جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.03.2010, 8:13


دیپلماسی ایرانی: شروع مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و مقابله با برنامه اتمی ایران از موضوع‌های مذاکره معاون رئیس جمهوری امریکا در اسرائیل بودند. رهبران اسرائیل مجددا خواهان انزوای ایران و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور شدند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا که از روز دوشنبه مشغول سفری سه روزه در منطقه خاورمیانه است، توافق بر سر مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را امیدی تازه برای روند صلح خاورمیانه توصیف کرد. او که صبح سه‌شنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سخن می‌گفت، توافق یاد شده را بسیار خوشحال‌کننده خواند.

بایدن در عین حال به نتانیاهو اطمینان داد که ایالات متحده همچنان حمایت کامل خود را از امنیت اسرائیل ادامه خواهد داد. او گفت که یکی از ستون‌های اصلی مناسبات دو کشور تعهد کامل، نامحدود و همیشه فعال امریکا نسبت به امنیت اسرائیل است.

معاون رئیس جمهوری امریکا در ادامه اظهاراتش گفت که دولت اوباما امیدوار است مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نهایتا به مذاکرات مستقیم بیانجامد. او این دیدگاه دولت امریکا را مورد تاکید قرار داد که صلحی جامع با فلسطینی‌ها، سوریه و لبنان و نیز مناسبات عادی دیپلماتیک با کل جهان عرب بهترین تضمین برای امنیت اسرائیل است.

مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در پی حمله اسرائیل به نوار غزه در دسامبر ۲۰۰۸ به حال تعلیق درآمد. چند روز پیش از سفر بایدن به منطقه، مقام‌های فلسطینی برای شروع مذاکراتی غیرمستقیم با اسرائیل ابراز تمایل کردند. آنها گفته‌اند که اگر این مذاکرات پس ازیک دوره‌ چهار ماهه نتیجه ملموسی به بار بیاورد، می‌توان مذاکرات مستقیم را آغاز کرد. اما تصمیم هم‌زمان دولت اسرائیل در اعطای مجوز برای ساخت ۱۱۲ آپارتمان جدید یهودی‌نشین در کرانه غربی رود اردن، امید به پیشرفت سریع در این مذاکرات را کم‌رنگ کرده است.

مسئله شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی یکی از موضوع‌های اصلی در مناقشه خاورمیانه است. فلسطینی‌ها توقف کامل این شهرک‌سازی‌ها را شرط احیای مذاکرات صلح می‌دانند. اما دولت جدید اسرائیل اواخر نوامبر گذشته تنها با یک توقف 10 ماهه در ایجاد چنین شهرک‌هایی موافقت کرد. این مصوبه با استثناهای بسیاری همراه است.

بایدن پیش از دیدار با نتانیاهو با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل دیدار کرد. وی در این دیدار اظهار امیدواری کرد که سوءاعتمادهایی که در سال‌های گذشته میان فلسطینی‌ها و اسرائیل به‌وجود آمده برطرف شوند. پرز اما در باره‌ امیدواری بیش از حد به تحولات جدید هشدار داد. او گفت: «در فیلم‌های هالیودی هم پایان خوش تنها در انتهای فیلم پدیدار می‌شود.»

بایدن در مذاکرات خود در اسرائیل بار دیگر بر عزم امریکا در راه بازداشتن ایران ازساخت سلاح اتمی تأکید کرد. به گفته وی اسرائیل احساس می‌کند که برنامه اتمی ایران موجودیت این کشور را به خطر انداخته است. بایدن همچنین از رهبران تهران خواست که به حمایت خود از سازمان‌های تروریستی پایان دهند.

نتانیاهو نیز مجددا خواهان تحریم‌های شدیدتر علیه ایران شد. او گفت: «هر چه این تحریم‌ها سخت‌تر باشند، رژیم تهران اجبار بیشتری پیدا خواهد کرد که میان دو گزینه‌ ادامه برنامه اتمی و بقا و پایداری خود یکی را انتخاب کند.»

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز در حضور بایدن خواهان آن شد که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران بیش از پیش در جهان منزوی شود. او گفت: «قابل قبول نیست که رئیس جمهوری ایران خواهان نابودی یک ملت شود و در عین حال به عنوان عضو سازمان ملل و همچون قهرمان مورد استقبال قرار گیرد.»

بایدن روز چهارشنبه به کرانه غربی رود اردن خواهد رفت و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و سلام فیاض، نخست‌وزیر این تشکیلات، مذاکره خواهد کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه اسرائیل اعلام کرده است که بر خلاف سیاست کنونی خود به دو شخصیت سیاسی بین‌المللی اجازه خواهد داد از نوار غزه که تحت حاکمیت حماس است، دیدن کنند. به این ترتیب بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان ماموریت آتی خود در منطقه، سفری هم به غزه خواهند داشت. از پس از جنگ دسامبر ۲۰۰۸ اسرائیل علیه حماس، این رژیم به هیچ شخصیت خارجی اجازه ورود به غزه را نداده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024