جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.07.2009, 19:46


عفو بین الملل
۱۷ ژوئیه ۲۰۰۹ (۲۶ تیر ۱۳۸۸)

ایران: دستگیری خشونت آمیز یک فعال حقوق بشرو وکیل

با دستگیری خشونت آمیز وکیل و فعال حقوق بشر شادی صدر، صبح امروز در راه نماز جمعه، عفو بین الملل از این نگران است که موج دستگیری های فعالان جامعه مدنی شدت گرفته است.

شادی صدر با گروهی از فعالان حقوق زنان در خیابانی شلوغ در راه بود که مردان لباس شخصی ناشناس او را به داخل یک اتومبیل کشاندند. در کشمکشی که رخ داد، روسری و مانتو او از تنش به در آمد، اما او ابتدا موفق به فرار شد. او را دوباره گرفتند و پیش از انتقال او با ماشین به نقطه‌ای نامعلوم، با باتوم کتک زدند.

مَلکُم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفت: «این یک بازداشت غیرقانونی، خودسرانه و خشونت آمیز بود که مسئولان اصلا سعی نکردند کارت شناسایی نشان بدهند یا دلیل اقدامشان را توضیح دهند.»

«در پی اعتراض ها به نتیجه مورد مناقشه انتخابات ریاست جمهوری، این آخرین مورد از یک رشته دستگیری های پرسروصدای ایرانیان ـ دانشجویان، روزنامه نگاران، روشنفکران، فعالان سیاسی و جامعه مدنی ـ است.»
عفو بین الملل خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط شادی صدر است.

شادی صدر وکیل مدافع شیوا نظر آهاری، مدافع حقوق بشر، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، است که ماموران امنیتی در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۰۹، کمی پس از انتخابات ریاست جمهوری، پس از بازرسی منزل و ضبط لوازم شخصی اش، در منزلش دستگیر کردند. گمان می رود او در بند ۲۰۹ زندان اوین باشد که وکیلش شادی صدر موفق نشده بود در آنجا به او دسترسی داشته باشد.

پس زمینه

شادی صدر، وکیل و روزنامه نگار، مدیر مرکز مشاوره حقوقی زنان، راهی، تا زمان بسته شدن آن بود. او بنیانگذار زنان ایران ، اولین تارنمای مختص فعالیت های فعالان حقوق زنان (http://www.raahi.org) بود و مطالب زیادی در باره زنان ایران و حقوق قانونی آنان نوشته است. او ضمنا وکالت فعالان و روزنامه نگاران، و چندین زن محکوم به اعدام را به عهده داشته که محکومیتشان بعدا لغو شد. او در فعالیت های میدان زنان (http://www.meydaan.com) نیز شرکت دارد. میدان شامل گروهی از فعالان حقوق زنان است که که چندین مبارزه برای دفاع از حقوق زنان، از جمله «کمپین قانون بی سنگسار»، را به راه انداخته اند.

شادی صدر از جمله ۳۳ زنی بود که در مارس ۲۰۰۷ دستگیر شدند. بیشتر آنها در برابر دادگاهی در تهران گرد آمده بودند تا به روش مسالمت آمیز علیه محاکمه پنج زن ـ فریبا داودی مهاجر، شهلا انتصاری، نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان و سوسن طهماسبی ـ اعتراض کنند. پنج نفر نامبرده در ارتباط با تظاهرات ۱۲ ژوئن ۲۰۰۶ به «اقدام علیه امنیت ملی» و «شرکت در تظاهرات غیرقانونی» متهم شده بودند. چهار نفر از پنج نفر متهم و شادی صدر، وکیل،در میان دستگیرشدگان بودند. آنها را ابتدا به بازداشتگاه خیابان وزرا بردند و سپس به زندان اوین منتقل کردند. اکثر آنها پس از چند روز آزاد شدند، اما شادی صدر و محبوبه عباسقلیزاده ـ که او نیز در «کمپین قانون بی سنگسار» شرکت دارد ـ دو هفته در بازداشت ماندند و سپس به قید وثیقه آزاد شدند.

دادگاهی در اوت ۲۰۰۷ که در آن به وکیل ایشان اجازه حضور داده نشد و در طی آن از آنها در باره سازمان غیردولتی شان و فعالیت هایشان در «کمپین قانون بی سنگسار» بازجویی شد، آنها را متهم به تجمع غیرقانونی، تبانی علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و سرپیچی از دستورات پلیس متهم کرد. به عنوان مثال نگاه کنید به صفحه 9 در http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE13/018/2008/en/63dd8933-e16d-11dc-9135-058f98b1fb80/mde130182008eng.pdf

پایان

سند عمومی
************************

برای اطلاعات بیشتر با دفتر مطبوعاتی عفو بین الملل در لندن به شماره تلفن 5566 7413 20 44+ یا پست الکترونیکی .(JavaScript must be enabled to view this email address) تماس بگیرید

دبیرخانه بین المللی، عفو بین الملل، شماره 1 خیابان ایستون، لندن، انگلستان
http://WWW.AMNESY.ORG



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024