جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.08.2011, 7:37


شرق: سهم حوزه‌های علمیه كشور در مدیریت سیستم آموزشی كشور افزایش پیدا می‌كند. مساله‌ای كه با امضای تفاهم‌نامه جدید میان حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و آیت‌الله مقتدایی رییس حوزه علمیه مقدمات آن در حال اجراست. بر اساس تفاهم‌نامه جدید میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش حضور روحانیان در مدارس افزایش خواهد یافت، ساختار قانونی همكاری‌های دو طرفه تثبیت می‌شود، تمامی كتب درسی با همكاری حوزویان اسلامی می‌شود، رشته آموزش و پرورش اسلامی در حوزه‌های علمیه ایجاد می‌شود، برنامه‌های درسی محتوایی با آموزه‌های دینی هم‌سو‌سازی می‌شود و در ابتدا چهار درس ادبیات فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و تاریخ با رویكرد اسلامی با حضور حوزویان در مدارس تدریس خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیر ستاد همكاری‌های حوزه و آموزش و پرورش كه سه سالی است حكم دبیری ستاد همكاری حوزه و آموزش و پرورش را از آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه كشور گرفته است، برنامه‌ای را دنبال می‌كند كه یكی از مهم‌ترین تغییرات در ساختار آموزش و پرورش ایران در سال‌های اخیر است.

او در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «شرق» ضمن اعلام خبر امضای این تفاهم‌نامه جدید معتقد است این تفاهم‌نامه كه میان حوزه علمیه و آموزش و پرورش به امضا رسیده در ۲۲ بند است كه بسیار قوی‌تر، اجرایی‌تر از تفاهم‌نامه سابق بوده و همكاری‌ها در تفاهم‌نامه جدید بسیار افزایش داشته است.

او با اشاره به نگاه ویژه این تفاهم‌نامه نسبت به محتویات كتاب‌های درسی می‌گوید: یكی از بند‌های این تفاهم‌نامه بحث اسلامی شدن كتاب‌های درسی مدارس است كه این طرح با دربرگیری چهار درس ادبیات فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و تاریخ اجرا خواهد شد و بیش از ۷۰ درصد مدارس راهنمایی كشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او می‌افزاید: در اجرای طرح آموزش مبتنی بر رویكرد اسلامی و تربیتی كه از سال تحصیلی آینده در مدارس راهنمایی كشور انجام می‌شود، معلمان پس از شركت در دوره‌های آموزشی مربوطه و یادگیری نحوه آموزش دروس مورد نظر با رویكرد اسلامی و تربیتی تلاش می‌كنند تا در اجرای این طرح فرآیند یاددهی، یادگیری، تعمیق تربیت عاطفی و اخلاقی و آموزش مهارت‌های زندگی را دنبال كنند. البته دوره‌های آموزشی و توجیهی طرح آموزش مبتنی بر رویكرد اسلامی و تربیتی برای بیش از سه‌هزار و ۷۷۰ نفر از معلمان و مدیران مجری طرح برگزار شده است تا معلمان و مدیران مقطع راهنمایی آمادگی كامل برای اجرای این طرح را داشته باشند.

سهم حوزه‌های علمیه علاوه بر مدیریت در مدارس، اعمال نظر بر كتاب‌های درسی و نقش عمده در تدوین اسناد بالادستی همچون سند ملی آموزش و پرورش این بار به تربیت و آموزش برای معلمان نیز افزایش یافته است، به طوری‌كه ذوعلم در رابطه با دیگر طرح مطرح شده در این تفاهم‌نامه می‌گوید: یكی دیگر از بند‌های این تفاهم‌نامه طرح بصیرت و دانش‌افزایی دینی فرهنگیان است كه یكی از طرح‌های نو و ابتكاری ستاد همكاری‌ها است كه به منظور دانش‌افزایی استادان و معلمان مدارس آموزش و پرورش از سال دیگر به صورت منظم اجرا می‌شود در این طرح علاوه بر دانش‌افزایی، ارتقای سطح بینش معرفتی و اعتقادی معلمان با توجه به آموزه‌های دینی و كتاب‌های جدید معارف اسلامی در مدارس نیز در نظر گرفته شده تا خدمت ارزشمندی به فرهنگیان سراسر كشور عرضه شود.

دبیر ستاد همكاری‌های حوزه و آموزش و پرورش به همكاری بسیاری از نهاد‌های حوزوی در راستای برگزاری بهتر این طرح اشاره می‌كند و می‌افزاید: دفتر تبلیغات اسلامی با بیش از ۲۵۰ استاد، حوزه علمیه خواهران بیش از ۲۰۰ استاد، سازمان تبلیغات اسلامی ۵۰ استاد، تیپ مستقل امام صادق علیه‌السلام ۳۶ استاد و معاونت تبلیغ و آموزش‌های كاربردی حوزه‌های علمیه، ۳۵ استاد در راستای برگزاری این دوره‌ها در سراسر كشور با این ستاد همكاری كردند و البته موسسه امام خمینی نیز كمك‌های شایانی در اجرای این طرح در استان قم داشت و اعزام اساتید به تفكیك استان‌ها و اولویت‌ها صورت می‌گیرد.

او در ادامه به سیاست‌های مطرح شده در رابطه با تعلیم و تربیت اسلامی و چشم‌انداز مشخص شده در تفاهم‌نامه می‌گوید: اصلاح كتاب‌هاى درسى، تجدیدنظر در انتخاب معلمان دینى، گذاردن كلاس‌هاى كارآموزى و بازآموزى براى آنان و مبلغ در سطح مدرسه اصلی‌ترین سیاست ما در این تفاهم‌نامه است.

او می‌افزاید: تشكیل كارگروه‌های دینی برای مشاوران تحصیلی، برگزاری كلاس‌های مهدویت و انتظار، تهیه كارت همیاران نماز برای دانش‌آموزان به منظور جذب آنها به نماز جماعت، طرح اعتكاف دانش‌آموزی، استفاده از پتانسیل دبیران ریاضی و دروس تجربی به منظور مطرح كردن مباحث دینی آن مساله درس و... از دیگر برنامه‌های مطرح‌شده در این سند بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024