جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.03.2010, 8:32


ایران امروز: روزنامه‌ی "دی ولت" در مقاله‌ی خود، منتشره در روز پنج‌شنبه (۲۵ مارس، ۵ فروردین)، بر لزوم حمایت از مردم ایران برای رسیدن به دمکراسی و رعایت حقوق بشر تأکید کرده است.

نویسنده‌ی این مقاله از ایران به عنوان کشوری نام برده که استبداد در آن تحت عنوان "دمکراسی اسلامی" و در جامه‌ی روحانیت عمل می‌کند. از نگاه این نویسنده، در عراق سیری دمکراتیک در جریان است و انتخابات اخیر پارلمانی این کشور که در آن ۶ هزار کاندیدا تحت نظارت بین‌المللی به رقابت پرداختند، خوشایند استبداد حاکم بر ایران نیست.

نویسنده از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه در ایران و حوادث پس از آن به عنوان وقایعی یاد می‌کند که سرانجام خواست‌های مردم ایران را که تا کنون فیلترهای ایدئولوژیک نگذاشته بود نمودار شوند، پدیدار کرد. حوادث پس از انتخابات نشان داد که آنها هم خواستار آزادی بیان و پوشش، حق بیان خواست‌ها و آرزوهایشان هستند.

نویسنده می‌نویسد، جنبش سبز نشان داد که مردم ایران خواستار «مسئولیت‌پذیری دولت در برابر مجلس، آزادی بیان و اجتماعات، آزادی زندانیان سیاسی و انتخابات بدون نظارت استصوابی شورای نگهبان و اعمال نفوذ دولت، آزادی گزارشگری و پایان بخشیدن به فضای نظامی در کشور» هستند و از غرب انتقاد کرده که چرا این جنبش را آن چنان که باید جدی نمی‌گیرد.

مقایسه‌ی برخی جنبش‌ها با جنبش سبز ایران

نویسنده می‌گوید، همبستگی با مردم جمهوری‌های متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق ، لهستان، فیلیپین و آرژانتین به هنگام جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی این کشورها امری بدیهی بود. در سال‌های دهه‌ی ۸۰ نیز تحریم و نامشروع خواندن رژیم‌هایی مانند رژیم آفریقای جنوبی امری مسلم بود. پس چرا اینک اعلام همبستگی با مردم ایران «دخالتی غیر مشروع» تلقی می‌شود؟

نویسنده می‌گوید، در آن زمان تحریم اقتصادی رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی درخواستی بسیار اخلاقی و موجه بود اما امروز همین درخواست در مورد رژیم ایران به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. امروز به جای «اقدام‌هایی مشخص» علیه جمهوری اسلامی از «گفت‌وگویی انتقادی» تبلیغ می‌شود.

ولت‌آنلاین معتقد است، مردم ایران بهای این برخورد غرب را با تحمل سرکوب، شکنجه، قتل‌های دولتی، تبعیض جنسیتی و پیگرد اقلیت‌های مذهبی می‌پردازند. او می‌گوید، «مردم ایران در ماه‌های گذشته به خاطر تظاهرات در خیابان‌ها جان دادند و بسیاری از آنها دستگیر شدند، در حالی که ما به روش خود ادامه دادیم، گویی که این موضوع به ما ربطی ندارد».

«دست به اقدام‌هایی مشخص بزنید»

ولت‌آنلاین خواستار دست زدن هر چه سریع‌تر به اقدام‌هایی مشخص علیه رژیم تهران شده است. تشدید هدفمند تحریم‌ها در عرصه‌های مالی و اقتصادی و انرژی از جمله اقداماتی است که این مقاله خواستار آن شده است. ولت‌آنلاین می‌گوید، تحریم‌ها باید به طور هدفمند «امپراتوری اقتصادی سپاه پاسداران» را نشانه گرفته و تماس‌های سیاسی با رژیم ایران باید به حداقل ممکن برسد. ولت‌آنلاین معتقد است که بدون «برادر بزرگ، تهران» نه تنها حزب‌الله لبنان به حزبی عادی تبدیل می‌شود و امکان تمایل بیشتر حماس به تکثرگرایی پدید خواهد آمد بلکه منطقه نیز به آرامش بیشتری خواهد رسید.

نویسنده به سیر وقایع ایران از ۲۲ خردادماه تا کنون اشاره کرده و می‌گوید، اینک دامنه‌ی خواست‌های مردم از خواست‌های ابتدایی رسیدگی به "تقلب" و تأکید بر لزوم "انتخابات مجدد" فراتر رفته و بحث‌به لزوم بازبینی قانون اساسی کشیده شده است.

نویسنده معتقد است، وضعیتی که حاکمان ایران در حال حاضر سعی در حفظ آن دارند پابرجا نخواهد ماند و موقت است.

"چرا نباید به تغییری مثبت در ایران امید داشت»

ولت‌آنلاین به برقراری دمکراسی در اسپانیا بعد از مرگ فرانکو (ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۷۵) و روند تغییر در کشورهایی مانند کره‌جنوبی و تایوان و رعایت بیشتر حقوق بشر و آزادی اشاره می‌کند و معتقد است که در ایران نیز این تغییر امکان‌پذیر است.

نویسنده معتقد است، با وجود بحث‌های زیادی که در مورد عراق وجود داشت امروز برخی معتقدند که در عرصه‌ی سیاسی «روابط بهتری» بر این کشور حاکم است، «پس چرا باید همیشه به حرف کسانی گوش داد که معتقدند در برخی نقاط دنیا برقراری دمکراسی و آزادی غیر قابل تصور است»؟

ولت‌آنلاین برقراری دمکراسی در ایران را با توجه به تاریخ این کشور ممکن می‌داند و معتقد است، چیزی که اینک فقدانش مشهود است "نقشه‌ی راه" است تا مسیر انتقال از جمهوری اسلامی ایران به نظامی بهتر را مشخص سازد.

ولت‌آنلاین تصریح می‌کند، آنچه که در کره‌ی جنوبی با کمک کارشناسان غربی ممکن شد در ایران نیز ممکن است و می‌گوید، صحبت بر سر آزادی است، نه چیز دیگری و آزادی «متعلق به سراسر جهان است».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024