جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2011, 8:04


دادسرای عمومی و انقلاب تهران اسامی دو زندانی سیاسی متهم به عضویت در سازمان مجاهدین خلق «جعفر کاظمی» و «محمدعلی حاح آقایی» اعلام کرده است. در اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران آمده است که جعفر کاظمی و محمدعلی حاج آقایی عضو یک شبکه فعال از سازمان محاهدین خلق بودند که «در اغتشاشات با هدایت سرپل ارتباطی خود در کشور انگلیس ارتباط داشته‌اند.»

جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی در روز ۲۷ شهریور به دنبال یکی از تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب در تهران و ورامین بازداشت و مدتها تحت شکنجه قرار گرفتند تا اتهامات خود را بپذیرند. وکیل این دو زندانی سیاسی در مراحل دادرسی از مطالعه پرونده محروم بوده و حکم دادگاه تجدیدنظر نیز با تاخیر به او ابلاغ شد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، این دو زندانی سیاسی را به اتهام «محاربه از طریق همکاری و ارتباط با منافقین» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به اعدام محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.

جعفر کاظمی ۴۸ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد. شغل او لیتوگراف است و لیتوگرافی تمامی کتب درسی و جزوات دانشگاه امیر کبیر را در شرکت خصوصی خود به عهده داشت. او همچنین در چند سال گذشته چاپ کتب درسی این دانشگاه و سایر موسسات را به عهده داشت.

جعفر کاظمی روز ۲۷ شهریور در میدان ۷ حوض توسط ۴ ماشین مامورین وزارت اطلاعات محاصره و دستگیر شد و ۷۴ روز در سلول انفرادی بند ۲۰۹ تحت شکنجه های و حشیانه جسمی و روحی قرار داشت. پرونده زندانی سیاسی جعفر کاظمی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شد و توسط فردی بنام محمد مقیسه‌ای معروف به ناصریان از اعضای کمسیون مرگ قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ محاکمه شد.

درپرونده آقای کاظمی هیچ دلیل ومدرکی دال بر انجام عملی وجود ندارد. مقیسه‌ای بر مبنای اتهاماتی مانند؛ محاربه، تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت نظام، سازماندهی دانشجویان امیر کبیر، رفت و آمد خانوادگی با زندانیان سیاسی سابق و موارد دیگروی را به اعدام محکوم کرد.

محمد مقیسه‌ای نسبت به زندانیان سیاسی سابق کینه‌ای عمیق دارد و بارها این را بیان کرده است. او به آنها می گوید: شما ها را باید همان موقع اعدام می کردیم و اشتباه کردیم که چنین کاری را انجام ندادیم.

این حکم توسط احمد زرگر رئیس شعبه ۳۶ تجدید نظردادگاه انقلاب مورد تایید قرار گرفت. احمد زرگر از بازجویان دهۀ ۶۰ می باشد و خود او در شکنجه زندانیان سیاسی شرکت داشته است.

زنده یاد جعفر کاظمی از زندانیان سیاسی دهۀ ۱۳۶۰ می باشد او از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ در زندان بسر برد و تحت شکنجه های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت.


همسر جعفر کاظمی: بدون اینکه به من و وکیلش بگویند او را اعدام کردند

رودابه اکبری، همسر جعفر کاظمی دقایقی پیش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت هنگامی که چندساعت پیش برای ملاقات همسرش به زندان اوین مراجعه کرد به او گفتند صبح امروز او اعدام شده است.

او به کمپین گفت: «همسرم را بدون اینکه به ما و وکیلش اعلام کنند اعدام کردند. سه شنبه هفته گذشته همسرم را بر می دارند می برند و از او می خواهند که مصاحبه بدهد. بازجو به او می گوید که مصاحبه بکنی یا نکنی کمتر از یک هفته اعدامت می کنیم. همسرم با مصاحبه موافقت نمی کند و از آنجا می برند او را به اجرای احکام و طناب دار را گردنش می اندازند اما بعد منصرف می شوند و برمی گردانند او را. ظاهرا یک معجزه محسوب می شده است.»

همسر این زندانی سیاسی به کمپین گفت: امروز صبح برای ملاقات رفتیم کارت هم پر کردیم برگشتنداما به ما گفتند که اعدامش کردند. گفتند به شما زنگ می زنیم اگر بخواهیم جنازه را تحویل بدهیم. بروید راحت باشید دیگر کار تمام شده است. البته اگر بخواهند جنازه را تحویل بدهند. چون در مورد آقای صارمی هم جنازه را برده بودند دفن کرده بودند. احتمال خیلی زیاد دارد که در مورد همسرم هم بخواهند همین رفتار را بکنند»

رودابه اکبری درحالی که گریه امانش نمی داد ادامه داد: « فقط خواهشا به دنیا بگویید که اینها چه جنایت کارهایی هستند و چه جانیانی هستند. بگذارید دنیا بداند که چقدر می خواهد صبر کند؟ تا کی می‌خواهد بیانیه بدهید و مماشات کنید با این…؟ می‌شنوید صدام رو؟»

همسر این زندانی سیاسی افزود: «چهار صبح اعدامش کردند. چون صبح زود این کار را انجام می دهند. هیچ مدرکی نداشتند و فقط به خاطر چند تا عکس و یا ویدیویی که از تجمعات بعد از انتخابات گرفتند و فرستادند. آیا این حکمش اعدام است؟ طبق خود قانون اساسی … خودشان کسی که تبلیغ علیه نظامی می کند حکمش شش تا یک سال زندان است. حالا ببینید اینها چه احکامی را صادر می کنند. ولی خدا بزرگ است و آن بالای سر است و تقاص من وبچه هایم را از اینها خواهد گرفت»

وی درخصوص پیگیری های اخیر خود نیز به کمپین گفت: «من خودم روز شنبه رفتم دادستانی برای تقاضای ملاقات گفتند دادستان گفته این خانم را اصلا راه ندهید اینجا ما هیچ کاری با ایشان نداریم و هیچ نامه ای از وی نمی گیریم. تازه باز هم تهدید می کنند و می گویند چرا مصاحبه می کنی. وقتی اینها هیچ گوش شنوایی نداشتند من نباید می گفتم چه دارد برسر ما می اید؟»


۴ اعدام دیگر

صبح روز دو شنبه چهار نفر دیگر در اوین و کرج اعدام شدند.

«امید برك» که دادسرای عمومی و انقلاب تهران او را متهم قتل‌های سریالی زنان معرفی کرده‌، بامداد دوشنبه در میدان قدس شهر كرج و در ملاءعام به دار آویخته شد.

براساس اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران «امید برك» متهم به قتل سریالی ۱۰ زن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ بوده که پس از قتل اموال آنها را به سرقت می‌برد.

سه نفر دیگر نیز سحرگاه دوشنبه ‌در زندان اوین اعدام شدند. اسامی این سه نفر "قوام عطاکش‌زاده" فرزند شکور، "مصطفی کریمی خانقاه" فرزند محمد و "رضا دهقان" فرزند حسینعلی اعلام شده است.

اتهام این سه نفر «ارتکاب عمل شنیع به عنف با یک نوجوان» ذکر شده است. محکومان یاد شده در خردادماه سال ۱۳۸۶ شاکی را به زور چاقو به محلی خلوت منتقل کرده و به عنف وی را مورد تجاوز قرار داده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای تهران، در پی شکایت شاکی و تحقیقات صورت گرفته،‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات نامبردگان با حضور شاکی،‌ نماینده دادستان و وکلای افراد یاد شده برگزار و دادگاه نهایتا نامبردگان فوق را به اتهام ارتکاب عمل شنیع به عنف به اعدام محکوم کرد که رای از سوی دیوانعالی کشور نیز مورد تایید قرار گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024