جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.03.2011, 7:09


سایت «رای ما کجاست»:
تهران در روز جهانی زن چگونه بود

هفدهم اسفند، روز جهانی زن میدان محسنی و خیابان میرداماد تهران مملو از نیروهای امنیتی و لباس شخصی بود تا جایی که خیلی از رهگذران با اظهار تعجب از حضور این نیروها می گفتند که به عمرشان این همه نیرو را یک جا ندیده اند.

معترضان به دولت در روز جهانی زن، یکی از محل های تجمع اعتراضی شان را هم زمان با حصر زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، میدان مادرتهران انتخاب کرده بودند، یعنی جایی که مجسمه نرگس عاشقان، ساخته زهرا رهنورد در آنجا نصب شده است.

به گزارش خبرنگار رای ما کجاست حضور موتورسوارها ، نیروی انتظامی ، گارد ضدشورش و بسیج و…در این روز هم مثل سه شنبه ی، بسیار گسترده بود.

چند صد نفر از معترضان در این روز در این میدان و خیابانهای منتهی به خیابان شریعتی حضور یافتند . اما سیستم امنیتی به حضور نیروهای انتظامی و نظامی در خیابان هم اکتفا نکرد و زنان و مردانی را به صورت ناشناس بین مردم می فرستاد تا معترضان یا کسانی را که قصد شروع تجمع و اعتراض دارند را شناسایی کنند . معترضانی که با یکدیگر درباره این روز یا برنامه هایشان صحبت می کردند، ناگهان با حمله ناگهانی این افراد که خود را در میان مردم جای داده بودند روبرو می شدند. حتی عده ای از این افراد زنانی بودند که بین جمعیت نفوذ کرده و با دادن شعارهای تند قصد داشتند معترضان را تحریک و در نهایت بازداشت کنند . اما معترضان اغلب با این افراد برخورد می کردند و می فهمیدند که آنها نفوذی هستند، البته در مواردی هم همین افراد چند جوان را درمیان جمعیت معترض شناسایی و دستگیر کردند .

دور تا دور میدان مادر پر از خودروهای یگان ویژه و ونهای نیروی انتظامی بود، در این روز در میدان محسنی تهران خودروهایی با سیم های بلند در اطراف آن هم ایستاده بودند، نوع چینش خودروهای نیروهای انتظامی و ماموران در این روز به گونه ای بود که در معترضان ایجاد رعب و وحشت کند .بسیاری از کسانی که در این روز در میدان محسنی تهران حضور یافته بودند نیز به این موضوع اشاره می کردند .در تمام این مدت که معترضان در این میدان و خیابانهای اطراف آن در سکوت راهپیمایی می کردند، معترضانی که سوار بر خودروهایشان بودند با بوق های ممتد آها را همراهی می کردند .حضور پلیس زن نیز در این روز دیده می شد، زنانی که در خودروهایی با نام گشت اخلاقی در کمین معترضان به ویژه زنان و دختران بودند.

میدان ونک نیز روز گذشته چنین وضعیتی داشت و پر از حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی و نیروهای گارد ضد شورش بود. زمانی که تعدادی از معترضان گردهم آمدند و فریاد الله اکبر سر دادند شلیک گاز اشک آور موجب پراکنده شدن معترضان و سرفه شدید تعداد ی از افراد و به خصوص سالمندان شد .در این میدان امروز بسیاری از فروشگاه های معروف بسته بود . فروشگاه چرم مشهد در ابتدای خیابان برزیل امروز تعطیل بود و کرکره هایش پایین بود .مرم می گفتند عجب ما خرید هم که می آییم مغازه ها را می بندند .

حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در دیگر خیابانها و میادین اصلی شهر تهران هم به ویژه میدان فاطمی، ، ولی عصر، انقلاب، صادقیه و پونک گسترده بود . اما حضور این نیروها همچنان در میدان مادر(محسنی) و میدان انقلاب بیش از هرجای دیگری گزارش شده است. تا آنجا که در خیابان کارگر، تهران انبوه نیروهای امنیتی راه های ورود مردم به میدان انقلاب را مسدود کرده و چندین بار نیز اقدام به پرتاب گازاشک آور به سمت مردم کردند در این میدان همچنین تجمع های کوچکی شکل گرفت که با شعارهای ” مرگ بر دیکتاتور” همراه و خیلی زود با شلیک گاز اشک آور وحمله نیروهای لباس شخصی و بسیج به مردم متفرق شد .

شورای هماهنگی راه سبز امید طی بیانیه شماره پنج خود، با بیان اینکه “روز سه شنبه ۱٧ اسفند(هشتم مارس) فرصت دیگری برای پیوند «روزجهانی زن » با جنبش سبز مردم ایران در پیگیری مطالبات جامعه زنان ماست”، همراهی و همگامی خود را با برنامه های فعالان و نهادهای حوزه زنان برای پاسداشت این روز اعلام و از تبدیل آن به تجمع های اعتراضی نسبت به زندانی بودن دو بانوی سبز و رهبران جنبش حمایت کرده و همزمان از همراهان سبز خواسته بود که فعالانه در برنامه های این روز شرکت کنند.

ناآرامی در تهران در روز سه شنبه ۱۷ اسفند

در پی فراخوان مخالفان حکومت ایران برای حضور در خیابان ها، دیروز سه شنبه ۱۷ اسفند بیشتر خیابان های اصلی تهران مملو از نیروهای امنیتی و بسیج و سپاه بوده، به گونه ای که حضور این نیروها به مراتب بیشتر از نیروی انتظامی و یگان ویژه گزارش شده است. در همین حال گزارش های رسیده از تهران از شکل گیری تجمعات و درگیری های پرکنده ای نیز حکایت می کند.

به گزارش دانشجونیوز، عصر روز گذشته حوالی ساعت 18:30 که هوا رو به تاریکی رفته بود و مردم در پیاده روها حضور گسترده داشتند با این حال حضور سنگین نیروهای امنیتی مانع از شعار دادن مردم شده بود.

بر اساس گزارش های رسیده به دانشجونیوز، از بعد از ظهر روز گذشته ترافیک سنگینی در خیابان حاکم بود و خودروها از بوق زدن برای نشان دادن اعتراض و همبستگی خود با فراخوان مخالفان دولت استفاده میکردند.

این گزارش ها می افزاید، نیروهای انتظامی خیابان را بسته و مردم را به سمت خیابان های فرعی شمالی هدایت می کردند.

این نیروها با مشاهده ی تردد و پیاده روی شهروندانی را که قصد عبور از یک سمت خیابان کارگر به سمت دیگرش را داشتند، به آنها حمله ور شده و با باتوم تعدادی را مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت کردند.

بنابر این گزارش ها، نیروهای امنیتی بازداشت شده ها را سریعا به گوشه ای از اطراف میدان برده و آن ها را روی زمین خوباندند و روی کسانی را که به دلیل ضرب و شتم خون از آن ها جاری بود را پوشاندند تا مردم این صحنه ها را مشاهده نکنند.

سایت کلمه همچنین از پرتاب گاز اشک‌آور به سوی تجمعات شکل گرفته در حوالی میدان انقلاب خبر داده است.

این سایت بعد از ظهر سه‌شنبه از حضور چند صد نفری معترضان در میدان مادر واقع در خیابان میرداماد خبر داده بود؛ بر پایه این گزارش، در این منطقه نیز نیروهای امنیتی پرشمار ظاهر شده‌اند

به گفته شاهدان عینی حداقل 10 نفر در حدود ساعت 18:30 تا 19 دیروز درمیدان انقلاب دستگیر شدند.

این گزارشات می افزاید، نکته جالب حوادث روز گذشته استفاده نیروهای امنیتی از نوجوانان کم سن و سال (ازحدود 12 تا 18) ساله بود که با اتوبوس و مینی بوس به محل های تظاهرات آورده شده بودند و به آن ها یونیفرم سپاه و باتوم و سپر و کلاه داده می شد.

بازداشت تعداد زیادی از دختران و زنان

سایت حقوق بشری «رهانا» رهانا، غروب سه شنبه تعداد زیادی از دختران و زنان در حد فاصل خیابان اسکندری و خیابان نواب تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند و این بازداشت‌ها نیز همراه با توهین و خشونت به زنان و دختران بوده و بازداشت شدگان به مینی‌بوس‌ها و ون‌های نیروهای انتظامی هدایت و سپس به بازداشتگاه منتقل شده‌اند.

همچنین در خیابان رودکی تهران یک اتوبوس مملو از زنان بازداشت شده به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شده است. در این خیابان ماموران امنیتی و نظامی مردم را به بهانه بسته بودن راه به کوچه‌های فرعی هدایت کرده و سپس آن‌ها را بازداشت می‌کردند.

بنابر گزارش رهانا، در میدان ولی عصر تهران، غروب سه شنبه تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شده‌اند که جمله بازداشت‌ها به صورت فله‌ای بوده است.

همچنین سایت «جرس» گزارش داده که روز سه شنبه میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر تا تقاطع چهارراه ولیعصر ـ خیابان انقلاب، در ساعات ابتدایی تظاهرات روز آرامتری را نسبت به گذشته پشت سر گذاشت. با نزدیک شدن به غروب در حدفاصل چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب و از آنجا تا تقاطع توحید در خیابان آزادی، جمعیت قابل توجهی در حال راهپیمایی آرام بودند.

بنابر گزارش منابع خبری جرس، "در ادامه‌ این مسیر تا میدان آزادی، بنا به شیوه‌ هفته‌های قبل، با هدایت شدن مردم به خیابان‌های فرعی از میزان تکثر جمعیت به شدت کاسته شد و یکی از دلایل آن، هجوم بی‌دلیل نیروهای امنیتی به سمت مردمی که در خیابانهای فرعی به سر می‌بردند، بود. این در حالی است که در راهپیماییهای قبلی به معترضینی که در حاشیه‌ی خیابان و میادین اصلی بودند کمتر حمله یا مانع‌تراشی از ادامه‌ی مسیرشان می شد.

در ادامه گزارش فوق خاطرنشان گردید که "حضور پلیس زن به شدت چشمگیر بود، و تعدادی از زنان چادری تظاهرکننده را نیز دستگیر کردند و به دختران بدون پوشش کامل تذکر می‌دادند." حضور "اطفال باتوم به دست" روزگذشته، پررنگ‌تر از قبل بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024