جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.01.2011, 18:10



علاء و جمال مبارک، فرزندان حسنی مبارک وارد لندن شدند/ ده‌ها هزار مصری در نزدیكی وزارت كشور شعارهایی را علیه نظام مبارك سر دادند/ صدای تیراندازی شدید از نزدیكی مركز چاپ پول بانك مركزی در قاهره به گوش می‌رسد.

ایلنا: مصری‌های معترض بدون توجه به اقدامات ««حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری این كشور در تعیین نخست‌وزیر و معاون اول باز هم به تظاهرات اعتراض آمیز خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایلنا، معترضان با سردادن شعارهای علیه حكومت قاهره چند دستگاه تانک ارتش مصر را به تسخیر خود در آوردند و از نیروهای نظامی خواستند به آنها بپیوندد.

تظاهرات مردم مصر در حالی ادامه دارد که در این کشور حکومت نظامی اعلام شده و تمام وسایل ارتباط جمعی در مصر قطع است.

حسنی مبارک، در آخرین اقدام اصلاحاتی خود «احمد شفیق»، وزیر هوانوردی این کشور را به‌عنوان نخست‌وزیر و برای نخستین بار طی ۳۰ سال «عمر سلیمان»، رئیس سازمان اطلاعات و یكی از نزدیكان مورد اعتماد خود را به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری معرفی كرده است.

بنا بر این گزارش، به‌نظر می‌رسد كه انتخاب فردی به عنوان معاونت ریاست‌جمهوری در بحبوحه بحران سیاسی در مصر،‌ گامی از جانب مبارك برای انتخاب جانشین خود در صورت اجبار به كناره‌گیری از قدرت است.

در همین حال، شبكه تلویزیونی «الجزیره» به نقل از منابعی گزارش داد كه «علاء مبارك» و «جمال مبارک»، فرزندان حسنی مبارک وارد لندن پایتخت انگلیس شدند.

همچنین شیخ «یوسف قرضاوی»، رئیس و مؤسس اتحادیهٔ جهانی علمای مسلمان در واكنش به حوادث در حال وقوع مصر اعلام كرده كه مشكل این كشور تنها با بركناری «حسنی مبارك»، رئیس‌جمهوری مصر حل می‌شود.

قرضاوی گفت كه حسنی مبارك باید برود و از تخریب بیشتر مصر جلوگیری كند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، با وجودی كه زمان اجرای قانون منع آمد و شد در خیابان‌های مصر آغاز شده است، مردم معترض این كشور همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

الجزیره همچنین لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از تلویزیون مصر گزارش داد كه حسنی مبارک چند نشست سیاسی مهم برگزار می‌کند.

شبكه «العربیه» نیز گزارش داد مبارک با تعدادی از شخصیت‌ها در مقر ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه داده است.

شبكه خبری «بی‌بی‌سی» از قاهره گزارش داده است كه بعید به نظر می‌رسد ارتش به سوی مردم تیر‌اندازی کند چون ارتش در میان مردم مصر از محبوبیت خاصی برخوردار است و چنانچه در این تحولات در برابر مردم صف‌آرائی کند محبوبیت و جایگاه خود را از دست خواهد داد و زمینه برای روی کار آمدن دولتی غیر نظامی در مصر فراهم خواهد شد.

گفته شده كه ارتش مصر برای پیشیگری از غارت و آسیب دیدن آثار باستانی این کشور در اطراف اهرام ثلاثه مستقر شده و از ورود گردشگران خارجی به این منطقه جلوگیری می‌کنند.

بنا بر این گزارش، به دنبال گسترش تظاهرات و افزایش درخواست مردم برای كناره گیری مبارك از قدرت و ناتوانی نیروهای امنیتی برای رویارویی با مردم خشمگین، نیروهای پلیس و امنیتی خیابان‌های شهرهای بزرگ نظیر قاهره و اسكندریه را ترك كردند.

بنا بر همین گزارش، ده‌ها هزار مصری در نزدیكی وزارت كشور تظاهرات كرده و شعارهایی علیه نظام حاكم و رئیس‌جمهوری این كشور سر دادند.

گفته شده، نیروهای ارتش كه در نزدیكی وزارت كشور مستقر هستند میان تظاهركنندگان و نیروهای پلیس مستقر در این مكان حایل شده‌اند.

در همین حال رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند كه صدای تیراندازی شدید از نزدیكی مركز چاپ پول بانك مركزی در قاهره به گوش می‌رسد.

شاهدان عینی اعلام كرده‌اند كه زره‌پوش‌های ارتش از حمله و ورود معترضان به چاپخانه بانك مركزی جلوگیری كرده‌اند.

تلویزیون دولتی مصر نیز گزارش داده است كه «احمد عز» از دبیركلی حزب حاكم استعفا داده كه مورد قبول واقع شده است.

برخی منابع از رفت و آمدهای غیرعادی در فرودگاه قاهره خبر می‌دهند و خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داده است كه شاهدان عینی گفته‌اند مركز حزب ملی حاكم و یك بانك در استان «اسوان» مورد حمله قرار گرفته و به آتش كشیده شده‌اند.


البرادعی: تا مبارک کنار نرود مصر آرام نمی‌شود

رادیو فردا: محمد البرادعی، از چهره‌های مخالف حکومت مصر، خواستار کناره‌گیری حسنی‌ مبارک از قدرت شد و تغییرات جدید در حکومت را «ناامیدکننده» خواند.

درحالی که اوضاع مصر به شدت متشنج است، محمد البرادعی در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه الجزیره کناره‌گیری مبارک را تنها راه پایان ناآرامی‌ها در مصر دانست.

محمد البرادعی که خود پیشتر اعلام آمادگی کرده می‌تواند در دولت انتقالی شرکت داشته باشد، گفت: «نظام حسنی مبارک برای تحقق خواست‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم مصر شکست خورده است و می‌خواهیم مصر جدیدی بر پایه آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی بنا کنیم.»

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «خواسته اصلی این است که رئیس جمهور مبارک صریحا اعلام کند که استعفا می‌دهد یا اینکه دوباره رئیس جمهور نمی‌شود.»

حسنی مبارک که جمعه شب از برکناری دولت سخن گفته بود، عصر شنبه، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون خود برگزید؛ رئیس جمهوری مصر در طول ۳۰ سال گذشته از برگزیدن معاون خودداری کرده بود.

حسنی مبارک همچنین، احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد.




















" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024