جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2009, 21:52


اعتماد: مقامات انتخاباتی افغانستان اعلام کردند پس از آنکه مشخص شد هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کنند، دو رقیب اصلی انتخابات در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. با پایان بررسی موارد اعتراض و شکایات انتخاباتی که تعداد آنها حدود سه هزار فقره عنوان شده بود و گفته می شد ۷۰۰ مورد از شکایات جدی است و بر نتیجه انتخابات تاثیرگذار خواهد بود، سرانجام وقوع تقلب در انتخابات این کشور محرز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخاباتی و دولت افغانستان اعلام کرد قرار است این انتخابات هفتم نوامبر (۱۶ آبان) دوباره برگزار شود. از سوی دیگر مقامات افغانستان اعلام کردند حامد کرزی نیز گزارش کمیسیون بررسی شکایت انتخابات را که تحت حمایت سازمان ملل بود پذیرفته است و اعلام کرده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با سناتور جان کری، از فعالیت های کمیسیون مستقل انتخاباتی، سازمان ملل و کمیسیون بررسی شکایت انتخاباتی تشکر کرد. در این کنفرانس مطبوعاتی که با حضور سناتور «جان کری» و «کای ایده» رئیس هیات ناظران بین المللی سازمان ملل در انتخابات افغانستان برگزار شد، کرزی تاکید کرد؛ به تصمیم کمیسیون انتخابات این کشور مبنی بر کشیده شدن انتخابات به دور دوم احترام گذاشته و موافقت خود را با این مساله اعلام می کنم.

وی گفت؛ امیدوارم انتخابات آینده انتخابات خوبی شود و در راستای تامین امنیت باشد. وی تصریح کرد؛ امیدوارم مردم افغانستان در دور دوم انتخابات با اطمینان خاطر به پای صندوق های رای بیایند و خودشان راه را انتخاب کنند و با قدرت خود، افغانستان را بسازند.

کرزی افزود؛ از کسانی که در این انتخابات به من و دیگر کاندیداها رای دادند، تشکر می کنم و این نشان دهنده دموکراسی در افغانستان است.

وی افزود؛ تصمیم مقامات انتخاباتی افغانستان برای برگزاری دور دوم این انتخابات بر اساس قانون اساسی و کاملاً قانونی بوده است. کرزی گفت؛ معتقدیم این تصمیم مشروع و قانونی بوده است و مسیرها در راستای ایجاد دموکراسی در افغانستان را تقویت می کند.

کرزی ضمن تشکر از سناتور جان کری تصریح کرد؛ هر کسی که در انتخابات آینده پیروز شود، مطمئن هستم در راستای تقویت روابط امریکا و افغانستان گام برمی دارد. کرزی همچنین تصریح کرد؛ آرزو می کنم در راستای تقویت وحدت ملی و ایجاد آرامش و مردمسالاری همگی کوشش کنند.

سناتور جان کری نیز ضمن تشکر از حامد کرزی، سفیر امریکا در افغانستان، سازمان ملل و رئیس هیات سازمان ملل در افغانستان تصریح کرد؛ معتقدم این برهه زمانی بسیار برای افغانستان مهم است و افغانستان می تواند از این «فرصت بزرگ» به خوبی استفاده کند.

وی افزود؛ ما نباید از تلاش های افرادی که زندگی خود را قربانی افغانستان کردند به آسانی بگذریم و آن را فراموش کنیم.

پس از اعلام نتیجه بازشماری آرا توسط کمیسیون انتخابات افغانستان در روز گذشته و ابطال صندوق های رای 210 حوزه رای گیری در انتخابات بیستم آگوست، میزان آرای کرزی از اکثریت مطلق سقوط کرد.

گفتنی است تصمیم کمیسیون بررسی شکایت های انتخابات مورد توجه اغلب روزنامه های افغانستان قرار گرفته و در این ارتباط روزنامه ملت از کمیسیون انتخابات به عنوان مرجع نهایی و رسمی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری یاد کرد.

روزنامه راه نجات نیز با عنوان «حکومت ائتلافی هرگز، دور دوم انتخابات به مصلحت نیست» نوشت؛ با توجه به سرد شدن هوا و افزایش ناامنی ها، برگزاری دور دوم انتخابات نیز سخت شده و احتمال ائتلاف میان کرزی و عبدالله افزایش یافته است. به نوشته این روزنامه تشکیل حکومت ائتلافی در شرایطی که هیچ یک از داوطلبان نتوانسته اند 50 به اضافه یک درصد آرا را کسب کنند از دیدگاه حقوقی مشروعیت نخواهد داشت و مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

همچنین روزنامه ماندگار نزدیک به ستاد انتخابات عبدالله در گزارشی با عنوان «نخستین نشانه پیروزی مردم، انتخابات به دور دوم کشیده شد»، افزود؛ تلاش گسترده نهادهای جامعه مدنی، شخصیت ها و نامزدهای انتخابات در طول این مدت عمدتاً بر این محور قرار داشت که حاکمیت آینده باید در نتیجه یک انتخابات شفاف و عادلانه به وجود آید. این روزنامه تاکید کرد بحث بر سر این نبوده و نیست که چه کسی بر مسند رهبری کشور در پنج سال آینده قرار می گیرد بلکه بحث بر سر این بوده و هست که فردی باید به قدرت برسد که بدون تقلب و تخلف برنده انتخابات شود.


بی‌اعتباری پیروزی كرزای و تبریك شتاب‌زده احمدی‌نژاد!

آینده: در حالی كه بنا بر برسی‌های انجام‌شده، احمدی نژاد اولین و تنها رییس جمهوری است كه پیروزی حامد كرزای را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تبریك گفته، روز گذشته كمیسیون رسیدگی به شكایات انتخابات افغانستان اعلام كرد آرای حامد كرزای زیر پنجاه درصد رفته است و در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم كشیده خواهد شد.

بنابراین گزارش علیرغم آنكه جامعه جهانی در انتخابات افغانستان دچار تردید بود و ناظران بین المللی در مورد سلامت حدود یك و نیم میلیون رای ریخته شده به صندوقها در انتخابات بیستم آگوست تردید داشتند، محمود احمدی نژاد در بحبوحه حوادث بعد از انتخابات ایران، در تماسی تلفنی پیروزی كرزای و برگزاری موفق این انتخابات را به مردم افغانستان تبریك گفت.

متن پیام تبریك احمدی‌نژاد در سایت ریاست جمهوری افغانستان

در بررسی های خبرنگار آینده و بنابر اعلام سایت رسمی ریاست جمهوری افغانستان مشخص شد كه تنها رییس جمهوری كه پیروزی كرزای را به وی تبریك گفته احمدی نژاد بوده است و مسئولین و نمایندگان سایر كشورها علیرغم آن كه جلسات متعددی با كرزای داشته‌اند، هیچ یك پیروزی وی را در انتخابات افغانستان رسما تایید نكرده و تبریك نگفته اند.

پذیرش ابطال شمار زیادی از صندوق‌ها و كشاندن انتخابات به دور دوم در حالی است كه پیشتر رأی عبدالله 28 درصد و رأی كرزای حدود دو برابر وی، 54 درصد اعلام شده بود و به احتمال زیاد كرزای بار دیگر در دور دوم انتخابات نیز پیروز خواهد شد. با این حال كرزای كه اداره این كشور را با سطح تمدنی بسیار عقب‌تر از ایران برعهده دارد پذیرفت تا برای احترام به رأی مردم و متهم نشدن دولت آینده افغانستان به تقلب، انتخابات به دور دوم كشیده شود.

گفته می شود سه تن از مدیر مسئولان روزنامه‌های افغانستان كه اقدام به انتشار مقالاتی در مورد انتخابات كرده بودند توسط وزارت اطلاعات این كشور بازداشت شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024