شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.12.2010, 13:03



ویکی‌لیکس از احمدعلی جبرئیلی، سیدحسین عالمی بلخی و محمد اکبری نمایندگان ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان افغانستان نام برده است که روابط نزدیک با ایران دارند و این کشور از آنان حمایت می‌کند.


این موضوع بر مبنای اسناد محرمانه دیپلماتیک یک سال پیش سفارت آمریکا در کابل که ویکی‌لیکس به آن دسترسی پیدا کرده، بیان شده است.

همچنین حکومت ایران متهم شده است که از طریق یک مأمور ارشد اطلاعاتی این کشور با معاون مجلس نمایندگان افغانستان ارتباط برقرار کرده و از وی خواسته بود تا یک موضوع جنجالی مرتبط با ناتو را در مجلس این کشور به بحث بگذارند.

در اسناد منتشرشده از سوی ویکی‌لیکس به نقل از میرویس یاسینی، معاون ولسی جرگه افغانستان، گفته شده که یک مقام ارشد اطلاعاتی ایران وی را تحت فشار قرارداده بود تا ضمن تغییر یک برنامه مجلس، موضوع تلفات غیرنظامیان از سوی ناتو را به بحث بگذارند.
این نمایندگان ادعای مطرح شده در ویکی‌لیکس را به شدت رد کرده‌اند.

افزون بر آن سفارت ایران در کابل به داشتن روابط نزدیک با شماری از اعضای احزاب مخالف دولت افغانستان، از جمله «جبهه متحد»، متهم شده است.

بر پایه اسناد منتشر شده در این سایت افشاگر، ایران با خرید بعضی از نمایندگان مجلس افغانستان توانسته است پارلمان این کشور را طی چهار سال گذشته به یک نهاد غیر مؤثر تبدیل کند.

سایت ویکی‌لیکس که ازسوی جولین آسانژ استرالیایی بنیان‌گذاری شده است طی دو هفته گذشته ۲۵۱ هزار سند طبقه‌بندی شده محرمانه راهبردی مربوط به سفارت‌خانه‌های آمریکا را که در کشورهای مختلف قرار دارند، منتشر کرد.

تاکنون چگونگی افشای این اسناد مشخص نشده است اما انتشار آن باعث خشم دولت آمریکا شده و مقامات آمریکایی آن را غیرقانونی و برخلاف منافع این کشور توصیف کرده‌اند.

صبح روز ۱۶ آذرماه، جولین آسانژ بر اساس حکم بین‌المللی بازداشت شد.

مارین نی، رئیس دفتر دادستانی سوئد آبان‌ماه گذشته از دادگاهی در این کشور خواسته بود تا حکم بازداشت آسانژ را صادر کند. خانم نی، دلیل این درخواست را «بازجویی از آسانژ در مورد اتهام تجاوز جنسی و حمله به یک زن در سوئد» اعلام کرده بود.

پیش‌تر نیز حکم بازداشت مؤسس سایت ویکی‌لیکس، مرداد ٨٩ هنگامی که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به سوئد سفر کرده بود، صادر شده بود اما این حکم یک روز بعد لغو شد.
از زمانی که ویکی لیکس اسناد وزارت امور خارجه آمریکا را منتشر کرده است، عده‌ای از هکرها تلاش کردند دسترسی کاربران به تارنمای ویکی‌لیکس را مختل کنند.

به تازگی نیز شرکت آمریکایی «آمازون» ارائه خدمات‌اش به ویکی‌لیکس را قطع کرده و اسناد ویکی‌لیکس را از فضایی که در اختیار دارد، خارج نموده است.

مقامات ایران نیز افشاگری‌های ویکی‌لیکس را «توطئه آمریکا» می‌دانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024