جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2009, 9:34


ایرنا: با حضور سردار جعفری در فرماندهی کل و بعد از سپرده شدن امنیت خلیج فارس به سپاه، تغییر فرماندهی نیروی زمینی، تشکیل سپاه های استانی، تشکیل نیروی هوافضای سپاه و ارتقای معاونت اطلاعات به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از جمله تحولات جدید این نهاد نظامی بوده است.

به گزارش ایرنا، بعد از پایان جنگ تحمیلی و ورود کشور به دورانی جدید و برای حفظ دستاوردهای دفاع مقدس و خون شهیدان، بر اساس اصل 150 قانون اساسی " سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏ که‏ در نخستین‏ روزهای‏ پیروزی‏ این‏ انقلاب‏ تشکیل‏ شد، برای‏ ادامه‏ نقش‏ خود در نگهبانی‏ از انقلاب‏ و دستاوردهای‏ آن‏ پابرجا می‏ ماند که حدود وظایف‏ و قلمرو مسئولیت‏ این‏ سپاه‏ در رابطه‏ با وظایف‏ و قلمرو مسئولیت‏ نیروهای‏ مسلح‏ دیگر با تاکید بر همکاری‏ و هماهنگی‏ برادرانه‏ میان‏ آنها به‏ وسیله‏ قانون‏ تعیین‏ می‏ شود".

در این اصل به صراحت عنوان شده که حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن بر عهده سپاه پاسداران گذاشته شده است.

**فرماندهان سپاه پاسداران

اولین فرمانده سپاه پاسداران "جواد منصوری" از اعضای قدیمی حزب ملل اسلامی و گروه حزب الله پیش از انقلاب بود که بعدها از سپاه به وزارت خارجه رفت و چندی قبل با اتمام دوران ماموریت خود در کشور چین به عنوان سفیر به ایران بازگشت.

پس از وی "عباس آقازمانی" مشهور به "ابوشریف" که او نیز از اعضای حزب ملل اسلامی و از مـوسسیـن و اعضای اصلی گروه حزب الله در ایران در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دارای چندین سال سوابق مبارزاتی با رژیم پهلوی در داخل و خارج ایران بود، فرماندهی سپاه را بر عهده گرفت.

وی بعدها به سمت کاردار و سفیر ایران در کشور پاکستان منصوب شد و پس از اتمام دوران ماموریت در پاکستان و بازگشت از آن کشور، به منظور تحصیل دروس حوزوی مدتی به قم رفت و بعد از آن در برخی کشورهای اسلامی اقامت گزید. بعد از آقا زمانی، سپاه برای مدتی به شورای فرماندهی سپرده شد.

اولین فرمانده سپاه پس از شورای فرماندهی، محسن (سبزوار) رضایی بود که در ۲۸ سالگی توسط امام خمینی (ره) به این سمت منصوب شد؛ البته تا قبل از این انتخاب، تعیین فرماندهی سپاه با شورای انقلاب اسلامی بود.

سردار سرلشکر محسن رضایی که هم اکنون دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، برای مدت ۱۸ سال فرماندهی این نهاد را بر عهده داشت ولی در سال ۷۷ فرماندهی سپاه پاسداران را به قائم مقام خود سردار سرلشکر "سید یحیی صفوی" مشهور به رحیم صفوی که با حکم رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا، به این سمت منصوب شد، سپرد.

در ۱۰ شهریور ماه ۸۶ دوره مسئولیت ۱۰ ساله وی در فرماندهی سپاه به پایان رسید و " محمدعلی جعفری" که پیش تر فرمانده نیروی زمینی سپاه بود و در چارچوب سازمانی به نام " عزیز جعفری" مشهور است، از سوی فرمانده کل قوا به مسوولیت فرماندهی سپاه پاسداران انتخاب کردند.
فرمانده کل سپاه مستقیما توسط رهبری انتخاب و جانشین و فرماندهان ستاد مشترک و نیروها به پیشنهاد فرمانده کل و با تصویب و حکم رهبری انتخاب می‌شوند.

** نگاهی به انتصاب جعفری به فرماندهی کل سپاه

در حکم رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا در خصوص انتصاب "محمد علی جعفری" به سمت فرماندهی کل سپاه در تاریخ ۱۰ شهریور ۸۶ آمده است:
با توجه به تجارب با ارزش و سابقه درخشان شما در دوران های گوناگون و در رده‌ها و مسئولیت های متنوع سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، جنابعالی را با اعطای درجه سرلشگری به فرماندهی این سازمانِ انقلابی و خدمتگزار منصوب می کنم. انتظار دارم "پیشرفت روزافزون و تحول آمیز سپاه در همه ابعاد آن را در برنامه مدیریت و فرماندهی خویش برجسته سازید".

محمد علی جعفری متولد دهم شهریور ماه سال ۳۶ در شهرستان یزد، دوران تحصیلات ابتدایی تا مقطع دبیرستان را در همین شهرستان به پایان رساند.
در سال ۵۶ در دانشگاه تهران در رشته مهندسی معماری قبول شد و هم زمان و فعالیت های سیاسی خود را نیز آغاز کرد. عمده ترین فعالیت وی در این دوران، تشکیل انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران و راه اندازی کتابخانه اسلامی و گروه کوهنوردی در این دانشکده بود.

جعفری در جریان مبارزات مردم انقلابی تهران، همدوش مردم و دانشجویان، در تظاهرات شرکت می نمود و در آستانه پیروزی انقلاب نیز دستگیر شد و به زندان افتاد. در سال ۵۸ به عنوان نماینده دانشکده معماری در انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور داشت و در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران نیز فعال بود.

محمدعلی جعفری پس از شروع جنگ به عنوان یک بسیجی به جبهه رفته و در سال ۶۰ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به دلیل ضرورت حضور در جبهه ها تا پایان جنگ به صورت پیوسته و به عنوان فرمانده قرارگاه های عملیاتی غرب و جنوب مشغول خدمت شد و در سمت هایی چون معاونت عملیات سپاه سوسنگرد، فرماندهی تیپ عاشورا و فرماندهی قرارگاه قدس و قرارگاه نجف خدمت کرد. وی در این دوران چندین بار مجروح شد و همچنان آثار جانبازی را در بدن دارد.

جعفری پس از پایان جنگ برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازگشت و در سال ۷۱ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری شد.
وی همچنین دوره فرماندهی و ستاد که یکی از دوره های عالی نظامی است را در سال های ۷۱ و ۷۲ در دانشگاه جنگ سپاه گذراند و مدتی نیز در دوره های دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران به تدریس پرداخت.

وی هم زمان با تحصیل به عنوان مسئول عملیات ستاد مشترک و جانشین نیروی زمینی سپاه مشغول خدمت بود و از سال 71 مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی سپاه را به مدت سی زده سال بر عهده گرفت. پس از او شهید "احمد کاظمی" فرماندهی نیروی زمینی را عهده‌دار گردید و جعفری در آخرین سمت خود پیش از فرماندهی کل، سه سال به مرکز تحقیقات راهبردی سپاه رفت. از خصوصیات بارز فرمانده سپاه پاسداران، توجه ویژه وی به جوانگرایی در مجموعه‌ های تحت امر خود است.

همچنین با دارا بودن تحصیلات دانشگاهی و تجربه راه‌اندازی و حضور در مرکز راهبردی سپاه که به قول خود وی "مرکزی بوده برای فکر کردن با فراغت خاطر از مسئولیت‌های اجرایی که در آن نیروهای فرهیخته سپاهی مشغول به فعالیت هستند"، وی را به فرمانده‌ای با اعتقاد عمیق به علم و تخصص تبدیل کرد. البته پیش تر هم محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه او را دقیق ‌ترین فرمانده در جنگ دانسته ‌بود.

انتصاب سردار محمدعلی (عزیز) جعفری به سمت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو علت را در زمان انتصاب وی به فرماندهی کل سپاه در اذهان بیشتر از سایر گمانه‌ ها در خصوص انتصاب وی در محافل سیاسی و دفاعی به چشم می خورد، تداعی می کرد؛ نخست آن که با توجه به تجربه بالای وی در نبردهای نامتقارن و جنگ‌های نامنظم که جعفری از پایه ‌گذاران این گونه نبردها در سال‌های دفاع مقدس بوده و نیز افزایش تهدیدهای آمریکا مبنی بر حمله نظامی به ایران در آن زمان، انتصاب جعفری معطوف به این مساله بوده است.

همچنین‌ فرمانده جدید سپاه پاسداران در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود در خصوص "ادامه استراتژی نبرد نامتقارن در سپاه"، گفت: "ما باید به سمت انتخاب سیاست‌ها و روش‌های مناسبی برویم تا در صورت نیاز بتوانیم این نیازمندی‌ها را کنترل کنیم".

از اقدامات جعفری در دوران فرماندهی نیروی زمینی سپاه، بررسی و ارزیابی نکات ضعف و قوت آمریکا در حمله به افغانستان و عراق بوده ‌است.
تحقیقاتی که نتایج آن به یقین در صورت حمله به ایران به کمک نیروهای نظامی کشور خواهد آمد.

اما دومین احتمال برای این انتصاب، سابقه حضور جعفری در مرکز تحقیقات راهبردی سپاه است. جعفری که سه سال رئیس این مرکز بوده‌است و درواقع مسئولیتی تحقیقاتی و پژوهشی داشته، بی ‌شک به اهمیت دانش و تخصص در نیروهای پاسدار واقف است و از همین رو با رویکردی مبتنی بر علم و تخصص به مجموعه تحت امرش می ‌نگرد.

علاوه بر اینکه وی نه تنها دوره های عالی نظامی را گذرانده، بلکه دارای تحصیلات مهندسی در رشته معماری هم هست و از این جهت نگاه علمی- دانشگاهی بازتری نسبت به مسایل پیرامون کشور داشته است.

سردار جعفری به عنوان چهره‌ای خوشنام و مقبول در سپاه که سه سال ریاست را بر مرکز تحقیقات راهبردی سپاه تجربه کرده، دارای وسعت دید و نگرشی جامع به بخش‌های مختلف مجموعه تحت امر خود کرده ‌است.

به نظر می رسد در مقطع کنونی و با توجه به هجمه وسیعی که دشمن به این نیرو وارد کرده‌است، تجارب ارزنده نظری و عملی این سردار می‌تواند کارساز بوده و منویات رهبر انقلاب ناظر بر پیشرفت و تحول این نهاد انقلابی را جامه عمل بپوشاند.
رسانه های غربی هم که همیشه اخبار سپاه پاسداران برای آنها جذابیت دارد و به دقت این اخبار را پی گیری می کنند.

**اولین تغییر؛ تمرکز زدایی

همانگونه در متن انتصاب سرلشکرجعفری به سمت فرماندهی کل سپاه از جانب فرمانده کل قوا آمده بود، تغییرات گسترده ای در این نیرو با حضور وی آغاز شد.

اولین تغییر مربوط به به ساختار نظامی و سیاسی سپاهیان مستقر در هر استان اختصاص یافت. در همین راستا حتی سپاه استان تهران از مجموعه سپاه تهران بزرگ جدا شد و سپاهی مستقل بنام سپاه سید الشهدای استان تهران که فقط شهرستان "ری" از تهران بزرگ زیر مجموعه آن بود، تقسیم گردید و به عنوان سی و یکمین مجموعه سپاه معرفی گشت.

سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ نیز مناطق شمالی و مرکزی تهران بزرگ را پوشش داد که بعد از این تغییر، فرماندهی کل، سردار "عبدالله عراقی" را به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ منصوب کرد.

سردار جعفری در روز معارفه فرمانده سپاه تهران بزرگ با حضور در محل قبلی ستاد فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و در جمع فرماندهان ارشد سپاه و کارکنان این لشکر گفت: "انتصاب ها در سپاه در راستای طرح تحول و تعالی صورت می گیرد و این طرح با هدف ایجاد انسجام و وحدت رویه و ارتباط بیشتر بسیجیان با سپاه برگزار می شود".

این طرح باعث شد که بین نیروهای بسیجی که از اقشار مختلفی بودند ارتباط نزدیک تری با فرماندهی سپاه استانی خود برقرار کنند در زیر مجموعه یک سازمان واحد به فعالیت متمرکز در محل اقامت خود بپردازند.

**دومین تغییر؛ ارتش سایبری

با توجه به حمله گسترده و تغییر استراتژی دشمن در هجوم به به کشورهای مختلف از جمله از طریق فضای مجازی و سایبر به نظر می رسید که با هوش و درایت فرمانده کل سپاه، احتیاجی مبرم به مرکزی برای دفاع از حملات در این خصوص احتیاج باشد.

در این راستا در سال ۸۶ مرکز بررسی جرایم سازمان یافته فرماندهی پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (Revolution Guard Cyber Defense Command (RGCDC که وظیفه نظارت و بررسی جرایم سازمان یافته تروریستی، جاسوسی، اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی را بر عهده دارد با همکاری وهماهنگی سایر حوزه های اطلاعاتی و قضایی درجهت بررسی تهدیدات و آسیب های شبکه جهانی اینترنت و سایر فناوری های نوین از توان فنی و اطلاعاتی کارشناسان سپاه پاسدارن و سایر متخصصین بهره گرفته تشکیل شد.

در بخشی از معرفی این مرکز آمده است؛ تشکیل سپاه سایبری ایران به منظور جلوگیری از رشد قارچ گونه جرائم سازمان یافته بین المللی و سوء استفاده از بستر اینترنت و سایر سامانه های ارتباطی در جهت انجام اقدامات تروریستی، جاسوسی اینترنتی، پولشویی، تخریب نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه و هتک حرمت و توهین به مقدسات دینی و ارزش های انقلابی از دلایل راه اندازی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته بوده که به منظور شناسایی و برخورد با جرائم مذکور با هماهنگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی عمل می کند.

در همین راستا اولین اعلام موجودیت و بیانیه را در شب ۲۹ اسفند ماه سال ۸۷ این سازمان با دستگیری گسترده و کم سابقه اعضای بزرگترین سایت ترویج و گسترش فساد و فحشا، به عنوان عیدی سال نو صادر شد.

پس از آن چندین گروه دیگر که در جهت تخریب ارزش های نظام اسلامی، ترویج بی بندوباری و القای تفکرات انحرافی در مسیر انقلاب فعالیت داشتند، دستگیر و روانه دادگاه برای محاکمه شدند.

**سومین تغییر؛ ورود و مقابله بسیج به تهدیدات نرم

یک روز مانده به برگزاری جشن باشکوه سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی سرلشکر جعفری در مراسم گردهمایی پنج هزار نفر از فرماندهان منتخب واحدها و پایگاه‌های مقاوت بسیج تهران بزرگ، یادآوری و بررسی دستاوردهای انقلاب را عامل ایجاد آمادگی و روحیه بخشی در نیروهای انقلابی برای ادامه راه عنوان کرد و با اعلام این خبر که با تدبیر مقام معظم رهبری، مقابله با تهدیدات نرم و عمق ‌بخشی داخلی به رده‌های مختلف بسیج واگذار شده است، گفت: انقلاب اسلامی دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلفی داشته است که بزرگترین دستاورد آن در بعد سیاسی، استقلال کامل جمهوری اسلامی و تاثیرات آن بر ملت‌های جهان است که به فرموده مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی توانسته است تغییر و تحولات زیادی در جغرافیای سیاسی جهان ایجاد کند.

وی همچنین در ادامه این سخنان خود تاکید کرد: مبنای تغییر شرایط محیطی در ماموریت‌های سپاه تغییر ماهیت تهدیدات دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران است که ما دائما این موضوعات را رصد می کنیم چرا که به فرموده مقام معظم رهبری سازمان سپاه باید یک سازمان به روز شونده و متحول باشد که پویایی در هر سازمانی ضرورت اجتناب‌ ناپذیر است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تهدیدات امنیتی در دهه دوم انقلاب و پس از پایان جنگ تحمیلی همچنان ادامه داشت، گفت: "‌مقام معظم رهبری با هوشیاری و تدابیر حکیمانه خود به موضوع تهاجم فرهنگی اشاره کردند، اما ما هنوز در تحقق کامل این اهداف موفق نبوده‌ایم و باید تلاش بیشتری بکنیم تا تهدیدات را پیش‌بینی و شناسایی کرده وراهکارهای موثر برای مقابله با آن را برنامه‌ریزی کنیم."

به این ترتیب وظیفه نیروهای بسیجی که به عنوان نیروهای مردمی و تشکیل شده از بطن جامعه هستند وارد مرحله جدیدی شد که مقابله تهدیدات نرم به عنوان مهمترین تهدید جوامع استکباری بر دولت های آزاده و مستقل دیده می شود.

در همین راستا حجت الاسلام "حسین طائب" که در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شده و پس از طی دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه در مدارس محله ۱۷ شهریور تهران، به کسوت طلبگی پیوست و دروس حوزوی را در حوزه‌های علمیه تهران، قم و مشهد تا سطح خارج فقه سپری کرده به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

وی دوران طلبگی را به رفت‌ و‌آمد در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران مشغول بود و در این مسیر از علمایی چون شیخ‌ جواد تبریزی، فاضل لنکرانی و مقام معظم رهبری دروس حوزوی را آموخت.

طائب در سال ۶۱ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و مدتی نیز معاون هماهنگ‌ کننده دفتر رهبر معظم انقلاب و همچنین مدت بیش از سه سال معاون فرهنگی سپاه و نیز فرمانده دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) بود.

وی در سپاه قم و خراسان رضوی مسئولیت داشته و جریان مبارزه با غائله های غرب کشور به ‌خصوص گروهک منافقین نقش عمده ای داشت.
طائب پیش از آنکه در تیرماه ۸۷ و به دنبال سلسله تغییراتی که فرمانده جدید سپاه انجام داد به عنوان نخستین روحانی به سمت فرماندهی بسیج کشور منصوب شود در نهادهای دیگر سپاه نیز مسئولیت داشته است.

** چهارمین تغییر؛‌ سپردن امنیت خلیج فارس به سپاه پاسداران و حضور در خلیج عدن

دریادار صفاری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران روز ۲۷ آذرماه ۸۷ استراتژیک بودن منطقه پارس جنوبی و حساسیت مسوولان روی این منطقه اقتصادی بین المللی یکی از دلایل ارتقای پایگاه دریایی ثارالله عسلویه به منطقه چهارم دانست.

وی ادامه می دهد: پارس جنوبی نیازمند یک امنیت مورد اعتماد بود و سپاه پاسداران وظیفه خود می دانند تا با تقویت پایگاه دریایی ثارالله و ارتقای آن به منطقه این ماموریت را در کنار سایر ماموریت های دریایی بخوبی انجام دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به توانمندی های فراوانی که نیروی دریایی سپاه در انجام ماموریت های خود یافته بود، از سال گذشته (۸۶) ستاد کل نیروهای مسلح به این جمع بندی رسید که حفاظت از تنگه هرمز و شمال خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه سپرده شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این که تاکنون سه منطقه دریایی هرمزگان، بوشهر و ماهشهر و پایگاه دریایی مستقل ثارالله در عسلویه وجود داشت، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت که خلا های احتمالی در حاشیه خلیج فارس را پوشش دهد.

صفاری مرز خلیج فارس را حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر برشمرد و گفت: با ایجاد منطقه چهارم ثارالله نیروی دریایی سپاه در عسلویه، حفاظت از ۳۵۰ کیلومتر مرز آبی از جزیره کیش در استان هرمزگان تا راس مطاف در استان بوشهر به این منطقه اختصاص داده شده تا تقارنی بین منطقه چهارم با سایر مناطق ایجاد شود.

به گفته صفاری زمانی که یک پایگاه به منطقه ارتقا می یابد باید تمامی یگانهای رزم در حد یک منطقه در آنجا مستقر شود، بنابراین مقدمات استقرار یگان ها فراهم شده و بزودی یگان موشکی ساحل به دریا، گروه های پدافند ضد هوایی مستقل، یگان ویژه، یگانهای تکاور و تفنگدار در منطقه چهارم ثارالله نیروی دریایی سپاه در عسلویه مستقر خواهند شد.

این موضوع نشان می دهد که با افزایش توان و در راستای تغییرات گسترده در سپاه پاسداران، امنیت مناطق مهم حساس اقتصادی نیز به این نیرو سپرده شده است.

همچنین فرمانده کل سپاه در روز هشتم شهریورماه ۸۸ در نشستی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران با اشاره به ماموریت های موفقیت‌آمیز نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های آزاد و خلیج عدن آن را در جهت برقراری امنیت کشتیرانی جمهوری اسلامی در این مناطق عنوان کرد و افزود: البته حیطه اصلی ماموریت سپاه خلیج فارس و تنگه هرمز است اما در ماه‌های اخیر به دلیل وجود ناامنی‌های صورت گرفته در خلیج عدن علیه کشتی‌های تجاری و ربایش آنها توسط دزدان دریایی، این ماموریت به سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی واگذار شد و نیروی دریایی سپاه با اعزام بخشی از نیروهای تکاور دریایی و تجهیزات مورد نیاز در چند ماه اخیر اقدام به برقراری امنیت کشتیرانی در این منطقه کرد که گزارش چندین مورد اقدام عملیاتی آن نیز از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسید.

وی با بیان اینکه این ماموریت به دلیل سختی کار و عملیات در آب‌های آزاد که در این مدت با طوفان‌هایی روبرو بود به دلیل کارآمدی و آموزش بالای نیروی دریایی سپاه با موفقیت کامل انجام گرفت، اظهار داشت: هر چند مقابله با دزدان دریایی از نظر عملیاتی برای نیروهای ما سخت نبود ولی شرایط جوی به گونه‌ای رقم خورد که انجام این ماموریت با سختی‌هایی برای نیروهای ما همراه شد که البته علیرغم این سختی‌ها این ماموریت با موفقیت کامل انجام گرفت و در صورت نیاز نیروی دریایی سپاه مجددا در آب‌های آزاد حضور پیدا خواهد کرد.

**پنجمین تغییر؛ ارتقای معاونت اطلاعات به سازمان اطلاعات و تغییر نام و وظایف نیروی هوایی به نیروی هوافضای سپاه

جابه‌جایی های اخیر فرماندهان سپاه در راستای تغییرات دوساله ای است که در این گزارش تاکنون به آن اشاره شده است و این نهاد را وارد مرحله جدیدی کند، مرحله‌ ای که در آن ساختار پیشین سپاه نیز متحول شده است.

نخستین تغییرات جدید صبح روز یکشنبه هفته جاری اتفاق افتاد و حجت الاسلام "حسین طائب"، به سمت معاون اطلاعات کل سپاه منصوب شد که البته از چندی قبل تغییر وی قابل پیش بینی بود.

با توجه به تمرکز دشمن بر جنگ نرم و ضرورت تقویت نهادهای اطلاعاتی- امنیتی در مواجهه با این مساله، می‏توان دریافت که ارتقای معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات و آشنایی طائب با انواع جنگ نرم و فعالیت اطلاعاتی در کشورمان همراه با تعاریف مدرن دنیا، ماموریت های متناسب با این مساله را برای این سازمان تعریف خواهد کرد.

اما با شنیده شدن تغییر فرمانده نیروی مقاومت بسیج، خبر ادغام نیروی مردمی در نیروی نظامی زمینی سپاه و تشکیل نیرویی جدید بنام نیروی مقاومت زمینی سپاه پاسداران شنیده می شد که به طبع فرمانده آن نیز انتظار می رفت سردار پاکپور باشد.

سردار پاکپور تا نهم اردیبهشت سال‌ جاری معاون هماهنگ ‌کننده نیروی زمینی سپاه و معاون عملیات ستاد فرماندهی کل سپاه بود که با انتصاب به فرماندهی نیروی زمینی سپاه، جایگزین سردار اسدی شد.

اکنون در ساختار جدید و با ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه، سازمانی جدید در این نهاد ایجاد شده است که "سازمان بسیج مستضعفین" نامیده می ‌شود. عنوان مسئول این نهاد نیز از عنوان "فرماندهی" در بسیج و نیروی زمینی سابق به "ریاست" تغییر کرده است.

نیروی مقاومت بسیج با نام بسیج مستضعفین ۵ آذر ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی و با هدف ساماندهی نیروهای مردمی انقلاب اسلامی تشکیل شد و با آغاز جنگ تحمیلی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی این نیرو در دی ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق تا نیروهای مردمی را در دفاع از کشور، سازماندهی کند.

ریاست سازمان بسیج مستضعفین روز یکشنبه با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پیشنهاد سردار جعفری به سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی سپرده شد.

معاونت تحقیقات صنعتی و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح در جریان تغییرات جدید، با پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سردار حجازی که وی پیش از این جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، واگذار گردید.

به پیشنهاد جعفری فرمانده کل سپاه و با حکمی جداگانه از طرف فرماندهی کل قوا، سردار "حسین سلامی" فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه، جانشین فرمانده کل خواهد بود.

اما در راستای تغییرات دیگری که در سپاه پاسداران رخ داده است، تشکیل نیرویی با عنوان نیروی هوافضای سپاه است، سازمانی که وظایف نیروی هوایی و ماموریت‌های موشکی و فضایی سپاه را نیز به عهده خواهد داشت.

پس از ارتقای سردار سلامی از فرماندهی نیروی هوایی به جانشینی فرماندهی کل سپاه و تشکیل نیروی هوافضای سپاه، فرماندهی این نیرو را سردار "امیرعلی حاجی‌ زاده" برعهده گرفت.

به نظر می رسد این تغییرات به سطح کیفی، عملی و قدرت تدافعی کشور بسیار کمک کند تا بتوان در آینده برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی که بطور صریح در قانون اساسی بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشته شده به نحو احسن تحقق یابد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024