جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.07.2010, 9:16


قرارگاه خاتم الانبیا در اطلاعیه‌ای در وب سایت خود با اشاره تحریم‌های شورای امنیت و کشورهای غربی، می‌گوید همراه با شرکت‌های وابسته از مراحل ۱۵ و ۱۶ توسعه میدان گاز، که دست‌کم ۲۸ مرحله دارد، بیرون می‌رود.

گفته می شود پارس جنوبی بزرگترین منبع گاز طبیعی جهان است. ماه پیش، رسانه های ایران گفتند چهار شرکت ایرانی یک قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری برای توسعه بیشتر میدان امضا کرده اند.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت سپانیر – مجموعه های وابسته به سپاه پاسداران ازادامه اجرای طرح توسعه ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی انصراف دادند.

قرارداد فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک پارس جنوبی به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ به کنسرسیومی از شرکت های داخلی – عموماً وابسته به سپاه پاسداران واگذار گردید. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا رهبری این کنسرسیوم را بعهده گرفت. بر اساس گزارش های داده شده از سوی وزارت نفت جمهوری اسلامی عملیات اجرائی این دو فاز در دی ماه سال ۱۳۸۵ در منطقه عسلویه آغاز گردید وتا ابتدای تیر ماه سال جاری اجرای طرح جمعاً ۴۶ در صد پیشرفت کرده است.

شرکت ایزوایکو ( مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران) و چند شرکت زیر مجموعه ای دیگر هنوز در بخش دریائی این دو فاز به فعالیت های خود ادامه میدهند.

تا کنون مسئولان شرکت ملی نفت جمهوری هیچگونه اظهار نظری در باره دلایل انصراف قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت سپانیراز ادامه مشارکت دردو فاز یاد شده، بعمل نیاورده اند.

اثرات اعلام انصراف قرارگاه خاتم از دو فاز پارس جنوبی بر شرکت های بورسی

فارس: محسن علی حسینی درباره اثرات اعلام انصراف قرارگاه خاتم سازندگی از حضور در فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که با درنظر گرفتن منافع ملی انجام شده، اظهار داشت: این تصمیم نشان از آینده نگری مسئولان دارد تا روند اجرای دو فاز پارس جنوبی ادامه یابد. از طرف دیگر با این اتفاق زمینه حضور دیگر شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز فراهم شده است.

وی به اثرات این رویداد اشاره کرد و گفت: در این مسئله نکته مهمی که وجود دارد این است که دو فاز یاد شده از فازهای قبلی بوده که بعد از کنارگذاشتن پیمانکار نروژی به قرار گاه خاتم واگذار شده بود. از سوی دیگر تصمیم اخیر قرارگاه خاتم مشمول فازهای جدید نمی شود چرا که در فازهای دیگر چند کنسرسیوم از شرکت های مختلف حضور دارند.

به گفته علی حسینی با این اوصاف و به طور طبیعی، اعلام انصراف قراگاه خاتم از فازهای 15 و 16 نه تنها نباید در وضعیت شرکتهای پیمانکاری چون صدرا و آذرآب اثر منفی بگذارد بلکه این احتمال وجود دارد که شرکتهایی مانند صدرا جایگزین قرارگاه در دو فاز فوق باشند.از طرف دیگر شرکتهای صدرا و آذرآب و مپنا در این دو فاز حضور نداشته و این مسئله در سودآوری آنها اثری ندارد.

مدیرعامل تعاونی کارکنان ایران خودرو که از جمله مشارکت کنندگان در خرید بلوک 18 درصدی ایران خودرو است به برگزاری مجمع سالانه صدرا در روز دوشنبه جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به چنین موضوعی نماد معاملاتی این شرکت در روزجاری بسته می شود، بنابراین در روز مجمع می توان از مسئولان صدرا اطلاعات روشن تری کسب کرد.

علی حسینی در پاسخ به این سئوال که با توجه مالکیت 2.5 و 6.7 درصدی تعاونی کارکنان ایران خودرو از دو شرکت صدرا و آذرآب، آیا خرید سهام این دو شرکت توسط تعاونی ادامه خواهد یافت؟ اعلام کرد: بله. بررسی‌ها و تحلیل های انجام شده از شرایط عمومی بازار سهام نشان می دهد روند رو به رشد شاخص و رونق معاملات در روزهای آینده هم تداوم می یابد. همچنین سودآوری این دو شرکت و دیگر شرکتهای ارزشمند بورس در هفته ها و ماه های آتی مستمر خواهد بود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سرمایه گذاران حقوقی در تخریب بازار سهام از طریق عرضه های نابجا، در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: به دلیل اثرات مسائل روانی بر بورس اوراق بهادار ، سهامداران نباید اسیر جو روانی شوند بلکه به جای آن باید به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود خصوصا " بررسی های بنیادی توجه ویژه ایی کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024