شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.12.2009, 11:18


دویچه وله: خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده، با وجود حضور سنگین پلیس در خیابان‌ها، هزاران نفر از معترضان توانستند در خیابان‌های مرکزی شهرتجمع کرده و به تظاهرات ضددولتی بپردازند. پلیس برای مقابله با مردم به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده و مردم ظرف‌های زباله را آتش زده‌اند.

بیشتر تجمع‌ها در اطراف میدان انقلاب گزارش شده است. بنا بر گزارشها مردم توانسته‌اند با گذر از موانع پلیس، در میدان انقلاب تجمع کنند و شعارهای ضدحکومتی سر دهند. شدیدترین درگیری‌ها میان مردم و نیروهای امنیتی در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن روی داده است.

گزارشهای دیگر از تجمع مردم و درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی در اطراف میدان امام حسین واقع در شرق تهران خبر می‌دهند. در ویدیوهایی که در شبکه یوتیوب منتشر شده، تجمع و تظاهرات در دیگر نقاط تهران، از جمله خیابان‌ طالقانی، خیابان ولی عصر و میدان ولی عصر خبر می‌دهند. گزارش شده که در اطراف دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان هنگام خروج از خوابگاه با نیروهای انتظامی درگیر شده‌اند.


کشته‌شدن معترضان

خبرگزاری رویتزر به نقل منابع اپوزیسیون، از کشته‌شدن ۳ نفر در تهران خبر داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده

که "دست‌کم سه نفر" در تهران کشته شده‌اند. این خبر عینا توسط خبرگزاری فرانسه نیز گزارش شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در میدان انقلاب پلیس برای متفرق کردن جمعیت به شلیک تیر هوایی اقدام کرد و سپس با باتوم به طرف مردم حمله کرد.
بنابر آخرین گزارش‌ها از تهران، در خیابان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب و میدان امام حسین، در چندین نقطه درگیری شدیدی میان مردم و پلیس در جریان است. در این مناطق صدای شلیک گلوگه به گوش می‌رسد.

شبکه جنبش راه سبز (جرس): بر حجم درگیری های مرکز شهر تهران افزده شده و مردم کنترل کوچه های اطراف خیابان انقلاب را به دست گرفته اند.
به گزارش خبرنگار جرس، صدای آمبولانسها در سطح مرکز شهر به شدت شنیده می شود و ستون هایی از دود و آتش مرکز شهر را در برگرفته است.
همچنین دامنه درگیری ها از مرکز شهر به حوالی میدان ولی عصر و هفت تیر نیز کشیده شده است
.
تدابیر امنیتی بی‌سابقه در سی سال اخیر

سایت آینده: مراسم روز عاشورا در تهران درحالی برگزار می شود كه تدابیر امنیتی و رسانه ای بی سابقه ای در مقایسه با سی سال گذشته به اجرا درآمده است
. بنابر مشاهدات خبرنگار سایت آینده، در عصر عاشورا دست كم سه ایستگاه مترو در مسیر آزادی - انقلاب بسته شده است و تعدادی گاز اشك آور نیز شلیك شده است و ازدحام حركت به سوی این خیابان مشاهده می شود.

ماموران در اقدامی بی سابقه كلیه محورهای حركت خودروها بسوی خیابان آزادی را از بزرگراههای اصلی مسدود كرده‌اند.در برخی نقاط نزدیك به آزادی هم اختلال در تلفن همراه گزارش شده است.

معترضان در دسته های كوچك و بزرگ شعار داده و به دلیل استقرار گسترده نیرو در خیابان آزادی، بیشتر آنان در خیابانهای زیر خیابان آزادی حركت كرده و با سر دادن شعار در رفت و آمد هستند.

همچنین یكی از دانشجویان حاضر در مراسم عزاداری عاشورای دانشگاه تهران كه توسط مداحانی مانند علیرضا پناهیان و سعیدحدادیان برگزار می شود گفت كه توسط مسئولان مراسم از حاضرین كه بیشتر از طیفهای بسیجی هستند خواسته شد به سوی خیابان انقلاب برای مقابله با معترضین حركت كنند


تظاهرات و درگیری در خیابان های مرکزی تهران جریان دارد

رادیو فردا: خیابان های مرکزی تهران از صبح امروز شاهد تجمعات و درگيری‌های متعدد است. بر رادیو فردااساس گزارش ها، از بامداد امروز نيروهای نظامی و ضد شورش به طور انبوه در خيابان‌های تهران مستقر شده اند

بنا بر گزارش‌ها، تجمعات و درگیری در مسیر خیابان های انقلاب، پل چوبی، تقاطع رستگاران، و میدان فردوسی متمرکز است و از صبح امروز و برشمار مردم به تدریج افزوده می شد
با شروع تجمعات، هلیکوپترها نیز برفراز تهران به پرواز درآمدند

بر پایه‌ی گفته‌ها‌ی شاهدان عینی، ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب به چشم می‌خورد

حضور نیروهای امنیتی در مسیر خیابان انقلاب، در میدان فردوسی و محدوده‌ی دانشگاه تهران، بسیار سنگین گزارش شده است.

پیشتر، مخالفان دولت با فرستادن اس‌ام‌اس، از طریق اینترنت و دیگر مجاری اطلاعاتی اعلام کرده بودند که قصد دارند در روز عاشورا در مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی تظاهراتی بر ضد دولت سامان بدهند.

از درگیری و تظاهرات در شهرهای اصفهان ، نجف آباد و شیراز نیز گزارش هائی رسیده است

برخی از ویدئوهای مربوط به تظاهرات و درگیر‌ی ها در روزعاشورا

اینجا، اینجا، اینجا و اینجا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024