جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.08.2011, 15:51


با انتشار بیانیه‌ای:
گزارشگر ویژۀ جدید ایران خواستار همکاری کامل دولت ایران در اجرای مسئولیت های خود شد


۱۲ مرداد ۱۳۹۰، ژنو - روز چهارشنبه احمد شهید، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران از دولت ایران خواست با اجرای حکم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با دستور کاری که برای وی مشخص شده است کاملا همکاری کند.

آقای شهید در اولین روز کار خود در راستای اجرای حکم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای که کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل آن را منتشر کرده است نسبت به حضور خود در ایران ابراز امیدواری کرده است: “امید من این است که مقامات ایرانی حکم مرا در فضایی امن و مشروع بپذیرند تا بشود گامهایی را در راستای رعایت تعهدات جهانی حقوق بشری برداشت و همچنین از آن به عنوان فرصتی برای بررسی زمینه های نگرانی که قبلا در تماسهای ایران با جامعۀ بین المللی در خصوص مسایل حقوق بشر به اطلاع ایران رسیده استفاده کنند.”

‎احمدشهید در حالی خواستار اجرای حکم شورای حقوق بشر شده است که پیش از این مقامات قوه قضاییه و مجلس ایران حضور وی را در کشور غیرقابل قبول خواندند. با این وجود با آغاز رسمی فعالیت احمدشهید و نامه وی مقامات قضایی ایران باید به صورت رسمی به حضور وی در ایران پاسخ دهند. در تاریخ ۲۷ خرداد، شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو آقای شهید را به عنوان گزارشگر ویژه در خصوص حقوق بشر در ایران منصوب کرد. وی نیز وظایف خود را به صورت رسمی در تاریخ ۱۰ مرداد آغاز کرد.

‎وزیر امور خارجۀ سابق کشور مالدیو در بیانیه یاد شده تاکید کرده است که که اعتقاد راسخ دارد صدور این حکم “فرصت هایی برای ایران ایجاد خواهد کرد تا بتواند در خصوص مباحث حقوق بشری مختلفی که توسط جامعۀ بین المللی مطرح شده اند شرکت کند.”

‎تنها چند هفته پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل احمدشهید مالدیوی را به سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برگزید صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه ایران گفت که سیاست این قوه آن نیست که گزارشگر ویژه بپذیرد. رئیس قوه قضاییه گفت: «ما سیاست‌مان پذیرش گزارشگر نیست و معتقدیم خودمان جزو اولین کشورهایی هستیم که ادعای رعایت حقوق بشر را داریم.» (لینک)

‎آقای شهید همچنین در بیانیه آورده است: “من طی نامه ای به مقامات ایرانی، خود را معرفی کردم و علاقۀ خویش را نسبت به دیدار از کشور ایران اعلام کردم.” وی افزود: “اولین گزارش من به شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی تقدیم خواهد شد و من قبل از تاریخ آن جلسه، به دنبال دیدارهایی با سفیر ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو بوده ام تا بتوانیم در خصوص زمینۀ همکاری در ماههای آینده را مورد بحث قرار دهیم.” شصت وششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سیزدهم سپتامبر سال جاری در شهر نیویورک آغاز به کار خواهد کرد و چه گزارشگر ویژه موفق به دیدار از ایران شود و چه این اجازه را نیابد باید گزارش اولیه خود را در این اجلاس ارائه کند.

‎گزارشگر ویژه علاوه بر این خواهان همکاری مقامات ایرانی در مسیر گزارشگری منصفانه و دقیق در خصوص وضعیت حقوق بشر درکشور و ایجاد همکاریهای سازنده بین ایران و دستگاه حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است. آقای شهید مطابق ضوابط کاری گزارشگران که موظف به اجرای احکام سازمان ملل متحد شده اند، از نزدیک با جامعۀ مدنی ایران و مدافعان حقوق بشر کار خواهد کرد.

‎آقای شهید تاکید کرده است: “ما نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که هم نشان بدهیم مقامات ایرانی چه گامهایی را میتوانند بردارند تا تعهدات بین المللی ایران را رعایت کنند و هم نسبت به شکایات کسانی که احساس می کنند قربانی موارد ادعا شدۀ نقض حقوق بشر قرار گرفته اند توجه نشان بدهیم.”

‎احمد شهید در حال حاضر مدرس میهمان در دانشگاه ملی مالدیو است. وی همچنین عضو” کمیسیون ریاست جمهوری برای تحقیق در مورد فساد” و مشاور سیاسی سابق ریس جمهور مالدیو بوده است. آقای شهید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ و از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ وزیر امور خارجۀ کشور مالدیو بود. وی تلاشهای کشورش در راستای امضاء و تصویب هر ۹ کنوانسیون حقوق بشر و به اجرا گذاشتن آنها در قوانین و اعمال کشور مالدیو را راهبری کرد. وی تلاش کرده تا مراتب رعایت کنوانسیون های اصلی حقوق بشر و تعهدات گزارش دهی کشورش را بهبودی بخشد. آقای شهید دفتر نمایندگی دایمی کشور مالدیو در ژنو را در سال ۱۳۸۵ افتتاح کرد تا بتواند با شورای حقوق بشر همکاری کند. وی همچنین یک سازمان غیر دولتی در زمینۀ حقوق بشر در مالدیو تاسیس کرد.


http://persian.iranhumanrights.org/1390/05/shaheed_ahmed/



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024