پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.05.2009, 18:29


گزارشگر: تيمرمن
برگردان: م رها

بيروت، لبنان- بسياری از لبنانی‌ها نکران آن‌اند كه حزب الله با دست و دلبازی مالی ايران و انبارهای اسلحه‌ای كه بتدريج از جنگ سال ٢٠٠٦ انباشته شده‌اند، نتايج انتخابات ٧ ژوئن را به سود خود خريداری کند و يا در آن پيروز شود. ديپلمات‌های غربی نيز در اين نگرانی سهيم‌اند.

يكی از ديپلمات‌های ارشد به مكس نيوز گفته است: «ايران و شماری از كشورهای عربی سخاوتمندانه به دوستانشان در انتخابات لبنان كمك می‌كنند. و در برخی موارد در خريد رأی نيز دست دارند. ما اوضاع بويژه رفتار ايران و حزب الله در اين زمينه را بدقت زير نظر داريم.»

منابع لبنانی بر این باورند كه ايران در ماه‌های اخير مبالغ متنابهی پول نقد - حدود يك ميليارد دولار- بصورت قاچاق بمنظور خريد رأی به حزب الله رسانده است. «آنها پول نقد را از طريق آفريقا بويژه نيجريه وارد كشور می‌كنند. اين پول بوسيله هواپيمای اختصاصی حزب الله حمل می‌گردد كه در فرودگاه تحت كنترل اين حزب در بيروت بزمين می‌نشيند.»

منابع ديگر اطلاع داده‌اند كه «ايران دلار‌های زيادی از راه سوريه و دوبی به لبنان می‌رساند كه برای رد گم كردن به يورو تبديل می‌شوند.» بگمان تاجر مشهوری «پول حزب الله بصورت الماس، نفت و طلا نيز از طريق آفريقا قاچاق می‌شود.»

منابع متعدد ديگری فاش كرده‌اند كه پول ايرانيان از طريق معاملات تجاری نيز به ترتيب زير به صندوق حزب الله واريز می‌گردد: «كالاهای تجاری بوسيله كشتی‌های ايران در بندر تحت كنترل حزب الله در بيروت بدون اعلام ارزش گمركی وارد می‌شوند. سپس ميان دست فروشان حزب الهی و مغازداران توزيع و در آمدش برای هدفت‌های اين حزب به مصرف می‌رسد.»

در اوايل اين ماه دولت اوباما ديپلمات ارشدی بنام جفری فلتمن را بهمراه دانيل شپيرو، عضو شورای امنيت ملی، به اين كشور فرستاد كه پس از بازديد اعلام كردند: «در مذاكراتی كه با مقامات لبنان و اين منطقه داشتيم تأكيد شد كه لازم است تمام نيروهای فعال در اين كشور فضايی بوجود آورند كه رأی دهندگان لبنانی از حق دمكراتيكشان آزادانه و بدون ترس برخوردار گردند.» سفير آمريكا در اين كشور اظهار داشت: «ما از تلاش‌های دولت لبنان برای برگذاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف و بدون خشونت كه در هفتم ژوئن برگذار خواهد شد پشتيبانی می‌كنيم.... و اوضاع را از نزديك در هفته‌ها و ماه‌های آينده زير نظر خواهيم داشت.»

تونی نيسی، دبيركل "انقلاب سدر" كه جنبشی مسيحی است و پس از كشته شدن رفيق حريری نخست وزير لنبان تأسيس شد، باور دارد «حزب الله مصمم است در انتخابات پيش رو با هر هزينه‌ای پيروز شود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024