جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.10.2019, 20:20


کاروانی متشکل از حدود پنجاه خودروی امدادرسان از جمله آمبولانس وارد شهر راس العین شده و به سلامت از آن خارج شده‌ است.

آمبولانس‌ها “زخمی‌های شبه‌نظامی و غیرنظامی” را از این شهر خارج کردند. این دومین بار در ٢٤ ساعت گذشته بود که گروهی از شهر به این شکل به بیرون منتقل شدند.

به گفته شاهدان شماری نیروی شبه‌نظامی نیز با این کاروان از این شهر خارج شده و از ایست بازرسی که در کنترل شبه‌نظامیان متحد ترکیه بود گذشته‌اند. کمی پس از خروج این کاروان شاهدان عینی از انفجاری در مرکز درمانی در این شهر خبر داده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه هم در خبری فوری گفت گروه‌های مخالف دولت که متحد ترکیه هستند وارد شهر راس‌العین (سری‌کانی) شده‌ و جای “واحدهای منحل شده” نیروهای دموکراتیک سوریه را گرفته و “نیروهای ترکیه و عمالشان اکنون شهر را اشغال کرده‌اند.”

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است نیز اعلام کرد که حدود ۵۰۰ تن از  نیروهای دموکراتیک سوریه از رأس‌العین عقب‌نشینی کرده‌اند و پیش از آن مصدومان و اجساد کشته‌شدگان از شهر خارج شده‌اند. در تصاویری که از رأس‌العین منتشر شده دیده می‌شود که چند آمبولانس کاروان خودروهایی را که در حال خروج از این شهر هستند همراهی می‌کنند.

وزارت دفاع ترکیه نیز خبر خروج شبه‌نظامیان کرد را تایید و اعلام کرد که یک کاروان متشکل از ۵۵ خودرو به سمت رأس‌العین حرکت کرده و سپس کاروانی از ۸۶ خودرو این شهر را به سمت تل‌تمر ترک کرده است. وزارت دفاع ترکیه همچنین اعلام کرد که پیگیر عقب‌نشینی “یگان‌های مدافع خلق” است و تا کنون “هیچگونه مانعی” وجود نداشته است.

در همین حال مظلوم عبدی یکی از فرماندهان ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت ترکیه راه خروج این نیروها را “مسدود کرده و سعی دارد شکست آتش‌بس را به گردن کردها بیندازد.”

هنوز روشن نیست که چه تعداد از نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر راس‌العین باقی مانده‌اند، اما منابع کرد گفته‌اند قصد دارند کاملا از این شهر خارج شوند. به گفته یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه هنوز “تعداد زیادی” از این نیروها در شهر هستند که با کاروان‌های بعدی از آن خارج خواهند شد.

دو شهر رأس‌العین و تل ابیض دو هدف عمده عملیات نظامی ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان سوری تحت حمایت ترکیه بود. کنترل تل ابیض به دست نیروهای تحت ترکیه افتاده بود و اما درگیری‌ها در  رأس‌العین ادامه داشت. این شهر در محاصره ارتش ترکیه قرار داشت.

توافق آتش‌بس روز پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر  میان هیات نمایندگی آمریکا به ریاست مایک پنس دولت ترکیه امضا شد. طبق این توافق شبه‌نظامیان کرد طرف ۱۲۰ ساعت باید تا ۳۰ کیلومتر ی از مرزهای ترکیه فاصله بگیرند.

نقض آتش‌بس؟

وزارت دفاع ترکیه امروز گفت نیروهای کرد سوریه یک سرباز ارتش ترکیه را در منطقه مرزی تل‌ابیض کشته و یک نفر را زخمی کرده‌اند و ارتش ترکیه هم به این حمله پاسخ داده است.

در این بیانیه آمده: “در یک عملیات تجسس و شناسایی، تروریست‌ها با شلیک سلاح سبک و موشک ضد تانک یکی از همقطاران قهرمان ما را شهید و دیگری را زخمی کردند.”

از سه روز پیش که بین ارتش ترکیه و متحدانش و نیروهای دموکراتیک سوریه آتش‌بس اعلام شده دو طرف مرتب دیگری را به نقض آتش بس متهم کرده‌اند.

ترکیه امروز گفت که نیروهای کرد سوری بیست بار به ارتش ترکیه حمله کرده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه هم می‌گویند شماری از نیروهایشان و مردم غیر نظامی در شهر سری‌کانی (راس‌العین) در حملات ارتش ترکیه و متحدانش کشته شده‌اند.

ترکیه یازده روز پیش به شمال سوریه حمله کرد. این حمله پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا غیرمنتظره اعلام کرد نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند، انحام شد.

ترکیه شبه‌نظامیان کرد را که با عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه با داعش جنگیدند و آنها را از شمال و شرق سوریه بیرون راندند، “تروریست” می‌خواند.

نیروهای دموکراتیک سوریه که نیروی رزمی زمینی در جنگ با داعش بودند (با پوشش هوایی آمریکا و متحدانش) ائتلافی از نیروهای کرد، ترکمن، آشوری و عرب با رهبری کردها هستند. کردها در این نیرو خود را در دو تشکل اصلی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) و یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) سازماندهی کرده‌اند.

ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق را شاخه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند، موضوعی که این دو تکذیب می‌کنند. آمریکا هم این موضع ترکیه را که این گروه‌ها “تروریست” هستند نادرست می‌داند.

ترکیه گفته اجازه نخواهد داد که این “تروریست‌ها” در مناطق مرز‌ی‌اش با سوریه حضور داشته باشند و می‌خواهد یک منطقه حائل “امن” به عمق حدود سی و طول حدود ٤٨٠ کیلومتر در طول مرزش با سوریه ایجاد کند و با روستا‌سازی و شهرک‌‌سازی یک تا دو میلیون آواره سوری را که به ترکیه رفته‌اند در آن اسمان دهند.

مخالفان دولت ترکیه می‌گویند هدف ترکیه تغییر دادن ترکیب جمعیتی منطقه به ضرر کردها است.

شبه‌نظامیان کرد پس از شکست داعش، کنترل دو استان  رقه و دیرالزور  در شمال و شرق سوریه را به دست گرفتند. کنترل استان عمدتا کردنشین حسکه پس از خروج نیروهای دولتی سوریه در ۲۰۱۲ به دست شبه‌نظامیان کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق افتاده بود. با کنترل رقه و دیرالزور، قلمرو زیر اداره خودگران کردها به حدود ۳۰ درصد خاک سوریه رسید.


منابع: دویچه وله، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024