پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.12.2010, 21:20




حمله به مردم بی گناه در یک اقدام تروریستی با هدف افزایش تنش های قومی و مذهبی

24 آذر 1389 — کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران حملات تروریستی را که باعث قتل حداقل ۳۹ نفر در مسجد امام حسین در شهر چابهار در ایران شده است را به شدت محکوم کرد. این حمله عزادارانی که برای مراسم عاشورا گرد هم آمده بودند را هدف قرار داده بود.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "این کشتار تاسف بار مردم بی گناه غیر قابل توجیه است و باورها و ارزش های همهء کسانی که به دنبال صلح و عدالت در ایران هستند را نقض می کند."

وی گفت: "ما امیدواریم که این اقدام تروریستی منجر به اقدامات تلافی جویانه‌ای که باعث آسیب شهروندان بی گناه دیگری شود نگردد."

چابهار یک شهر بندری در کنار خلیج عمان در استان سیستان و بلوچستان ایران است که یکی از کم توسعه یافته ترین و فقیرترین مناطق ایران است. این استان که با پاکستان و افغانستان هم مرز است، صحنهء نبردهای مسلحانه بین گروه مسلح سنی جندالله و نیروهای دولتی ایران بوده است. دولت ایران ادعا میکند که سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی به جندالله کمکهای مالی میکنند. نام گروه جندالله اخیرا به لیست سازمانهای تروریستی وزارت امورخارجهء آمریکا افزوده شده است. همچنین، قاچاق مواد مخدر و بی ثباتی در پاکستان و افغانستان درشرایط این منطقهء مرزی تاثیر داشته اند.

هادی قائمی گفت: "در این منطقه نگرانی های جدی در خصوص تبعیض قومی وجود دارد، اما خشونت کور، مانند اقدامات تروریستی اخیر، فقط باعث انحراف توجه از حقوق اساسی بشر و مسایل اجتماعی و اقتصادی در منطقه شده است."

با افزایش تعداد حملات تروریستی در منطقه ظرف چند سال اخیر، تعداد اعدام هایی که توسط دولت انجام گرفته است نیز افزایش یافته است. حملات تروریستی اخیر یک نگرانی جدی در خصوص امنیت انسانی در سیستان و بلوچستان را بوجود آورده است، چون ظرف سالهای اخیر شهروندان زیادی توسط چنین روش های غیر انسانی و وحشیانه ای هدف قرار گرفته اند.

کمپین از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست تا کلیهء امکانات خویش را به کار ببندد تا اختلافات و کشمکش بین دولت و آنهایی که از چنین روش های خشونت آمیزی استفاده می کنند افزایش نیابد و به نوبهء خود ازاعدام های سیاسی و یا اقدامات تروریستی بیشتر جلوگیری کند.

کمپین همچنین از دولت پاکستان می خواهد تا به گروه های مسلح که ممکن است چنین حملات تروریستی علیه شهروندان ایرانی را از خاک پاکستان برنامه ریزی و اجرا کنند پناه ندهد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024