مردم لیبی انجام دادند. در این هنگام مردم شجاع لیبی برای آینده‌ای بهتر برای خود، استخوان‌های رژیم را شکستند. بنابر این امروز روزی به یاد ماندنی در تاریخ لیبی است. سایه‌های سیاه دیکتاتوری از بین رفت و با این وعده بزرگ، امروز مردم لیبی مسئولیت‌های بزرگی دارند تا لیبی‌ای برای همه، لیبی‌ای بردبار و دموکراتیک بسازند تا جایگزینی نهایی و خوب برای دوران دیکتاوری قذافی باشد.



رئیس جمهور امریکا گفت: ما چشم انتظار اعلام آزاد سازی کشور لیبی، تشکیل سریع دولت موقت و انتقال پایدار قدرت از طریق اولین انتخابات آزاد و عادلانه لیبی هستیم.

اوباما گفت: ما از دوستان لیبی می‌خواهیم که به همکاری خود با جامعه جهانی برای امنیت بخشیدن به مواد خطرناک جنگی در لیبی و احترام به حقوق بشر همه لیبیایی‌ها ادامه دهند، از جمله آنهایی که بازداشت شده‌اند.

وی افزود: هیچ شکی نیست که لیبی راهی دور و دراز به سوی دموکراسی کامل دارد، آنها روزهای سختی پیش رو دارند اما آمریکا همراه با جامعه جهانی به مردم لیبی متعهد است. شما انقلاب خود را داشتید و اکنون ما همپیمانی برای شما برای رسیدن به شان، آزادی و فرصت هستم.

اوباما گفت: برای منطقه، حادثه امروز بار دیگر ثابت کرد که سیاست مشت آهنین به صورت غیر قابل اجتنابی چاره‌ای جز پایان نخواهد داشت. در تمام کشورهای جهان عرب مردم برای رسیدن به حقوق خود به پا خاسته‌اند.
جوانان با قدرت، دیکتاتورها را سرزنش می‌کنند و رهبرانی که تلاش می‌کنند تا شان انسان ها را رد کنند، جایگزین خواهند شد و موفق نمی شوند. ما امروز در امریکا همه آمریکایی‌هایی را که به دلیل اقدامات تروریستی قذافی از دست دادیم به یاد می آوریم، خانواده و دوستانشان آنها را در فکر و دعاهایشان به یاد می آورند. ما لبخندهای روشن، زندگی فوق‌العاده و مرگ مصیبت بارشان را به یاد می‌آوریم، ما می‌دانیم که هیچ چیز زخم فقدان آنها را التیام نخواهد بخشید، اما ما به عنوان یک ملت همچنان ایستاده‌ایم.

اوباما گفت: در حدود هشت ماه بسیاری از آمریکایی‌ها خدمات فوق‌العاده‌ای برای کمک و حمایت از مردم لیبی در چارچوب تلاش‌های آمریکا صرف کرده‌اند و به آنها کمک کردند فرصتی داشته باشند تا آینده خود را رقم بزنند. دیپلمات‌های ماهر ما کمک کردند تا جامعه جهانی پاسخی غیرقابل انتظار به دیکتاتور لیبی بدهد، خلبانان شجاع ما بر فراز آسمان لیبی پرواز کردند، ملوانان ما در سواحل لیبی به مردم این کشور کمک کردند و رهبری ما در ناتو کمک کرد تا ائتلاف ناتو را هدایت کند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: هر نظامی که ما به این منظور به کار گرفتیم به هدف خود رسید و ماموریت ما در چهارچوب ناتو در لیبی به زودی به پایان می‌رسد.

وی افزود : کشته شدن قذافی در زمانی رخ داده است که ما می‌بینیم رهبری آمریکا در تمام جهان قدرت یافته است. ما رهبران القاعده را یافتیم و آنها را شکست دادیم، در جنگ عراق به پیروزی رسیدیم و انتقال مسئولیت‌های امنیتی در افغانستان را آغاز کرده‌ایم. در لیبی هم با کمک دوستان و همپیمانان نشان دادیم که اقدامات هماهنگ جهانی می‌تواند در قرن بیست و یکم به پیروزی برسد.

وی افزود: البته امروز به مردم لیبی متعلق است و این لحظه‌ای برای آنها است تا همه آنهایی که در دوران قذافی رنج بردند و جان خود را از دست دادند به یاد آورند و منتظر روز جدیدی باشند. من می‌دانم که مردم آمریکا برای مردم لیبی بهترین‌ها را آرزو می‌کنند، آینده‌ای چالش برانگیز، اما امیدوارانه.

منبع: واحد مرکزی خبر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024