جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.12.2010, 22:17



وکلای شش کشور اروپا طی نامه ای به آقای آیت الله خامنه‌ای و آقای احمدی نژاد ضمن تاکید بر حق دفاع متهمین و حفظ استقلال وکیل مدافع، خواهان پایان دادن به بازداشت و سرکوب وکلای دادگستری در ایران شدند. متن نامه فوق که یک نسخه از آن در اختیار کمیته بین المللی وکلای مدافع حقوق بشر قرار گرفت به دین شرح است:


۹ دسامبر روز بین المللی وکلای در معرض خطر
رم
بروکسل
مادرید
پاریس
لاهه
برلین
گیرنده:
آقای احمدی نژاد رییس جمهور جمهورد اسلامی ایران
آیت اله سید علی خامنه ای
آیت اله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه

عالیجنابان
وکلای دموکرات اروپا(AED) فدراسیونی متشکل از 8 سازمان دموکرات وکلا در شش کشور اروپایی (بلژیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و هلند) است.
http://www.aed-edl.net

از میان اهداف این سازمان می توان به این موارد اشاره نمود، برپا داشتن حق دفاع، حفظ آزادی و امنیت فیزیکی وکلا در مقابل همه تهدیدهایی که ممکن است متوجه آنها باشد و تضمین اینکه شهروندان دسترسی واقعی به جبران خسارت و حمایت قانونی چه در سطح داخلی و چه بین المللی دارند.

AED بر اساس مقدمه عملکرد وکلا در جامعه که توسط CCBE (شورای کانونهای وکلا و انجمنهای حقوقی در اتحادیه اروپا ) پذیرفته شده است عمل می کند.

در جامعه ای که براساس احترام به قوانین حقوقی بنا شده باشد وکلا نقش ویژه ای دارا هستند. وظایف وکلا با تعهد به اجرای دستوراتی که در محدوده ی قانون به آنها داده میشود آغاز نشده و پایان هم نمی یابد.
یک وکیل باید همانطور که حق ها و آزادیهایی که از او خواسته شده است را مطرح نموده واز آنها دفاع نماید، باید حافظ فواید ناشی از عدالت نیز باشد.وظیفه وکیل تنها طرح دعوی برای موکل نیست بلکه باید مشاور موکل خود نیز باشد.

احترام به عملکرد حرفه ای وکیل شرط لازم برای حکومت قانون و دموکراسی در یک جامعه است.
بنابراین عملکرد یک وکیل دامنه ی گسترده ای از وظایف حقوقی و اخلاقی را نسبت به افراد مختلف بر دوش او می گذارد (که گاهی برخی از آنها در تقابل با یکدیگر هستند):

- وظیفه نسبت به موکل
- وظیفه نسبت به دادگاه و سایر مقاماتی که وکیل باید پرونده موکل خود را از طرف اونزد آنها مطرح نماید.
- نسبت به حرفه ی حقوق به طور کلی ونسبت به هر یک از همکاران بطورخاص
- نسبت به عموم مردم که برای آنها وجود یک حرفه ی آزاد و مستقل با احترام به قوانینی که توسط خود آن حرفه ایجاد شده گره خورده است، و وسیله ای ضروری برای محافظت از حقوق بشر در مقابل قدرت دولت و سایرمنافع اجتماعی می باشد.

موقعیت وکلا در ایران

از آنجاییکه امروز سالروز روز جهانی حقوق بشر می باشد، ما احساس وظیفه نمودیم که از این فرصت استفاده نموده و مراتب گسترده ی نگرانی خودمان را نسبت به وضعیت حق دفاع در ایران و محدودیتها، تهدیدها و موانعی که وکلا در سالهای اخیر با آن مواجه بودند را خدمت مقامات عالی ایران بیان نماییم.

در سال، 2008، محمد دادخواه، سیف زاده، عبدالفتاح سلطانی و فریده غیرت، وکلای سرشناس و موسس مرکز مدافعان حقوق بشر که غیر قانونی اعلام شده است، به دلیل فعالیتهای آنها در دفاع از حقوق بشر به آنها اجازه داده نشد که عضو هیات مدیره ی کانون وکلا باشند.

در ژانویه 2003 شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل و اولین زن قاضی در ایران صرفنظر از این که ایشان مدیر مرکز مدافعان حقوق بشر بودند، به علت در خطر بودن جانشان مجبور به ترک ایران شدند.در دسامبر 2009 دفتر ایشان مورد هجوم پلیس قرار گرفت و بسیاری از پرونده های محرمانه ی موکلانشان از دفتر ایشان خارج شد.

در 12 ژوئن 2009 انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نتایج بحث برانگیز آن با اعتراضاتی همراه شد. بعد از آن صدها نفر از مردم شامل تعدادی وکیل دادگستری در حالیکه از حمایت قانونی مناسب و ضمانتهای رسیدگی عادلانه برخوردار نبودند، دستگیر شدند.

در 16 ژوئن2009 عبدالفتاح سلطانی دستگیر شد وتا آگوست 2009 در زندان بود.

در ژولای همین سال محمد علی دادخواه به همراه سارا صباغیان بازداشت شد.

شادی صدر 11 روز در ژولای 2009 در زندان بود، و مدت کوتاهی بعد از آن از کشور خارج شد. همکار ما اززنان متعددی که به سنگسار محکوم شده بودند دفاع کرده بود.او به 6 سال زندان به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و 74 ضربه شلاق محکوم شد(به دلیل یک مصاحبه)

دو وکیل دیگر از جمله مصطفی دانشجو که در پرونده ی دراویش گنابادی وکالت داشته و دفاع می کردند بدون هیچ دلیل قانونی از پرونده کنار گذاشته شدند.مورد دیگر محمد سیف زاده است که به نه سال زندان و تعلیق از حرفه ی وکالت محکوم شده است و این پرونده در مرحله تجدیدنظر می باشد.

در می 2010 محمد اولیایی فر وکیل و عضو هیئت مدیره ی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در ایران بازداشت و به یکسال زندان محکوم شد. او متهم به تبلیغ علیه نظام به دلیل انتقاد از مجازات مرگ برای کودکان شده بود. او همچنان در زندان است و وکیل او نسرین ستوده می باشد.

در ژولای 2010 همسر محمد مصطفایی وکیلی که دفاع از سکینه آشتیانی زن محکوم به سنگسار به جرم زنا را به عهده گرفته بود دستگیر شد.همکار ما احضار شده بود، اما توانست از کشور خارج شود و اکنون با خانواده ی خود در کشور نروژ زندگی می کند. در نوامبر 2010 به صورت غیابی به 6 سال حبس در تبعید به جرم اقدام علیه امنیت ملی محکوم شد.

در 28 آگوست 2010، منزل و محل کار نسرین ستوده مورد هجوم پلیس قرار گرفت وحساب بانکی او مسدود شد. ستوده از تعدادی از فعالین حقوق بشر، فمنیستها، و کودکان محکوم به اعدام دفاع کرده است.در 4 سپتامبر احضاریه ای برای حضور در زندان اوین بدون حضور وکیل او نسرین غنوی برای بازجویی دریافت نمود و از آن روز در بازداشت است، به همراه محدودیتهای سخت برای ملاقات با وکیل و همسرش و برای چهل روز در اعتصاب غذا بوده است.او متهم به اقدام علیه امنیت ملی ،انجمن غیر قانونی و توطئه برای به خطر انداختن امنیت ملی و همکاری با یک سازمان حقوق بشری می باشد.جلسه اول دادگاه او از15 نوامبر به24 نوامبر موکول شد.
وکیل آخر سکینه آشتیانی، جاوید هوتن کیان به همراه پسر نامبرده و دو روزنامه نگار آلمانی در حالیکه مشغول مصاحبه بودند دستگیر و همچنان در زندان تبریز به سر می برند.

اخیرا در 13 نوامبر 2010 سه وکیل دیگر در فرودگاه امام خمینی هنگام بازگشت ازترکیه دستگیر شدند. یکی از آنها سارا صباغیان وکیل جدید سکینه آشتیانی. مریم کیان ارثی وکیل محمد مصطفایی و همچنین وکیل کبری نجار که او هم به جرم زنا به سنگسار محکوم شده بود و سومین آنها مریم کرباسی می باشد.

دادستان تهران آقای عباس جعفری دولت آبادی تایید کرد که دو وکیل دیگر در ارتباط با سه همکار ذکر شده در بالا بازداشت شده اند. نام آنها هنوز اعلام و تایید نشده است و مورد غفلت قرار گرفته اند اما شاید این دونفر رزا قرچلو و محمد حسین نیری باشند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل

ما متوجه شدیم که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در نشست سالیانه خود در 18 نوامبر 2010 مراتب نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و بر اساس موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط این کشور اعلام نموده است .

تمام سازمانها و اتحادیه های وکلا در AED –وکلای دموکرات اروپا تمایل دارد توجه شما را به اصول اولیه نقش وکلا جلب نماید.این اصول توسط کنگره هشتم سازمان ملل برای جلوگیری از جرم و اصلاح مجرمان در هاوانا،کوبا،27آگوست تا 7سپتامبر 1990تصویب شده است.

ماده 16 ضمانت برای وکلا در انجام وظایف حرفه ایشان

دولتها موظف هستند تضمین نمایند وکلا 1. قادر به اعمال تمام وظایف حرفه ای خود بدون ترس،مانع، آزار و اذیت و دخالت بیجا هستند. 2. قادر به مسافرت و مشاوره آزادانه با موکلین خود در داخل و خارج از کشور هستند. 3.نباید به دلیل اعمالی که به عنوان وظیفه ی حرفه ای، اخلاقی و استاندارد شناخته می شود، با مشکل مواجه شوندویا به صورت قضایی ، اداری و اقتصادی و یا موارد دیگر تهدید شوند.

ماده 23-آزادی بیان ومشارکت

وکلا همانند سایر شهروندان برخوردار ازحق آزادی بیان، عقیده، گردهمایی و مشارکت هستند. بویژه حق شرکت در بحثهای عمومی مربوط به موضوعات حقوقی، اجرای عدالت و حمایت و پیشبرد حقوق بشروعضویت یا تاسیس سازمانهای محلی، ملی و بین المللی و شرکت در جلسات آنها بدون مشکلات ناشی از محدودیتهای حرفه ای و به دلیل اعمال حقوقی یا عضویتشان در سازمانهای قانونی. برای اعمال این حقوق، ولاکلا همواره طبق قانون عمل می نمایند و استانداردها و قوانین و اصول اخلاقی حرفه ی وکالت را می شناسند.

بنابراین ما خواهان اجرای موارد زیر هستیم:
- آزادی فوری تمام همکارانمان که به دلیل انجام وظایف حرفه ای خود از تعقیب قضایی رنج برده اند و قرار گرفتن دوباره آنها در جایگاه اعمال وظایف دفاعی.
- اجرای کامل و آزادانه ی نقش وکیل مستقل.
- فعالیتهای کانون وکلا باید بدون هیچ محدودیتی باید آزاد باشد.
- وکلا باید قادر باشند آزادانه و بدون هیچ محدودیتی با موکلین خود ارتباط برقرار نمایند و به گزارشات دادگاه در ارتباط با بازداشت آنها دسترسی داشته باشند.
- برای برخورداری همه وکلای ایرانی از آزادی که لازمه ی حرفه ی آنها می باشد و همچنین برای تضمین آن در آینده مقتضی است که ایران موارد فوق را که استانداردهای بین المللی اصول اولیه نقش وکیل است را اجرا نماید.

کمیته حقیقت یاب
علاوه بر این به منظور برای داشتن اطلاعات عینی و دست اول در مورد وضعیت واقعی حق دفاع و مدافعان در ایران و شرایط همکاران زندانی خود مقامات و نمایندگان بین المللی وکلا تقاضای بازدید از ایران در آینده ای نزدیک را به دولت ایران تسلیم می نماید. هدف ما از این بازدید ملاقات با اعضای دولت ایران، مقامات قضایی، اعضای کانون وکلای ایران و ملاقات تمام همکاران زندانی خود در زندان می باشد.

ما همچنین از هر اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی و پیشرفت در مورد پرونده هایی که مورد نظر ما می باشد استقبال می کنیم.

با اطمینان از اینکه به درخواستهایمان پاسخ مثبت داده می شود منتظر شنیدن هرچه زودتر از طرف شما هستیم.
یک کپی از این نامه خدمت سفارتخانه های مختلف ایران تقدیم می شود.

با احترام،
1.رییس A.E.D
Gilberto Pagani
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

2+3. Coordinators of the commission defence for the defence:
Mr. Hans Gaasbeek
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
Mr. Ivonne Leenhouwers
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024