جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.06.2010, 6:58


مصاحبه اختصاصی مهدی کروبی با مجله نیوزویک
مازیار بهاری / مسیح علی نژاد
مترجم:احسان نوروزی (از انگلیسی)
نیوزویک / 04/06/2010

مهدى كروبى كه اكنون ۷۳ سال سن دارد، در ايران به‌عنوان شيخ اصلاحات شناخته مى‌شود. از ژوئن سال گذشته و در پى انتخابات جنجال‌برانگيز و پرشبهه رياست‌جمهورى، او و ميرحسين موسوى، ديگر كانديداى اصلاح ‌طلب، عليه آن‌چه «كودتاى انتخاباتى» توسط محمود احمدى‌نژاد مى‌خوانند، دست به اعتراضات گسترده زدند.

از آن زمان تاكنون بسيارى از نزديكان و بستگان كروبى دست‌گير و زندانى شده‌اند و تندروهاى طرفدار دولت هم چندين بار به صراحت بر ضرورت بازداشت شخص وى تاكيد كرده‌اند. مقامات ايران به او هشدار داده‌اند كه نبايد با رسانه‌هاى خارجى گفت‌وگو كند و بسيارى از روزنامه‌نگاران نزديك به او هم يا دست‌گير شده‌اند و يا همواره در معرض خطر بازداشت و زندانى‌شدن بوده‌اند، اما آقاى كروبى هفته گذشته پذيرفت كه به سوال‌هايى كه از طريق ايميل توسط مازيار بهارى، از گزارشگران نيوزويك و مسيح على‌نژاد، روزنامه‌نگار مستقل برايش ارسال شد، پاسخ دهد. اين از معدود مصاحبه‌هاى مهدى كروبى با رسانه‌هاى خارجى است.

***



گفته مى‌شود كه شما خائن به كشوريد و خطرى براى امنيت ملى محسوب مى‌شويد. فكر مى‌كنيد چرا تاكنون دستگير نشده‌ايد؟
آنها تا به حال دو بار به خانه من حمله كردند و همه شيشه‌ها را شكستند. دفتر كارم را پلمب كردند، روزنامه‌ام را توقيف كردند و حزبم را به تعطيلى كشاندند. يكى از فرزندانم را مجروح كردند. از خروج دو تن از فرزندانم از مرزهاى كشور جلوگيرى كردند. بسيارى از افرادى كه به من نزديك بودند را بازداشت و زندانى كردند. هر يك از نمايندگان مجلس كه به ديدار من مى‌آيند، تحت تعقيب و مورد حمله قرار مى‌گيرند. من واقعا نمى‌دانم كه آنها برنامه‌اى براى دست‌گيرى من دارند يا نه، اما خودم و خانواده‌ام در راه نبرد براى تحقق خواسته‌هاى مردم ايران، خود را براى پرداخت هر هزينه‌اى آماده كرده‌ايم.

آيا شما خود را يكى از رهبران جنبش سبز مى‌دانيد؟

اگر قرار بود جنبش سبز توسط افراد مشخصى هدايت و رهبرى شود، حكومت بلافاصله با بازداشت و زندانى كردن آنها به قائله خاتمه مى‌داد. وقتى من و آقاى موسوى در جريان اعتراضات پس از انتخابات كميته‌اى چهارنفره را مسئول رسيدگى به وضعيت خانواده‌هاى آسيب‌ديدگان پس از انتخابات كرديم، هر چهار عضو اين كميته دستگير شدند.

آيا به اعتقاد شما آنچه در انتخابات ايران رخ داده را مى‌توان كودتا ناميد؟

بله، قطعا! يك گروه نظامى كه در سال ۲۰۰۵ (تير ۸۳ و دور اول رياست‌جمهورى محمود احمدى‌نژاد) به قدرت رسيد، بلافاصله همه مقامات و شخصيت‌هاى با كفايت را از حكومت كنار زد. حالا نظاميان كاملا كنترل عرصه‌هاى سياسى و اقتصادى را به دست گرفته‌اند.

آيا شما با جمهورى اسلامى به‌عنوان شكلى از حكومت‌گرى مخالفيد؟ يا معتقديد بايد اصلاحاتى در آن صورت گيرد؟

من چندين دهه پيش از انقلاب اسلامى، براى تاسيس جمهورى اسلامى مبارزه كرده‌ام و پس از انقلاب هم پست‌هاى بسيار مهمى در حكومت داشته‌ام. من با تماميت‌گرايى گروهى كه اكنون در مسند قدرت است مخالفم؛ گروهى كه فجايع و مصيبت‌هاى بسيارى براى كشور به بار آورده است.

به نظر مى‌رسد در سالگرد انتخابات جنجال‌برانگيز رياست‌جمهورى، اعتراضاتى صورت خواهد گرفت، شايد بتوان گفت وقوع اين اعتراضات اجتناب‌ناپذير است. آيا شما نگران به خشونت كشيده شدن اعتراضات هستيد؟
پس از تقلب گسترده در انتخابات، مردم به خيابان‌ها آمدند و به شيوه‌اى كاملا صلح‌آميز و مدنى به نتايج اعلام‌شده اعتراض كردند. امسال ما از وزارت كشور درخواست كرديم كه مجوز راه‌پيمايى معترضان را صادر كند تا از وقوع هرگونه خشونتى جلوگيرى شود. اگر آنها چنين مجوزى صادر نكنند، ما بايد راه‌حل‌هاى ديگرى بيابيم.

به نظر شما چه كسى مسئول سركوب خشونت‌آميز تظاهرات معترضان در سال گذشته است؟

كسانى كه مسئول خشونت‌ها و سركوب خشونت‌آميز مردم‌اند، همان كسانى هستند كه مسئول برگزارى انتخابات هم بوده‌اند. وقتى ميليون‌ها نفر از مردم مخالفت خود با نتايج انتخابات را اعلام كردند، آقاى احمدى‌نژاد آنها را «خس و خاشاك» خواند. روحانيون وابسته به دولت، معترضان و مخالفان را «احمق» خواندند. اين دولت بود كه براى مقابله با معترضان به خشونت متوسل شد. من سال‌هاى بسيارى در زندان‌هاى رژيم شاه محبوس بوده‌ام. در برخى موارد شكنجه‌ها و آزارهاى صورت گرفته در زندان، حتى از زمان شاه هم بدتر بوده است.

فكر مى‌كنيد جامعه جهانى، به‌خصوص آمريكا، بايد از مبارزات مردم ايران حمايت كند؟

دولت‌هاى خارجى نبايد از ما حمايت كنند، چون در اين صورت حكومت ما را به جاسوسى براى آنها و تلاش براى تحقق اهداف دولت‌هاى خارجى متهم خواهد كرد. اما من از مردم سراسر جهان و به‌خصوص ايرانيانى كه در خارج از مرزهاى كشور زندگى مى‌كنند مى‌خواهم كه از جنبش مردم ايران حمايت كنند.

ارزيابى شما از آينده ايران چيست؟

به اعتقاد من تنها راه خروج از بحران كنونى، بازگشت به قانون اساسى است و اين مستلزم آزادى همه زندانيان سياسى، آزادى رسانه‌ها، احترام به حقوق دانشجويان و شخصيت‌هاى دانشگاهى و اصلاح شيوه‌هاى مديريت كشور است. ما نمى‌خواهيم انقلاب ديگرى را تجربه كنيم. ما مى‌خواهيم با بهره‌گيرى از روش‌هاى غيرخشونت‌ آميز، حكومت را اصلاح كنيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024