جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.01.2011, 13:19


ديپلماسى ايرانى / مترجم : سارا قاسمی

سال ۲۰۱۱ با تعین سرپرست موقت برای سفارتخانه ایالات متحده در سوریه آغاز شد. حرکت باراک اوباما در نادیده گرفتن سنا و استفاده از حق قانونی خود برای تعیین سفیر، نشان داد که چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا همچنان و با گذشت دو سال از حضور در کاخ سفید همچنان به برقراری رابطه دیپلماتیک با دمشق‌نشین‌ها امیدوار است.

تعیین سرپرست برای سفارتخانه آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که اوباما در دو سال گذشته یک بار تحریم‌ها علیه سوریه را تمدید کرده است. در مواجهه با دمشق هم آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند سیاست چماق و هویج را در پیش گیرند. در این فضا روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص ادعا می‌کند که کاخ سفید با خاندان اسد در روسیه تماس‌های مخفی و به دور از دید عمومی‌ داشته است تا شاید بتواند آنها را به مصالحه با تل آویو متقاعد کند.

در روزگاری که کشورهای امریکای لاتین مانند اکوادور، بولیوی و برزیل یک به یک استقلال فلسطین را به شکل یک‌جانبه به رسمیت می‌شناسند، جای تعجب ندارد که آقای اوباما هم به دنبال یافتن دوستانی برای اسرائیل در جهان عرب باشد. مدت‌هاست که مورد مناقشه میان اسرائیل و سوریه، بلندی‌های جولان است. سوری‌ها تنها بازپس گرفتن بلندی‌های جولان را کافی می‌دانند و همزمان اسرائیلی‌ها این شرط را غیرمعقول می‌دانند.

هاآرتص در توضیح ادعای خود می‌نویسد: یک روزنامه کویتی نوشته سوریه خود را برای فاصله گرفتن از ایران، حزب الله و حماس مهیا می‌کند. این روزنامه همچنین تاکید دارد که کاخ سفید در چند ماه اخیر بر حجم مراوده‌های مخفیانه خود با دمشق برای برقراری صلح میان سوریه و اسرائیل افزوده است. بر این اساس تاکنون مقام‌های دو طرف چندین بار جلسات شور و مشورت به دور از هیاهوهای رسانه‌ای داشته‌اند. به ادعای این روزنامه، طرف سوری در این مدت بسیار با هیات مذاکره کننده امریکایی کنار آمده و خود را برای صلحی پایدار با اسرائیل مهیا کرده است. گویا ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه سیگنال‌های مثبتی به طرف امریکایی برای آغاز مذاکرات با اسرائیل نشان داده است. این روزنامه به نقل از ولید معلم می‌نویسد: سوری‌ها آماده مذاکرات و گفتگو با اسرائیلی‌ها در مسیر صلح هستند.

دنیس راس مشاور باراک اوباما نیز پس از چندین دور گفتگو با مقام‌های سوری به کاخ سفید اطلاع می‌دهد که سوریه آماده است ارتباط خود را با ایران کاهش داده و البته از حجم مراوده‌ها با حماس و حزب الله هم بکاهد. دمشق می‌تواند در مسیر مبازره با ترور دوشادوش ایالات متحده بایستد.

بر اساس این گزارش، اسرائیلی‌ها هم برای صلحی تمام عیار با سوری‌ها مهیا هستند. ‌هاآرتص در این باره می‌نویسد: اسرائیل حاضر است با شرط گفتگو در مورد حق آب و عادی سازی رابطه با دمشق، بلندی‌های جولان را به این کشور بازگرداند. بلندی‌های جولان از منظر استراتژیک بسیار برای دمشق حائز اهمیت است چرا که در شمال سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و مشرف بر تل آویو است.

بلندی‌های جولان در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد. کنست اسرائیل در سال ۱۹۸۱، قانونی را به تصویب رساند و بلندی‌های جولان را از دارایی‌های این رژیم به حساب آورد البته هیچ نهاد بین المللی و حتی ایالات متحده هم این قانون و مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نشناخت. گفتگو میان اسرائیل – سوریه برای حصول پیمان صلح در سال ۲۰۰۰ میلادی متوقف شد. در آن زمان اختلاف بر سر حق آب، این مذاکرات را به اغما فرستاد. در این سال‌ها، ترکیه نقش میانجی میان اسرائیل و سوریه را بر عهده داشته و البته در یک سال اخیر اسرائیلی‌ها نسبت به بی‌طرفی ترک‌ها ابراز شک و تردید کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024