جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.06.2009, 6:06



۳۰ خرداد ماه ۱۳۸۸ - کمپین بین‌المللی حقوق بشر امروز اعلام کرد که تعداد بسیار زیادی از مردم ایران در حالی که تلاش می کردند تجمع مسالمت آمیزی برگزار کنند توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و مجروح شدند و مجروحینی که به بیمارستان منتقل شده بودند در برخی از بیمارستان ها بازداشت شدند.

نیروهای مسلح نظامی و انتظامی و همچنین گروههای شبه نظامی مسلح با هزاران نفر از مردمی که تلاش می کردند تجمع برگزار کنند به مقابله پرداختند. بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر، نیروهای نظامی با استفاده ازسلاح باتوم الکتریکی، گاز اشک آور و توپ های آب، صدها نفر از مردم را مجروح کردند. گزارش های تائید نشده نیز حاکی است که تعدادی از تظاهر کنندگان کشته شده اند. یکی از شاهدان عینی به کمپین گفت که او زن جوانی را دید که از ناحیه گردن به او شلیک شده بود و کشته شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد وضعیت مجروحین گفت: "بازداشت مردمی که خواستار حقوق تضمین شده خود در قانون اساسی ایران و قوانین بین المللی هستند و توسط نیروهای امنیتی زخمی شده اند، بسیار اسف بار است. و این بی حرمتی کامل دولت به جان مردم ایران است."

بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر، روز 29 خرداد ماه به پرسنل و پزشکان بیمارستان ها دستور داده شده بود که فهرست زخمی ها را گزارش کنند.

بسیاری از افرادی که بشدت مجروح شده و در وضعیت بحرانی هستند، بخاطر ترس از بازداشت، بدنبال راههای مختلف درمان فوری هستند و برخی نیز گزارش شده که ممکن است که به سفارت های خارجی مراجعه کنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران می خواهد که در مورد تعداد افرادی که در جریان این تجمع کشته و مجروح شده اند، پاسخگویی کامل و شفافی ارائه شود. این کمپین از مقامات می خواهد که از مداخله در کار مراکز درمانی و بهداشتی شدیدا خودداری کنند.

همچنین به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش شده است که امکان ارتباط زندان اوین تهران با بیرون قطع شده است. زندان اوین محل نگهداری زندانیان سیاسی و تعدادی از روشنفکرانی است که از قبل در زندان بود ه اند، و همچنین بسیاری از سیاستمداران مخالف، فعالان حقوق بشر و روزنامه نگارانی که در طول روزهای اخیر بازداشت شده اند به این زندان منتقل شده اند.

هادی قائمی در مورد قطع ارتباط زندان اوین با بیرون از زندان گفت:"قطع ارتباط زندانیان اوین با دوستان و اقوام به معنای این است که همه در زندان اوین در یک بازداشت واقعی دولتی بدون ارتباط با دنیای خارج قرار دارند، و این خود به این معناست که همه آنها در خطر شدید شکنجه دولتی هستند."

http://persian.iranhumanrights.org



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024