جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.12.2009, 7:02


حاشیه‌های مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری

کلمه: مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری حاشیه هایی در شهر قم داشت که برخی رسانه ها گوشه هایی از آن را منتشر کرده اند.

* پارلمان‌نیوز گزارش داده که به لحاظ خدشه‌دار نشدن امنیت ملی تنها بخشی از حاشیه‌های مراسم باشکوه امروز را منتشر می‌کند.

* انتقاد به عملکرد صدا و سیما و مواضع رسانه‌های حامی دولت در حوادث بعد از انتخابات محور بسیاری از انتقادات و شعارهای مردم بود.

* بر اساس برخی گزارش های رسیده مردم علیه رسانه ملی و بخصوص برنامه خبری ۲۰:۳۰ شعار سر داده اند.

* با توجه به عظمت جمعیت مردم می گفتند: ضرغامی ضرغامی مردی نمایش بده

* سیدمحمدخاتمی که اولین پیام تسلیت را در بین چهره‌های شاخص سیاسی او صادر کرد، از سوی برخی دوستان و همفکران از حضور در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری منع شد.

* بخش اعظمی از جمعیت تشییع کننده را شهروندان نجف‌آباد و اصفهان تشکیل می‌دادند.

* در همین رابطه شنیده ها درگیری های پراکنده ای نیز در خود شهر نجف آباد رخ داده است.

* بیش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در مراسم امروز که به زعم رسانه‌های داخلی و خارجی بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون نفر بوده‌اند با نمادهای سبز در این مراسم شرکت کردند.

* حامیان جنبش سبز شعار عزا عزا ست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز سر دادند.

* جمعیت به قدری زیاد بود که خیابان‌ها اطراف حرم و بیت آیت‌الله منتظری مملو از جمعیت بود.

* برخی نیروها دو بار اقدام به پرتاب کردن لنگه کفش به مردم عزادار کردند.

* پشت‌بام تمامی مغازه‌ها و مهمانپذیرها و خانه‌های خیابان‌های اطراف محل برگزاری مراسم مملو از جمعیت بود.

* نیروی انتظامی دوربین مردم عادی که از حضور مردم فیلمبرداری می‌کردند را جمع‌آوری کرد اما نیروهایی خود به شخصه اقدام به فیلمبرداری می‌کردند.

* مردم شعار «چقدر بهت پول دادند دوربین به دستت دادند» را در برخی نقاط سر دادند.

* در این مراسم و پیش از برگزاری نماز میت به امام آیت‌الله شبیری زنجانی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری قرائت شد.

* بنا بر اطلاعات رسیده در صحن حضرت معصومه(س) صدای چند تیر هوایی شنیده شده است.برخی نیز از شلیک گاز اشک آور خبر داده اند.

* در پایان مراسم با خروج مردم از صحن، برخی از نیروهای لباس شخصی با مردم درگیر شدند.

* روحانیون جوانی از خانم‌هایی که حجاب کامل نداشتند فیلمبرداری می‌کردند.

* نیروهایی در بازگشت مردم از مراسم تدفین بنر تسلیت آیت‌الله منتظری را پاره کردند و با مردم درگیر شدند که مردم شعار دادند: معلوم شد، معلوم شد عکس رو کی پاره کرده که اشاره‌ای بود به صحنه پخش شده از سیما مبنی بر پاره شدن و هتک حرمت به عکس امام راحل.


گزارش‌های زیر مربوط به زمان تشییع پیکر آیت‌الله منتظری و ساعتی پس از ٔآن است


درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی در قم

آخرین اخبار حاکی از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در اطراف بیت آیت الله منتظری است.

براساس گزارش های رسیده نیروهای امنیتی و انتظامی پس از پایان مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری با مردم درگیر شدند.

به گزارش نوروز از قم، نیروهای انتظامی در برابر بیت آیت‌الله منتظری، با مردمی که همچنان شعار می دادند برخورد کرده و مردم نیز به سوی آنها سنگ پرتاب کردند.

آخرین اخبار حاکی از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در اطراف بیت آیت الله منتظری است.

تجمع بسیجیان در اطراف بیت آیت الله منتظری

سایت آینده نیز از قم گزارش داده با گذشت حدود یکساعت از اتمام دفن آیت الله منتظری گروههای از بسیجیان و طلاب به سمت بیت آیت الله منتظری حرکت کرده و یک طرف مسیر بلوار شهید محمد منتظری را اشغال کرده‌اند.

این طیف که تعدادشان بین۵۰۰ تا۱۰۰۰ نفر برآورد می شود شعارهای درحمایت از خامنه‌ای وعلیه معترضین سر می دهند.

در سوی دیگر بلوار واطراف بیت آیت الله منتظری نیز هواداران وی تجمع کرده و متقابلا شعار می دهند.

طرفین اقدام به پرتاب اشیا به سوی یکدیگر کرده اما نیروی انتظامی موتور سوار تاکنون دخالتی نکرده است.


خبر یک وبلاگ نویس:

الان اومدم خونه مراسم تشییع بسیار باشکوه بود و تمام خیابان ها مملو از جمعیت و تعداد زیادی هم دانشجو ازنقاط مختلف کشور آمده بودند. نیم ساعت پیش بالاخره نیروهای لباس شخصی در حوالی پل آهنچی و همچنین پل حجتیه با مردم درگیر شدند صدای تیر هوایی و پرتاب گاز اشک آور آنجا را تبدیل به صحنه جنگ کرده است و مردم شعارهای تندی می دهند.


گزارش مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری

دهها هزار نفر از مردم از نقاط مختلف کشور خود را برای شرکت در این مراسم به شهر قم رسانده‌ بودند. اکثر این جمعیت از شب گذشته در شهر قم حاضر شده و شب را در خیابان‌ها سپری کرده‌اند.

از نخستین ساعات صبح تمامی خیابان‌های منتهی به بیت آیت‌الله منتظری و حرم حضرت معصومه از جمعیت عزادار مملو بود. جمعیت حاضر که نماد های سبز رنگ در دست داشتند شعار هایی چون الله اکبر، لا اله الا الله ، یا حسین میر حسین، 20:30 خود عمرو عاصی، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز فقیه نستوه ما پیش خداست امروز، یا حجت بن الحسن ریشه ظلم را بکن، سید حسن خمینی تسلیت تسلیت، صانعی تسلیت تسلیت، موسوی کروبی تسلیت تسلیت، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز، سر می‌دادند.

پس از پایان مراسم دفن جمعیت در خیابنهای اطراف حرم بوی‍ژه خیابان ارم دست به راهپیمایی و سردادن شعار بر علیه حکومت زدند. مسیرهای منتهی به این خیابانها بویژه از طرف صفائیه بسته شده است. سایت عصر ایران نیز از بسته شدن درهای حرم حضرت معصومه (س) خبر داد و در عین حال با اشاره به راهپیمایی معترضین از عدم برخورد و درگیری نیروهای نظامی با مردم خبر داد.

گروه فشار علی خامنه‌ای با در اختیار داشتن سیستم صوتی قوی وارد تشییع جنازه شده بودند که واکنش شدید جمعیت و با شعار «مزدور برو گم شو» پس از درگیری مختصری، از جمعیت فاصله گرفتند.


راهپیمایی بسیجیان در شهرقم

خبرنگار آینده از قم گزارش داد پس از اتمام تشییع جنازه ودفن آیت الله منتظری كه با حضور صدها هزار نفر برگزارشد وتظاهرات وشعارهای ساختارشكنانه كه طی آن بویژه علیه بسیجیان سرداده شد گروهی از بسیجیان با راهپیمایی در خیابان ارم اقدام به سر دادن شعارهایی نظیر منافق حیاكن شهرقم را رها كن كردند.

معترضین نیز كه در اطراف بیت آیت الله منتظری قرار داشتند با شعار پول نفت چی شده خرج بسیجی شده پاسخ دادند.

گفتنی است در حال حاضر (11 و30 دقیقه) وضعیت شهر بجز اطراف بیت آیت الله منتظری بحال عادی بازگشته است.


برآورد تعداد جمعیت از سوی سایت «عصر ایران»

برآوردهای اولیه از تعداد جمعیت حاضر در مراسم تشییع آیت الله منتظری حکایت از حضور صدها هزار نفر در این آیین را دارد ؛ هر چند که برخی آن را میلیونی می نامند. هر چند در مقاطعی درگیری های بسیار اندکی که عمدتاً لفظی بودند رخ داد ولی در مجموع ، بدون حضور ملموس پلیس در این مراسم و با درایت مندی همه حاضران در آن و برغم سرداده شدن شعارهای سیاسی خاص ، مراسم به طور متعارف و مسالمت آمیز برگزار شد و به اتمام رسید.

با این حال ، در حال حاضر که مراسم رسمی به پایان رسیده و پیکر آیت الله منتظری به خاک سپرده شده است ، پلیس می کوشد پس از مراسم نیز اتفاق خاصی نیفتد و مردم با آرامش متفرق شوند. مع الوصف هنوز گروه هایی در تجمعاتی در اطراف حرم شعارهایی سر می دهند.


گزارش لحظه‌ به لحظه‌ی مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری
وبسایت «رویدادنیوز»

به گزارش خبرنگار رویداد از قم حسینیه ومنزل آیت الله منتظری كه درخیابن ساحلی قم ودر فاصله كمتر از یك كیلومتری حرم حضرت معصومه قرار دارد در محاصره جمعیت قرار دارد به نحوی كه خیایانهای تا فاصله ای طولانی مملو از جمعیت است.

جمعیت حاضر در این منطقه اقدام به عزاداری وسردادن شعارهایی در تقدیر از آیت الله منتظری می كنند. دوبلندگوی شعاردهندگان را هدایت می كنند كه یكی از طرف بیت آیت الله منتظری ودیگری بصورت رسمی می باشد.

لحظاتی پیش در ساعت 9:30 دقیقه خودروی حامل پیكر آیت الله منتظری از بیت ایشان خارج وبه سوی چهارراه حجتیه حركت كرد.

9:40 گزارشات تكمیلی حكایت از آرامش در مراسم دارد وهیچگونه برخورد و درگیری تا این لحظه گزارش نشده است هرچند كه شعار یاحسین ، میرحسین شعارهایی علیه صداوسیما از طرف جمعیت سر داده می شود.

پس از حدود سی دقیقه از خروج جنازه از بیت آیت الله منتظری بدلیل ازدحام جمعیت تنها حدود 200 متر پیشروی كرده و هنوز به چهارراه صفاییه نرسیده است. هیات عزاداری رسمی كه با سیستم صوتی قوی وارد تشییع جنازه شده بود پس از درگیری مختصری فاصله گرفته است.

9:55 لحظاتی پیش ، خودروی حامل پیکر آیت الله منتظری به مقابل حرم حضرت معصومه (س) رسید و تابوت آن مرحوم بر روی دست تشییع کنندگان قرار گرفت تا به داخل حرم برده شود.

آیت الله شبیری زنجانی ، از مراجع تقلید ، نماز میت را بر پیکر آیت الله منتظری اقامه خواهد کرد.

10:00 جمعیت حاضر بالغ بر صدها هزارتن تخمین زده می شود ، تابوت آیت الله به حوالی حرم رسید. جمعیت شعار می دهند "این ماه ماه خون است ، یزید سرنگون است" ، "منتظری مظلوم راهت ادامه دارد، حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد" و "روحانی با غیرت آزادیت مبارک".

10:05 دانشگاه مفید قم که مدیریت آن بر عهده آیت الله موسوی اردبیلی است به مناسبت درگذشت آیت العظمی منتظری تعطیل شد.

10:10 شعارهای اعتراضی جمعیت حاظران همچنان ادامه دارد. جمعیت در حال افزایش است و سعس می کنند خود را به داخل حرم برسانند.

10:20 پیکر آیت الله العظمی منتظری از دقایقی وارد صحن حرم مطهر حضرت معصومه شد و هم اکنون نماز میت به امامت آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید در حال اقامه است. نماز میت با حضور دهها هزار تن از مردم عزادار و سیاهپوش در حال برگزاری است.
تا دقایقی دیگر پیکر آیت الله منتظری در حرم حضرت معصومه و در کنار قبر فرزند شهیدش محمد منتظری به خاک سپرده خواهد شد.

گروهای فشار هوادار علی خامنه ای در اطراف حرم دست نوشته هایی علیه آیت الله منتظری را بالای سر گرفته اند که این امر باعث ایجاد درگیری ها لفظی بین مردم و این افراد شده است.

10:25 پس از نماز طواف پیکر معظم له به دور حرم حضرت معصومه (س) آغاز شده است.

امکان ورود بسیاری از عزاداران به شهر قم بسیار مشکل شده است. نیروهای انتظامی و امنیتی از ورد مردم به شهر جلوگیری می کنند.

10:30 مراسم خاکسپاری حضرت آیت الله منتظری آغاز شده است. از بلندگو های صدای قرآن پخش می شودو جمعیت در اطراف حرم همچنان در حال شعار دادن هستند. بر حضور نیروهای امنیتی اضافه شده است. شعارهای جمعیت تندتر شده است.
عزاداران تصاویر آیت الله منتظری را در دست گرفته و شعارهای حمایتی خود از جنبش سبز را فریاد می زنند. همچنین "حاضران شعار می دهند: "روحانی واقعی، مرگش یعنی زندگی.

همچنین جمعیت عزادار شعارهایی چون "الله اکبر"، "لا اله الا الله"، "یا حجت بن الحسن ریشه ظلم را بکن" ، "سید حسن خمینی تسلیت تسلیت"، "صانعی تسلیت تسلیت"، "موسوی کروبی تسلیت تسلیت"، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز"، "عزا عزاست امروز روز عزاست امروز فقیه نستوه ما پیش خداست امروز" سر داده اند.

10:35 پیکر مطهر حضرت آیت الله الظمی منتظری در میان اندوه و غم عزاداران دفن شد. جمعیت شعار می دهند "تسلیت کینه ای نمی خوایم، نمی خوایم". "ننگ ما ننگ ما ، صدا و سیمای ما"
با وجود پایان یافتن مراسم خاکسپاری جمعیت همچنان در اطراف و داخل حرم حضور دارند.

10:40 درگیرهای پراکنده در اطراف حرم حضرت معصومه گزارش شده است. جمعیت در حمایت از رهبران جنبش سبز شعار می دهند. از بلندگوهای حرم و خیابان های اطراف صدای قران شنیده می شود.

پس از پایان مراسم دفن جمعیت در خیابنهای اطراف حرم بوی‍ژه خیابان ارم مشغول راهپیمایی و سردادن شعارعلیه علی خامنه ای و دولت محمود احمدی نژاد هستند و مسیرهای منتهی به این خیابانها بویژه از طرف صفائیه بسته شده است. جمعیت شعار می دهند: "کروبی بت شکن ، بت بزرگ رو بشکن" و "مزدور برو گمشو".

10:45 نیروهای شبه نظامی هوادارا دولت به تحریک جمعیت می پردازند. جمعیت علیه بسیج شعار می دهند. همچنین شعارهایی در حمایت از آیت الله صانعی داده می شود.

10:55 درب های حرم مطهر حضرت معصومه (س) بدلیل ازدحام جمعیت بسته شد. هر لحظه به تعداد نیروهای امنیتی افزوده می شود. درگیرهای پراکنده در اطراف حرم میان عزاداران و نیروهای شبه نظامی گزارش می شود.

11:00 استقرار نیروهای امنیتی و یگان های ضد شورش در مصلی شهر قم مستقر شده اند. عزاداران در حال حاضر به سمت بیت آیت الله العظمی منتظری در حال حرکت هستند.

11:15 گروه های مختلف مردمی با شعارهای مختلف مذهبی و سیاسی ب سمت بیت آیت الله منتظری در حرکت هستند. در این میان درگیری های پراکنده ای در اطراف بیت آقای منتظری گزارش شده است. بیت ایشان از مردمی که اطراف خانه ایشان تجمع نموده اند، می خواهند که آرامش خود را حفظ نمایند.

مراسم عزاداری درگذشت آیت الله العظمی منتظری بعد از ظهر دوشنبه در مسجد اعظم قم برگزار می شود.



آهنگی زیبا از شهرام ناظری




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024